Så, jeg holder turneringer i ny og ne og har begynt med påmeldingsavgifter og premier i turneringene. Premiene er i hovedsak basert på hvor mye jeg tror jeg får fra påmeldingsavgiftene. Jeg er usikker på hva som vil være best for miljøet rundt turneringene og spillene i forhold til dette. Spørsmålet er dette: Bør jeg ha høy påmeldingsavgift for å ha større premier som kanskje vil trekke flere folk, eller bør jeg ha lavere påmeldingsavgift for å ha mindre premier?
Jeg tror å ha lav påmeldingsavgift er det beste i en startfase, men er ikke 100% overbevist. Jeg tenker at jo større premiene er, jo flere vil vurdere å melde seg på. Men jo større den er, jo flere _bedre_ vil melde seg på og folk som kanskje ikke er så gode, men spiller spillene for moroskyld vegrer seg for å delta fordi de vurderer sjansen sin for å vinne som liten og dermed at de ender opp med å føle at de kaster vekk pengene sine. Jeg har på følelsen av at det vil skape ett større skille mellom "de gode" og "de andre" og at man etterhvert vil fjerne folk fra miljøet som kanskje hadde hatt muligheten for å bli bedre om det var mindre "på spill" (hehe).
Ideen med å ha en lav påmeldingsavgift er at folk ikke føler at de kunne brukt pengene på noe bedre, og at det vil svi mindre å tape/bli slått ut av turneringen tidlig. Det vil derimot også være mindre grunn for å vinne siden man ikke vinner spesielt mye på det og man får potensielt ett dårligere miljø i forhold til kvalitet i spillene. Til gjenngjeld vil muligheten for større variasjon (flere spillere, flere forskjellige spillervalg) gjøre at man egentlig blir middelmådig god mot flere spillervalg fremfor å bli bedre mot ferre spillervalg. Men med en høyere premie vil man kunne nå folk som er interessert i penger, mens det er vanskelig å få folk til å engasjere seg i ett helt nytt spill om de bare kan vinne en liten sum med penger uansett.
Vil kvalitet tiltrekke seg flere folk, eller bør man fokusere på å få flere folk først og så fokusere på kvalitet?
Påmeldingsavgiften jeg har satt til nå er 20kr, og premiene jeg har satt er 100kr til førsteplassen, og 50kr til både andre og tredje plass. En "høy" påmeldingsavgift vil være på 50kr til 100kr, der premiesummen vil være rundt 500-1000kr totalt. Jeg beregner deltagelse på ca 10 personer, frem til jeg føler flere er med i miljøet.
En annen ting er premieringen. Jeg tror problemstillingen ligger i balansen mellom hvor prestisjetungt det skal være å vinne, og sjansen det er å kunne vinne tilbake påmeldingsavgiften sin. Først tenkte jeg at å gi en 60%/30%/10% fordeling ville være mest rettferdig, men har lagt meg på 50%/25%/25%. I ett så lite miljø som vi har i Bergen for øyeblikket (10-15 stykker) så vet vi som er mest engasjert i miljøet hvem som sannsynligvis kommer til å vinne uansett, og jo større mulighet man har for å få gevinst, jo større engasjement vil det skape blandt dem som ikke er blandt de aller beste, noe som vil gjøre at de som ikke allerede er relativt gode får mer blod på tann til å øve og bli bedre - forhåpentligvis.
Hvor langt utpå jordet er jeg her? Er det åpenlyse ting jeg ikke allerede har nevnt? Er det tips til hvordan jeg kan gjøre det anderledes, eller høres det ok ut?
Jeg tror å ha lav påmeldingsavgift er det beste i en startfase, men er ikke 100% overbevist. Jeg tenker at jo større premiene er, jo flere vil vurdere å melde seg på. Men jo større den er, jo flere _bedre_ vil melde seg på og folk som kanskje ikke er så gode, men spiller spillene for moroskyld vegrer seg for å delta fordi de vurderer sjansen sin for å vinne som liten og dermed at de ender opp med å føle at de kaster vekk pengene sine. Jeg har på følelsen av at det vil skape ett større skille mellom "de gode" og "de andre" og at man etterhvert vil fjerne folk fra miljøet som kanskje hadde hatt muligheten for å bli bedre om det var mindre "på spill" (hehe).
Ideen med å ha en lav påmeldingsavgift er at folk ikke føler at de kunne brukt pengene på noe bedre, og at det vil svi mindre å tape/bli slått ut av turneringen tidlig. Det vil derimot også være mindre grunn for å vinne siden man ikke vinner spesielt mye på det og man får potensielt ett dårligere miljø i forhold til kvalitet i spillene. Til gjenngjeld vil muligheten for større variasjon (flere spillere, flere forskjellige spillervalg) gjøre at man egentlig blir middelmådig god mot flere spillervalg fremfor å bli bedre mot ferre spillervalg. Men med en høyere premie vil man kunne nå folk som er interessert i penger, mens det er vanskelig å få folk til å engasjere seg i ett helt nytt spill om de bare kan vinne en liten sum med penger uansett.
Vil kvalitet tiltrekke seg flere folk, eller bør man fokusere på å få flere folk først og så fokusere på kvalitet?
Påmeldingsavgiften jeg har satt til nå er 20kr, og premiene jeg har satt er 100kr til førsteplassen, og 50kr til både andre og tredje plass. En "høy" påmeldingsavgift vil være på 50kr til 100kr, der premiesummen vil være rundt 500-1000kr totalt. Jeg beregner deltagelse på ca 10 personer, frem til jeg føler flere er med i miljøet.
En annen ting er premieringen. Jeg tror problemstillingen ligger i balansen mellom hvor prestisjetungt det skal være å vinne, og sjansen det er å kunne vinne tilbake påmeldingsavgiften sin. Først tenkte jeg at å gi en 60%/30%/10% fordeling ville være mest rettferdig, men har lagt meg på 50%/25%/25%. I ett så lite miljø som vi har i Bergen for øyeblikket (10-15 stykker) så vet vi som er mest engasjert i miljøet hvem som sannsynligvis kommer til å vinne uansett, og jo større mulighet man har for å få gevinst, jo større engasjement vil det skape blandt dem som ikke er blandt de aller beste, noe som vil gjøre at de som ikke allerede er relativt gode får mer blod på tann til å øve og bli bedre - forhåpentligvis.
Hvor langt utpå jordet er jeg her? Er det åpenlyse ting jeg ikke allerede har nevnt? Er det tips til hvordan jeg kan gjøre det anderledes, eller høres det ok ut?