[Multi] Prepare to die again (and again)! Dark Souls II - Husk spoilertagg!

#41
Gikk ut ifra at det det var den store åpenbare løgnaktige nedgraderingen av grafikk fra demoen til ferdig produkt jeg refererte til, akkurat som hos Alien. Sier ikke at spillene har noe til felles ellers, og tviler ikke på at dette er et mange ganger bedre spill. Nå må du ikke bli så hårsår over at noen kritiserer en liten del av hjertbarnet ditt. Spillet eier helt sikkert. :hug:
 

Shinra85

Spillegals effort emo
#42
Klaymen: Sjekk her, stor forskjell mellom demo og ferdig produkt
Buggz: JEG ELSKER SPILLET HÅLL KJEFT PERMBAN!!!!11
 

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
#44
Det man ser i videoen minner veldig mye om hvordan det så ut da jeg spilte demoen på spillexpo. Men aller mest er dette ikke Colonial Marines fordi Dark Souls II herjer!
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#45
Det ser jo faenmeg ut som et PS2-spill i den videoen lol. Venter på mesterrasen.
Ja, de har helt sikkert gjort om lysmodellen til PC-utgaven. Hehe. :(

Men ja, det man husker best fra Colonial Marines er så klart at de endra litt på lyssettinga mellom en demo og ferdig produkt. Liker også denne setningen veldig godt:
den store åpenbare løgnaktige nedgraderingen av grafikk fra demoen til ferdig produkt
Ja, for grafikknivået i en demo er en kontrakt mellom utviklerne og de som ender opp med å kjøpe spillet, og hvis det da underveis viser seg at man må gjøre endringer så er det gæærnt. Ville heller hatt en versjon som kjørte på halv hastighet, da sikkert.
 
#46
En demo er reklame for produktet, som skal gi forbrukere lyst til å kjøpe det. I dette tilfellet var den misvisende og representerte ikke det man fikk når man kjøpte det.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#47
Ja, jeg skjønte at det var det du mente, jeg bare synes det er en komplett absurd måte å se på ting på. Ifølge den logikken var det grunn til harme over den ganske klode da Ocarina of Time kom ut, for eksempel.


Edit: Og, for den saks skyld, hvor nøye har man tenkt over slike ting når man hevder at en demovideo fra 2013 er en slags lovnad, en pekepinn på hvordan et produkt som nødvendigvis vil måtte ha en helt annen oppbygning og form et år seinere - når det faktisk er ferdigstilt - kommer til å oppleves? Den eneste logiske løsningen blir så klart å ikke vise noe som helst av spillet før det er ferdig, sånn at ingen har grunnlag for å føle seg snytt når ymse tekniske detaljer ikke samsvarer mellom demo og ferdig spill. Jeg forstår jo at man tenker sånn, men det er fortsatt en rar tankegang, spør du meg. Dette er jo uansett en mye større debatt, som også omfatter ting som hva Peter Molyneux alltid driver med i intervjuer, for eksempel. Og, vel, hvor stor rolle PR har i spillbransjen. Jeg har som prinsipp at jeg ikke pleier å sjekke videoer og dilldall når det nærmer seg utgivelse av ting jeg gleder meg til, men akkurat Dark Souls 2 har jeg sjekka litt. Det var ikke de ekstreme lyseffektene jeg la mest merke til, kan du si.
 
#48
Jeg er forsåvidt enig, og skjønner jo at man må justere i forhold til realiteten av maskinvaren det skal kjøre på etterhvert, men syns likevel det til tider det kan være ganske skittent, med tanke på hvor viktig det grafiske er for veldig mange som spiller TV-spill. Jeg liker å tro det ikke gjelder meg, og selvfølgelig er gameplay langt viktigere, men jeg tror at for mange er grafikken veldig viktig og nedgraderingen veldig skuffende. Om de hadde reklamert med klipp fra demoen etter release, vil jeg si det nesten hadde vært en sak for forbrukerombudet. Nå angår ikke dette meg egentlig fra eller til da jeg aldri hadde tenkt å spille spillet uansett. Og, helt seriøst... om det er kunlyset dere mener har blitt dårligere, må dere se videoen igjen. Spesielt den første delen, før han går inn døra.
 

Terje

mostly harmless
#49
Dette er et over 30 år gammalt fenomen. I de dager da spilla ble laga til en liten haug forskjellige 8-bit maskiner så trykka de opp samme boxarten til de alle. Som bare hadde skjermskudd fra de sprekeste plattformene. Kjipt når man faktisk ble lurt, men tja. Ikke sku spill-pr bikkja på håra, nyheter klokka elleve.
 
#50
Uavhengig av hva de viste fram før spillet ble sluppet så er grafikken/utseende ganske skuffende. Hvor er det blitt av all faenskapen? Hvor er pesten? Torturinstrumentene? Likhaugene? Hvor er følelsen av total håpløshet som oset ut av hvert eneste hjørne i Lordran? Virker som alt det forsvant da de fant ut at de ville gå for 16 istedenfor 18-årsgrense :sukk: Spillet er til tider nydelig og mye av det visuelle designet er veldig kult, men stemningen er foreløpig mange hakk under Dark Souls 1 og det suger litt.

Men det er fett å spille. Slet en del i starten, men så hjalp jeg et par folk med bosser, fikk levla og fant noen våpen som passer spillestilen min slik jeg er blitt vant med fra Demons's Souls og Dark Souls. Mellomstore great swords all the way!
 

Shinra85

Spillegals effort emo
#54
"Please turn back now"
- die before character creation (gold trophy)
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#55
Uavhengig av hva de viste fram før spillet ble sluppet så er grafikken/utseende ganske skuffende. Hvor er det blitt av all faenskapen? Hvor er pesten? Torturinstrumentene? Likhaugene? Hvor er følelsen av total håpløshet som oset ut av hvert eneste hjørne i Lordran?
Det er der fortsatt, i Dark Souls. Jeg for min del synes - så langt - at det var en fin greie å mekke litt andre omgivelser i Dark Souls 2, med tanke på ny grafikkmotor og sånt. Lyssettinga er godsaker.

Forøvrig var det jo litt sånn i Demon's Souls også, det var vel egentlig bare Tower of Latria som var virkelig jævlig der. Det var til gjengjeld skikkelig jævlig også. Ja, og når du endelig tar den første bossen, så bare morn du kom her så skal vi ta deg med til et ennå jævligere sted. :penga:

Uansett, jeg har bare kommet fram til kona til Apu i The Simpsons (Manjula eeeehehehe), men... joa, dette er nok Dark Souls. Det veit jeg fordi det er navnet på det første achievementet du får (uttales "assjivemanget"). Må så klart vente med å si noe mer inntil jeg faktisk har kommet i gang med spillet, men jeg kan jo si at jeg valgte å starte som Deprived og det merkes. Brukte femten slag på å drepe noen grisunger ved siden av et forlatt bygg. Men! Gleder meg stort. Kommer nok til å prøve meg litt fram mer enn jeg pleier, for det er ikke denne utgaven (x360) jeg skal spille ånkli (den kommer ikke før i april). Uansett, kooooooooz. ^^

PS: Det settes forøvrig veldig stor pris på at bildeoppdateringsfrekvensen (beste ordet) er høyere enn før. Føles smoothere og finere enn i DS1.
 
#57
Siden jeg aldri fikk spilt no særlig Dark Souls, eller Demons souls, var det med skepsis, at jeg kjøpte Dark Souls 2.

Har sitti og bannet, smilt, måpt, og erget meg etter cirka 2 timer med dette spillet. Det er nok de mest intense to timene i mitt liv som gamer.

Bare for å nevne det først, jeg også ble naturligvis drept før character creation. Humret litt når jeg fikk trophy.

Så begynte det virkelige spillet. Historien er ikkeeksisterende for min del, gameplay,gameplay,gameplay. Og faen som de har naila det. Jeg er redd, samtidig som trangen for å utforske er der, og farer truer naturligvis rundt hvert eneste hjørne. Samla opp 6tusen souls ganske tidlig, og det var med nød og neppe at jeg klarte å hente de tilbake igjen i live. (takk @Scarypaladin for det du lærte meg i Dark Souls den kvelden) så jeg sprinta forbi noen fiender, og fikk en angst for å levle opp. Problemet var at jeg fant ikke noe sted å levle opp i det hele tatt. Livredd, tusla jeg rundt i den lille landsbyen i starten etter å ha brukt alle disse healing sakene jeg fikk, uten mulighet for å kjøpe nye, når jeg oppdaga den veien under bakken. Trange,mørke korridorer, og en kronisk angst for hva som venter. Kom en et slags Citadel/slott sak jeg ikke husker navnet på, men det var pene omgivelser. Minuset var den svære jævelen som sto og venta på meg. Fikk øye på bonfire rett bak han, så jeg spurta inn, rulla unna,, tente bålet, og eide rompa hans. Tok meg en stor lang slurk av en pils i det øyeblikket. Jeg har aldri følt meg så rå før. Første boss er nede så enkelt tenkte jeg!

Men.

Broren hans, med større våpen, og enda hissigere personlighet drepte meg. To ganger på rad. Nå må jeg spille mer.
 
#58
Det er der fortsatt, i Dark Souls. Jeg for min del synes - så langt - at det var en fin greie å mekke litt andre omgivelser i Dark Souls 2, med tanke på ny grafikkmotor og sånt. Lyssettinga er godsaker.
Jeg og er glad for at de går for noe nytt, men helhetlig synes jeg ikke dem har truffet like bra som sist. Det skal sies at jeg synes Dark Souls 1 sin verden byr på noe av det beste jeg har sett innen både stemning, estetikk og level-design så at dem ikke når helt opp igjen betyr ikke at jeg ikke synes det er bra. Har sett masse, masse mer av 2 nå og mye av det har jeg likt veldig godt, men det når liksom ikke helt opp til det her (område-spoilere fra hele Dark Souls 1, se i 1080p):

Uansett: Tatt rundt 10 bosser, snart nådd level 100, funnet en del Covenants, kjempet med og imot fremmede, lolla og banna. Liker å være med på oppdagelsen av alt spillet har å by på, spesielt å hjelpe folk gjennom områder som jeg selv kjenner godt. Har vært noen scenarioer hvor jeg har prøvd å kommunisere fare, bare for å se at de fremmede driter seg akkurat slik som jeg gjorde. Dark Souls 2 er god sort, ingen tvil om det.
 
#59
Og daaa var man ferdig med første gjennomspilling. Spillet er... dritlangt. Det var flere ganger jeg tenkte jeg begynte å nærme meg slutten bare for å bli overraska over at neida, her skarru ta en neve bosser til. Jeg stod aldri fast på samme måte som jeg gjorde i eneren, men brukte allikevel betydelig mer tid på dette. Jeg fant ikke alle covenantene, jeg missa en blacksmith (og derav massevis av våpen, ifølge wikien) og helt sikkert en god del andre hemmeligheter, men tror jeg fikk tatt de aller fleste bossene og sett alle områdene.

Så: Det mest skuffende er fortsatt verdenen og stemningen. Spillet er, som jeg har klaga på tidligere i tråden, mye mindre dystert enn før. Det hadde jo egentlig vært helt greit om de hadde funnet noe å erstatte denne stemningen med, men det har de virkelig ikke. Den overveldende følelsen av håpløshet som passet så godt sammen med vanskelighetsgraden, den ugne stemningen om at noe var galt selv på vakre steder som Anor Londo og den beint ut gyselige faenskapen som var å finne i The Depths, Blight Town og New Londo... ingenting her måler seg med noe av det. Drangleic er også latterlig mye dårligere sammensydd enn Lordran var. I Dark Souls 1 føltes det som at alt var designet med strengt logikk og en filosofi om at alt skulle gi mening, men her så føles det som at de har tenkt ut en hel del forskjellige typer områder og lappet dem sammen etter behov. Det føles ikke som et ordentlig sted noe mer og det er ganske leit i og med at det var en definderende del av Dark Souls 1 for min del.

Men heldigvis er det dritfett å spille. Gameplayet er så jævlig bra! Kampsystemet er tightere, AIen bedre og hele spillet føles designet rundt mekanikkenes styrker, noe som jo ikke alltid var tilfellet i de forrige. Online-delen har forresten blitt en essensiell del av spillet for min del denne gangen. I de forrige var det en artig feature som absolutt ga til helheten, men denne gangen føles det i større grad som en del av spillets sjel. Det er dritartig å spille både med og imot folk og matchmakinga har så langt ikke satt meg opp imot noen som føltes uslåbare. Utviklerne har også fått til å blande inn PVP på uventede måter jeg ikke skal avsløre her, men kort fortalt så har dette aspektet utelukkende forbedret opplevelsen for min del.

Så jo, dette eide til tross for noen ganske store skuffelser. Bare å glede seg til PC-versjonen nå, antar jeg :yoshi: