Prince of Persia

SHDR

Gullmedlem
#1
I løpet av London Games Festival fikk jeg prøvd nye PoP i omlag ti minutter. Førsteinntrykkene så langt er ikke så innmari positive. Spillet hadde den lause, litt flytende og lite responsive følelsen fra Assassin's Creed, sammen med voldsom forakt for tyngdekraft og tvilsom blending mellom keyframes og prosedyrisk animasjon. Særlig i kampsituasjoner var det voldsom disparasjon mellom det du så på skjermen, det du søkte å gjøre og det som tilsynelatende foregår i den underliggende spillogikken.

Etter å ha blitt skjemt bort av Ninja Gaiden 2 og Devil May Cry 4, virker kampsystemet i PoP både overvettes tungvint (for mange angrepsknapper, ingen umiddelbart åpenbar rolle i kampene for noen av angrepene) og løse animasjoner. I de fleste tilfeller var det veldig åpenbart at sverdet mitt ikke engang var i nærheten av motstanderen, og de akrobatiske animasjonene led av samme problem: Prinsen grep fatt i løse lufta, og pælmet ikkeno, mens en fiende som fløt en halvmeter unna gikk gjennom korresponderende animasjon.

Nå har heldigvis aldri PoP-spillene handlet først og fremst om kamp, og i The Two Thrones ble kampen (med hell) abstrahert bort som en del av den visuelle reward-feedback-loopen i de kinetiske puslespillene. Siden jeg bare så første del av spillet kan jeg jo heller ikke umiddelbart dømme det nord og ned for å pælme mengder med fiender i trynet på deg. Men de tre-fire kampene jeg gikk gjennom i løpet av demoen led av akkurat de samme problemene: tvilsom kollisjonsbehandling og overdådige animasjoner som tok så lang tid at du stort sett følte at du aktiverte QTE-er uten button prompts heller enn å faktisk slåss. Fiendene latet ikke til å representere noen egentlig trussel heller, hvilket får meg til å tro at spillet tenker at masse kamp er mye kulere og mer spennende enn få men intense konfrontasjoner.

Det store problemet er at denne disconnecten mellom spiller, avatar og spillverden også var veldig tydelig i plattformhoppingen. Prinsen kunne løpe langs en vegg, mye som i de gamle spillene, men uten den veldig visuelle buen som indikerte prinsens moment i forhold til gravitasjonen. Når prinsen nådde punktet der du naturlig skulle hoppe av veggen, sørget blendingen mellom løpe-på-vegg-animasjonen og hoppe-fra-veggen-animasjonen for at all følelse av moment ble knust, siden prinsen hoppet ut fra veggen i en rett vinkel, heller enn en diagonal linje som impliserer at han faktisk har en hastighet i den retningen. Da han traff veggen på andre siden av kløften, fortsatte han å løpe i samme retning som tidligere, hvilket impliserte at han faktisk hadde moment.

Dette kunne selvsagt sees på som en stilistisk beslutning, om bare animasjonen hadde vært av den snappy, litt utydelige og overdrevne sorten som japanerne er så flinke til. Hadde bevegelsen vært hurtig og snerten, hadde følelsen av å tape moment ikke vært like tydelig, og kanskje bare bidratt til prinsens overmenneskelighet. Istedet sørger det for å gjøre spilleren litt mistenksom til reglene som driver spillet.

Det er noen positive trekk også, selvsagt: Spillet ser fremragende ut. Det er også samspill mellom prinsen og prinsessen som minner en hel del om Ico (ikke at det i seg selv er positivt, men det er interessant å se at noen spiller videre på ideen om at empati kan fungere som motiverende faktor i spilldynamikk), og selv om modellene og animasjonen ikke er like pene som i bullshot-traileren vi fikk servert tidligere i år, så er det absolutt et attraktivt spill. Animasjonen er ikke *konsekvent* vakker, og særlig filmsekvensene lider av at vedkommende som har regissert dem ikke har tenkt på hva figurene skal gjøre i omgivelsene. Dermed får vi den pinlige "jeg-bare-står-her-og-vifter-litt-mens-jeg-skifter-vekta-fra-ett-bein-til-et-annet"-følelsen, komplett med fullstendig statisk kamera. Dritt.

Det største problemet ser ut til å være blandingen av prosedyrisk animasjon og mocap/keyframe-animasjon. I kampsituasjoner beveger beina til prinsen seg nesten krabbeaktig, med stive hurtige bevegelser som undergraver all elegansen figuren blir tildelt i plattformhoppingen. Den tvilsomme blendingen sørger for at spillet føles løst og inkonsekvent, selv om de individuelle animasjonene ofte er pene helt til de slås sammen.

Kort sagt: Det storslagne spillet føles merkelig nok litt billig ut. Jeg ser spillet har lanseringsdato om bare en måneds tid, og jeg må innrømme at jeg ikke kan se for meg at spillet kan reddes inn på en måned. Kan hende builden jeg spilte var steingammel, og at mye har skjedd siden da, og selvsagt kan det hende at spillet som helhet klarer å heve seg over de rustne bestanddelene (slik som så mange spill, deriblant STALKER, FarCry 2 og Oblivion, har klart så fint i det siste).

Såh: Hett tips, try before you buy. Hvis det ikke kommer noen demo før lanseringsdato og omtalene kommer på dagen og ikke uka før, ville jeg ventet til inntrykk og omtaler danner et mer helhetlig bilde av produktet. Jeg mistenker at dette ikke blir det helt store.
 
D

Doctor Downs

Gjest
#2
Spilte omtrent ti minutter selv og må si meg ganske enig. Går ut ifra at du også spilte i den grotta hvor man kom til en svær gubbe man ble nødt til å rulle mellom beina på gang på gang for til slutt å dytte'n utfor et stup? I tillegg til at det så unaturlig ut så hadde det sannsynligvis ikke gitt noe særlig godfølelse uansett siden alt du trenger å gjøre for å utføre et Crouching Tiger, Hidden Dragon-aktig akrobatisk angrep var å trykke én gang på X (eller en hvilken som helst annen knapp) etter et kråkestup. Det er et kampsystem som fungerte mange ganger bedre i Wind Waker for seks år sida. Omgivelsene jeg spilte i var dessuten så kjipe at karaktermodellene ikke var i nærheten av å gjøre opp for det engang, ikke at de heller var like imponerende som de så ut på de første bildene. Prince of Persia skal være relativt billig før jeg kjøper det nå, er jeg redd.
 
#3
9.3 fra IGN

Anmelderen har dette å si som closing comments:

"In every console generation there are one or two games that, regardless of any flaws, hold tight in my memory even years later. I can still picture scenes from Chrono Trigger on the Super Nintendo System as if I just played it the other day. Despite a flurry of great games released in the past year, I still get the itch from time to time to play Jet Set Radio Future on the Dreamcast. Your beloved games may be different, but I’m certain most long-time gamers have a few titles they treasure – the games they can never trade in. Ubisoft’s relaunch of Prince of Persia may just be such a game for me from this generation."

Blir nok investering på meg, ja.
 

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
#4
Da satser jeg på en demo, ettersom SHDRs kritikk etter hans siste møte med spillet var alt annet enn positiv.
 
#5
Ign.

Edge var ikke helt positive i sin preview, og klaget på mye av det samme som Shadar. Jeg holder meg skeptisk inntil jeg har prøvd det jeg og.
 

justincase

Jjang
Medlem av ledelsen
#6
HEI!

Er de fler enn meg som har spilt dette nå? Én time inn i spillet synes jeg det er... bra, ganske bra, pluss. Det har sine definitive megafeil, men de drukner i the awsomeness som er Prince of Persia. Kommer tilbake med mer, men gi det en spinn.
 
#7
Har fullført spillet storymessig, driver nå og fjaser rundt for å få tak i alle lightseedsene. Skal også snappe opp disse Run-achievementene (løp fra X til Y på under Z minutter.) Jeg syntes det igrunnen var ganske underholdende, og det var langt ifra like "automatisert" som f.eks. gametrailers ville ha det til.
 

Lodin

Der Waaaah
#9
Har prøvd en times tid nå og:
+ Det kjører helt greit på denna 2 år gamle PCen. Med andre ord har Ubisoft greid å lage sin første ok port på mange herrans år.
Kontrollen er ikke så automatisert som jeg frykta. Hakket mer krevende enn å bare holde tre knapper inne ala. Assholes Dillweed.
Gjør ikke noe at man ikke kan dø. Siden trial & error er en konstant del av spillet er det like greit at dama driver å redder prinsen hele tida.
Slossinga er underholdende når man først får lov til å leke seg med alle ferdighetene.

- Grafikken er pen, men for schizofren. Modellene og bakgrunnene er i helt forskjellige stiler og personlig liker jeg det bare ikke. Windwaker er fortsatt det peneste cellshada spillet. :p
Slutt å mas, jeg vil ikke spille Metal Gear of Persia! Kjerringa som hele tida redder en greier faen ikke å holde kjeft of fertile grounds og light seeds. Når man så endelig får lov å spille litt blir man hele tida avbrutt av tutorials siden babby tydligvis ikke greier lese en faens manual lenger. Sistnevnte forsvinner vel snart spår jeg.

Er ikke helt min type spill, men det er helt greit.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#10
Tok du en shot hver gang noen sa "fertile", eller?
 

Lodin

Der Waaaah
#11
Sist jeg sjekka er fertile og det vanligste ordet for å beskrive dyrkbar mark så det lyder ikke så jævla rart. Hadde venta mer av han skalla PA fyren siden han er så jævla petimeter når det gjelder språk.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#12
Det han klagde på var vel at folka snakka amerikansk men brukte den britiske uttalen av akkurat "fertile".
 

Lodin

Der Waaaah
#13
Mulig, men som sagt er ikke jeg språkpetimeter og selvom jeg prøvde å få med meg merkelig uttale de første gangene dukka det ikke opp.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#14
Den amerikanske uttalen er noe sånt som "ferdle", mens den britiske er mer som "fur-tile" i tilfelle du lurte.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#16
Og at "aluminium" heter "aluminum" hvis du er fra Usania, at "colour" skrives uten U, at de legger inn Z-er der hvor det skal være S-er osv. Mange små forskjeller.

Artig fotnote er at de fleste USA-dialektene ligger nærmere opp til original britisk uttale slik den var rundt tida hvor USA ble dannet enn moderne britisk-engelsk. Britene fikk det for seg at de måtte gjøre språket litt mer fancy og da ble det sånn som i dag. :p
 
#17
Bare tanken på en diskurs i House of Lords som foregår på sørstatsdialekt av beste rednecksort er ekstremt underholdende.
 

justincase

Jjang
Medlem av ledelsen
#18
Men Prince of Persia dere, bra greier!

Jeg liker dette godt, og det må nevnes at all pratingdriten som Lodin nevnte i sin post, er valgfri. Ikke bare kan du velge å hoppe over den, du kan velge å ikke starte samtalen i det hele tatt hvis du bare vil videre.
 

Lodin

Der Waaaah
#19
Ugh, kom til noen puzzeles hvor man skal spinne to eller flere plater rundt og det er ikke artig i det hele tatt. Takk for at dere stanser meg fra å være monkey of Persia eller å denge fiender fra Ico, bare med klær Ubi!
 
#20
Fikk spillet i dag etter en forsinket levering fra Play.com. Interessant grafikk (men ikke videre imponerende teknisk), helt straight slossing om noe repeterende, og relativt underholdende plattform-elementer. Den åpne verden fungerer vel helt greit, selv om jeg frykter det blir mye back-tracking nettopp på grunn av dette. Særlig med tanke på at teleport kun fungerer til tempelet (jeg vet ikke om jeg fortsetter der jeg sluttet, eller om jeg starter fra tempelet igjen etter å ha lagret og slått av). Hollywood skuespillet er i særdeles sterk kontrast til hva resten av spillet prøver å fremstille, og ødelegger egentlig en del. Det hadde fungert i et hel-amerikansk action eventyr ala Uncharted eller Indiana Jones, men ikke i et spill som foregår i et magisk Persia. Hvordan de kunne tro at det var en god løsning stiller jeg meg uforstående til.

Uansett, helt greit de to timene jeg har spillt. Så langt fortjener det en 7/10, og det er på en skala fra 1 til 10 og ikke 5 til 10. Så det er en god karakter.