PS3 due in March 2006

PlayStation 3 confirmed as "focus" for Sony's Cell chip - although it'll also be used to give their TVs "computer-like functions". Lordy

After Sony's somewhat obscure comments at their E3 conference regarding their forthcoming Cell processor - which will be used to power PlayStation 3 - Sony chairman Nonuyuki Idei has revealed more of their plans for the chip. And he's confirmed that their first consumer application for it is going to be PS3, which now looks set to appear in March 2006.

"We'll first focus on developing a successor console to the PlayStation 2," he says. "But incorporating the Cell chip into TVs will give us greater control in adding functions, so we'll concurrently pursue the development of a new game console and the incorporation of the chip into TVs. It just means that demand for TVs with computer-like functions is starting to emerge and we are going to meet such demand."

So what "computer-like functions" will those be, then? We'd imagine that we'll see Sony's next-gen TVs have built-in PSX-like capabilities that will enable them to play games, connect to the net, and store and play MP3s, movies and music. In addition, don't be surprised if the PSP's wi-fi function will enable you use it as a remote control for your Sony home entertainment set-up.

Trial production of the Cell processor itself has already started and the first prototype of a Cell-based workstation is due to be ready by the end of the year. With Sony having announced that they plan to start shifting Cell-based products in March 2006, and with PS3 being Sony's priority for the chip, it appears that this could well be the planned release date for PS3.

Kilde : Gamesradar

Kilik

Lokal moderator
Mars 2006 var omtrent som ventet. PS2 kom jo ut mars 2000 i japan. Altså blir det 6 år mellom de...

Dette er nok trolig kun japansk release det er snakk om. Amerikansk/europeisk release er nok ikke før høsten 2006. Dev. kit'et og de første prototypene skal være ute ved slutten av dette året, som betyr at utviklerne får rimelig dårlig tid med tanke på lanseringsspillene. Spesielt de som utvikler spill til den japanske releasen. De vil få bare litt over et år å bli kjent med systemet. M.a.o. ikke vent "revolusjonerende" grafikk med de første spillene. Og utfra hva som er kjent av arkitekturen til skal PS3 være minst like komplisert for utviklerne som PS2...

Det er ventet at Sony vil offentliggjøre noe rundt PS3 på 10-årsdagen til PSX som kom ut 2.desember 1994 i Japan. Trolig specs og evt. design av konsollen.

Så blir det spennende å se om ryktene er sanne og at Xbox 2 kommer ut allerede neste år. Jeg tror mye kan skje hvis Xbox 2 får et års forsprang...

Opprinnelig skrevet av Kilik@27.05.2004, 21.20
Det er ventet at Sony vil offentliggjøre noe rundt PS3 på 10-årsdagen til PSX som kom ut 2.desember 1994 i Japan. Trolig specs og evt. design av konsollen.
Er det virkelig 10 år siden PSX kom ut i Japan? Gud, jeg begynner å føle meg gammel.. :(

Ellers - Interessant, og positiv nyhet. Blir spennende å se hvordan den kommende Playstation blir.

Yoshihiro Mori sa på ein konferanse i Osaka i dag at Nintendo planlegg å vise fram Nintendo Revolution på neste E3 (reuters).

E3 2005 vil komme til å bli ein skikkeleg kamp mellom PS3, Revolution og Xenon.

sykt ! Vi er allerede snart inne i en ny konsoll krig ... foles ut som om ps2 kom ut i gaar... merkelig. Men jeg gleder meg skikkelig til neste e3, den blir STOR ! 3 nye konsoller og innen den tid har vi ogsaa akkurat kjopt oss PSP og/eller DS ! Dette gaar fort :eek:

SHDR

Gullmedlem
Har X-Box 2 fått monikeren Xenon? I didn't know :)

Ellers blir det interessant å se, ja. Jeg er fryktelig nysgjerrig på hvordan Cell-integrasjonen i alle mulige elektriske artikler kommer til å fungere. Og litt skeptisk. Hva skal jeg med alt dette? Tjener forbrukeren noe, eller skaper markedet sitt eget autonome behov som forbrukeren følger?