Det er sant, men det er vanskelig å forstå hvordan Nintendo kan ha større profitt enn hele Sony til sammen. Det må jo bety at det er noe snedig mismanagement på ferde der. Xbox 360 går med dundrende underskudd, ja, akkurat som sin forgjenger.
Hvordan kan det ha seg at multinationals som Sony og Microsoft presterer å tjene mindre på sine spilldivisjoner enn Nintendo gjør? Sony har iallfall større markedsandeler (mens Microsoft ligger rimelig langt bak både Sony og Nintendo), og bør dermed tjene mer penger. Men de gjør ikke det. Hvordan er det mulig? Jeg vet at Nintendo driver en svært konservativ forretning, men det kan ikke helt alene forklare hvordan Sony presterer å gå med underskudd om dagen. Som helhet. Sony og Microsoft må subsidiere plattformene sine for å nå ut til publikummet sitt. Hvorfor trenger ikke Nintendo å gjøre det? Det er tydelig at Sony og Microsoft ikke er helt inne i hvordan markedet fungerer. De vil forme det etter sine behov, selvsagt, men det er jo tydelig at det når alt kommer til alt koster mer enn det smaker.
Dirty: Cluet er at Sony knapt har penger igjen. De er en skygge av hva de én gang var. De bruker noe slikt som 1/3 av sin likvide kapital på å subsidiere PS3s første leveår. Hvis ikke det gir kroner i kassa i en viss fart, risikerer de å tape hele selskapet. De kan ikke subsidiere mer enn de gjør uten å risikere å devaluere kapitalverdien til selskapet, og samtidig miste troverdighet hos investorer og banker. Ikke at jeg er noen forretningsguru, men jeg ser sånn halvveis hvordan det henger sammen.
Edit: SHDR på ferde her igjen, som vanlig. Og et lite notat: Jeg vet det er forskjell på brutto og netto inntekt, men om vi ser på overskuddet til Nintendo, er det snakk om rimelig betraktelige summer de får inn i kassa uavhengig av hvilke investeringer de har gjort. De har en profittmargin på over 20%, hvilket er fabelaktig. Men det betyr at de faktisk tjener 80% mer enn overskuddet deres tilsier. Det betyr mange, mange milliarder i året. Jeg lurer på om Sony faktisk matcher det, krone for krone.