PS3 tre ganger raskere enn xbox2

Tatt fra Itavisen.no:

Den store spillmessen E3 nærmer seg, noe som også betyr at spillinteresserte verden over gleder seg. Både Microsoft og Sony skal lansere sine nye spillkonsoller og jo nærmere man kommer jo flere detaljer blir kjent hos utviklere.

Ikke til å sammenligne
Blant de som kjenner til de to systemene hevdes det at grafikkortene i de to konsollene er sammenlignbare, selv om de lages av to forskjelleige produsenter (ATI og nVidia). Når det gjelder hovedprosessoren skal bildet se helt annerledes ut.

Ifølge eksperter i bransjen skal prosessoren som er satt i PlayStation 3 være hele tre ganger så rask som den som sitter i Xbox 2. Allikevel er det ikke sikker at det betyr at Sonys versjon vil ha bedre spill, siden en del av datakraften ikke nødvendigvis kan brukes til spill.

Kilde: Kotaku
Den nye Cell-prosessoren, som blant annet skal sitte i PlayStation 3, kan spille av 48 simultane videoklipp og fortsatt ha krutt til overs.

IBM, Sony og Toshiba har utviklet den nye prosessoren i felleskap, ikke bare for PlayStation 3, men potensielt for en hel generasjon av PCer og multimedia-maskiner.

Det lille underet blir av selskapene selv gjerne referert til som en "superdatamaskin på én brikke", og skal angivelig være opp til 10 ganger så rask som dagens forbruker-CPUer fra Intel og AMD. Spesielt på oppgaver som omhandler lyd- og bildemateriale.

Multivideo
Toshiba demonstrerte nylig litt av potensialet i Cell ved en nylig avholdt seanse i Yokohama i Japan, da én enkelt prosessor ble satt til å dekode og vise 48 MPEG-2 SDTV (720 x 483 punkter) videoklipp.

Samtlige 48 filmer ble simultant projisert i tommelformat på én og samme 1920x1080-skjerm.

1/8 ubrukt
Om ikke det skulle være imponerende nok, har prosessoren fremdeles mer kraft å gå på.

Mens seks av de åtte interne signalprosessorene i Cell jobbet med dekodingen, og én med skjermfremvisning, sto fortsatt én åttendedel av Cell-brikken fri til å benyttes til helt andre formål.

Jaja, de vil jo neppe klare å skvise kraften ut av maskinen med det første med tanke på at prosessoren består av 8 celler som jobber uavhengig av hverandre. Må være et helvetes slit for folka som skal programmere til denne maskinen.

Så hva tror dere ? Er det mulig at maskinen vil kjøre flatt over Xbox2 eller er det hype nok en gang ?

Gleder meg bare til et nytt MGS spill på en maskin med så masse krefter under panseret :D

SHDR

Gullmedlem
Ifølge eksperter i bransjen skal prosessoren som er satt i PlayStation 3 være hele tre ganger så rask som den som sitter i Xbox 2. Allikevel er det ikke sikker at det betyr at Sonys versjon vil ha bedre spill, siden en del av datakraften ikke nødvendigvis kan brukes til spill.
Såh ... Cell-prosessoren er 3 ganger så rask som 3x3GHz G5-prosessorer? Og det vet vi på grunnlag av hva da? Det er jo ingen som har sett maskinene i samme rom! Jeg er lei av slik bullshit som Sony drar hveeeeeeeeeeeeeeeeer gang de skal lansere et jævla produkt.

Tenker jeg skal teste å kjøre 48 DivX-er selv, jeg. Jeg ser ingen grunn til at det ikke skal funke på P4 3.2GHz-en min. Så var det å logistisk få det til ...

Alle filmene var ikke 1920x1080, men jeg har hatt en mistanke om at det er sånn det vil bli, jeg skal vedde på at alle har noen overraskelser på lur.

Kilik

Lokal moderator
Sony har kommet med så mye tull rundt hele dette "supercomputer-on-a-chip"-prosjektet..."10 ganger raskere enn dagens systemer", "100 ganger raskere enn PS2", "1000 ganger så mange flyttalsoperasjoner pr. sekund som P4 2.5 GHz", "1 teraflop ytelse" er bare noe Sony har sagt tidligere, og alt dette før produktet er ferdig utviklet...

Jeg tviler ikke på at PS3 blir kraftigere ettersom den ventes å komme ut nesten et år etter Xbox 360 (Bill har bekreftet høsten 2005-release nå), men noen betydelig forskjell blir det nok ikke. Det er nemlig begrenset hvor mye fet hardware man kan presse inn i en konsoll som skal selges for maks 4000 kr...

oma

Village Drunk
mener å ha lest ett sted at cell-chipen skulle tilsvare 4,6GHz? det er vel ganske bra for en konsoll? jeg har ikke så clue på det tekniske når det gjelder slike ting, men jeg kan tenke meg at blandingen mellom cell-chipen og blu-ray diskene kommer til å vinne over den 360 xbox greien... viss ikke sony selger den for dyrt da...

SHDR

Gullmedlem
Oma: Hvorfor iallverden skulle den det? 4,6GHz er flotte saker det, ja, kjapp liten jævel, men den er et helvete å skrive spill for, ettersom den nå bruker 8 vektorenheter i stedet for bare to, som ikke driver med distributed computing i det hele tatt. Du er nødt til å sende separate threads til den. Du kan ikke "lure deg unna" med å sette alle sammen til å jobbe synkront med samme pipeline.

Xbox 360 kjører 3 stykk 3GHz prosessorer. Hvis du er opptatt av høye tall betyr det i prinsippet at du sitter med 9GHz. PowerPC G5-prosessorene som de bruker i Xbox 360 er raskere enn de dyreste Macintoshene, om det gir deg noen idé. Det blir ikke akkurat 9GHz, men det tillater parallell prosessering, i likhet med PS3-en. Forskjellen her er at Sony ikke liker å gi informasjon til lisenstakerne sine, mens MS har kloret sammen XNA, som jeg foreslår at du leser opp på. Det er et utviklingsmiljø for Xbox 360 som gjør det langt lettere å utnytte kapasiteten i maskinen.

BluRay er greit nok det, men ... meh ... jeg synes ikke DVD-formatet er gammelt nok til at det er noen vits å bytte det ut enda. Xbox 360 kommer også til høsten, i motsetning til PS3 som visstnok kommer neste høst. Ikke for det: datoen på PS3-en blir GARANTERT endret. Og jeg tror nok at neste generasjon starter med PS3, ærlig talt. siden de er markedslederne. Jeg kan ikke se hvordan pre-emptive strike fra MS' side kan gjøre noen forskjell.

oma

Village Drunk
jeg sa jo jeg ikke hadde peiling på det tekniske :p

du sier at du tror neste generasjon kommer med PS3? prøver 360 å være nestegeneration før ps3? og hva mener du med pre-empive? at 360 er meningsløs? tror du at spillene blir dårlige til ps3 siden det er vanskelig å skrive spill til den? blu-ray slår vel uansett dvd så der tar vel ps3en 360 ganske bra bakfra vel?

3 stykk GHz prossesorer gjør ikke at man får 9GHz. det blir fortsatt 3 GHz
ikke vet jeg :flau: , men det mener alle på Ps3forums.com...

oma:Ja, Xbox 360 kommer før PS3. Xbox 360 kommer i slutten av året, mens PS3 kommer som sagt ikke før høsten 2006. Med pre-emptive strike mener han at MS kommer først ut med sin konsoll, men han tror ikke det har noen stor betydning. Det med at PS3 er vanskelig å programmere til, betyr ikke nødvendigvis at den får dårligere spill, men det kan bety at utviklerne ikke får til å utnytte PS3s krefter fult ut. Det kan også bety at enkelte tredjepartsutviklere dropper å produsere spill til PS3 og heller lager dem til Xbox 360, fordi det er enklere og kanskje billigere. Men det kommer så klart helt an på om PS3 selger godt. Hvis mange kjøper PS3, kommer utviklerne til å produsere for den uansett. Det handler tross alt om å selge flest mulig spill.

SHDR

Gullmedlem
AntiCube: Folka på PS3-forumet mener selvsagt at Cell er bedre. Men det er det jo ingen som vet, fordi Sony forandrer spesifikasjonene hele jævla tiden. Som vanlig. Tre prosessorer på 3GHz blir IALLFALL ikke tilsvarende 3GHz, kan jeg dog fortelle deg, siden det betyr at det er tre prosessorer som jobber i tandem og kan prosessere data ved 3GHz hver.

Oma: Ja, BluRay har større kapasitet enn DVD. Hva så? Hvordan gjør det noe bedre? Skal grafikken bli bedre fordi det er større plass? Skal spillene bli større? Det er ikke slik det funker. Da kan du like gjerne bruke to DVD-er, da. No big deal. Jeg sier at Xbox 360 er nextgen til tusen, men at nextgen-markedet ikke kommer til å ta av før PS3 kommer på markedet, med mindre Xbox 360 har massevis av ultrafete launchspill og en heavy-duty releaseliste for 2006. Hvilket jeg tviler på. Det kommer aldri særlig gode spill første året i en konsolls liv. Husker noen PSX? Der kom det jo ingen fornuftige spill utover WipeOut det første året.

Spillene til PS3 blir da ikke dårligere, men det blir vanskeligere å skrive gode spill til den. Jepp, det blir vanskelig å få til god grafikk, det blir vanskelig å få til god AI, det blir vanskelig å utnytte kapasiteten fullstendig slik at man kan lage store spill. Det betyr ikke at de blir dårlige, det betyr bare at det blir lenge til vi ser noe som pusher grensene. Og forøvrig tror jeg det eneste nye med neste generasjon blir bedre grafikk. Med god grafikk følger det følgende muligheter med: spill som later som om de er filmer, eller spill som virkelig forsøker å vise at spill er et medie separat fra film, musikk eller hva faen de ripper av i disse dager, og istedet forsøker å formidle følelser via forholdet spilleren knytter til figurene i spillverdenen. Grafikk hjelper med slikt. Men de fleste spillutviklere er ekstremt dårlige til å gjøre slikt, så jeg venter meg at de lager dårlige wannabe-filmer istedet, slik som de gjør nå. Skrekkelig mye tapt potensiale, der. Spilldesignere eier generelt alt for lite ambisjoner om å utnytte styrkene i sitt eget medium.

notalot: Xbox 360 has 9ghz and the cell only has a little over 4!!! wow ign said this

james3579: lol, 9ghz with a G5, i think you were misinformed, by an idiot . im gonna be nice, even though i have to explain this to countless people.

alright, 3.0ghz X 3CPUs= 3GHZ, one thing you should keep in mind is that clock speed doesnt accumulate, floating point calculations do.

adamba4e: so what would 3 cpu's do.

james3579:it would raise the flop count, which is how many calculations per second it can do, it just does it at the same speed with multiple CPUs. its like this. theres 1 CPU running at 1.0ghz, and it gets 3gigaflops. and 3 CPUs running at 1.0ghz, but it would get 9gigaflops. but its still going at 1.0ghz

Diskusjon fra Ps3forums.com. veit ikke så mye om dette jeg, men jeg legger det ut slik at folk kan si det de mener om det...

oma

Village Drunk
shadar: viss ikke det ble bedre grafikk osv med blu-ray... hvorfor skifte til det da? hvorfor ikke bare bruke 2dvder som du sier?

Opprinnelig skrevet av Shadar@05.05.2005, 12.42
Du er nødt til å sende separate threads til den. Du kan ikke "lure deg unna" med å sette alle sammen til å jobbe synkront med samme pipeline.
215881​
hva mener du egentlig her? om du kunne synke til mitt lavnivå og forklare litt enkelt? kan det være att det er flere pipeliner?

Det er stor usiikerhet om det i det hele tatt blir noen blu-ray. DVD-selskapene gjør alt de kan for å hindre en ny formatkrig, og det har vært møter mellom HD-DVD og Blu-Rayfolka om å sammen utvikle et nytt format som tar det beste fra begge sider. Uansett er det grenser for hvor mye NY tekonlogi Sony kan putte i en konsoll som launcher på 400$, og antakeligvis ganske snart vil bli presset ned på 300$ fordi programmeringshelvette vil gi den få fordeler kontra en Xbox som både er billigere og (for øyeblikket) ser like bra ut grafikkmessig.

er det ikke 12 dager til e3? da får vi forhåpentlighvis funnet ut en del mer