PS3? Wii? 360? Jeg går gal!

Okay, jeg vet at jeg mest sannsynligvis kun vil gidde å spare isammen til en konsoll. Problemet er bare at jeg ikke vet hva jeg skal velge lenger. Jeg har hatt min PS3 periode, min Wii periode og nå tror jeg at jeg begynner å få øyene opp for Xbox 360.

Derfor vil jeg at dere Spillegale skal overbevise meg om å gå for en av konsollene.
Help, anyone?

Xbox 360:

Cons:

- Få titler jeg er fan av fra før
- Mye snakk om 'dårlig online spilling'
- Ser egentlig ikke så interessant ut
- Nesten alt det tøffe kan også skaffes til PC

Pros:

+ Digg med Gamertags
+ Har alltid hatt lyst til å spille Halo og Ninja Gaiden
+ Resident Evil 5
+ Billig

PlayStation 3:

Cons:

- DYR
- DYR
- DYR
- Atter Dyr
- Kaz Hirai er patetisk

Pros:

+ METAL GEAR SOLID OMGOMGOGMMOGMGOMG <33333
+ Final Fantasy serien
+ Resident Evil 5

Wii:

Cons:

- Kontrollen? Jeg liker ikke så radikale forandringer. Føler det ikke er den gamingen jeg alltid har elsket.
- For mange handlingsløse 'originale' - spill som phailer som underholdning hos meg.
- No Resi 5

Pros:

+ Legend of Zelda
+ Mega-billig
+ Får spille masse GC titler jeg gikk glipp av
+ Resident Evil: Umbrella Corp Chronicles

------------

Hjelp meg, jeg vet ikke selv hva jeg vil ha lengre.

Og, jeg tenkte å legge den på "Spørre Sub-Forumet", men det står at det kun er for spørsmål med faste svar og ikke for eksempel "r dtte spllt bra? LoL?"

Lodin

Der Waaaah
Denne tråden kan fort ende opp i masse fanboyhyling, men siden vi ikke er gamefaqs så skjer vel ikke det? ;)

Er du sikker på at du ikke kan kjøpe en maskin i nær framtid og så vente litt med en av de andre? Særlig til PS3 ser det ut til at det vil ta vel lang tid før de virkelig gromme titlene dukker opp. I mellomtiden kan du kjøpe enten en 360 eller Wii og nyte godt av godene som allerede vil være på markedet.

D

Deleted member 91

Gjest
Jeg regner med at du tenker på å kjøpe en konsoll før jul, og da er uansett PS3 utelukket, siden Sony bæsjer på oss europeere, som alltid. :trollmann: Det er uansett dumt å kjøpe PS3 ved launch, siden den er så avsindig dyr. Jeg er minst like keen på MGS4 som deg, men jeg skal alikevel klare å holde meg til den synker et par lapper i pris, det er helt sikkert.

Så da står det mellom 360 og Wii, og selv om det egentlig er en preferansesak (iogmed at Wii er en såpass uortodoks konsoll, viftekontroll og alt), men spør du meg så hadde jeg nok anbefalt 360. Klart, den er et par flis dyrere (men faen ikke mange, om du titter innom Tilbudstråden her på SG), men den har et større og mer omfattende bibliotek av spill: Bare titt innom Førsteinntrykk-delseksjonen for å lese folks inntrykk om Dead Rising, Test Drive Unlimited og mange andre knallspill. I tillegg får du også med i pakka en usannsynlig bra onlinetjeneste, både når det kommer til generell internettspilling, men også iform av nedlastbare demoer, filmklipp og bonusinnhold - noe vi utvilsomt kommer til å dra nytte av nå som TGS er like rundt hjørnet. Og Xbox Live Arcade, for faen.

Redigert: Men for all del, om du er en av de som opphøyer Zelda til det gudommelige, så er sikkert ikke Wii noe dårlig valg. Jeg er bare litt skuffet over prisene (spesielt på ekstrautstyr som Wiimotes), og siden jeg aldri har hatt noe særlig forhold til 3D-versjonene av Zelda, så føler jeg ikke helt at hypen har truffet meg ennå. Klart, nå som jeg faktisk har en jobb, så skal jeg ha den på launch uansett. =D

Akkurat nå tror jeg denne idèen fungerer fint, ja.

Kjøper Xbox 360, overlever med den et par år også kjøper jeg PS3 når den koster rundt 2-3000 kroner :D!

Jaja, tar fremdeles imot tips!

SITAT(Aleks @ 19.09.06, 17.21) 24427
PlayStation 3:

Cons:
- Kaz Hirai er patetisk

[/b]
Hvem/hva er det? Og hva har det å si for valg av konsollkjøp?

PlayStation 3

Pros:

+ Final Fantasy serien

[/b]
Såvidt jeg har fått med meg har mange av de som jobbet med FF-serien gått ut av Square Enix. Skaperen av serien jobber nå med noen RPG-spill til X360, hvis jeg ikke tar helt feil. Just a head's-up.

Wii:

Cons:

- Kontrollen? Jeg liker ikke så radikale forandringer. Føler det ikke er den gamingen jeg alltid har elsket.
- For mange handlingsløse 'originale' - spill som phailer som underholdning hos meg.
[/b]
Jeg forstår at du er skeptisk til kontrolleren, men de fleste som har testet den er positive til den. Faktisk har jeg ikke hørt noe negativt fra folk som har testet den. Og du trenger ikke å kjøpe de spillene som ikke er av interesse for deg, Nintendo har jo sagt at de skal mekke spill som er rettet for hardcore-gameren også. Hadde det bare kommet slike spill hadde det nok vært en gyldig grunn.

Wii:

Pros:

+ Får spille masse GC titler jeg gikk glipp av
[/b]
Ikke bare det, men også NES-, SNES- og N64-titler ++. ^_^

Men hvis man er kjempelat, er det ikke litt stress med den kontrollen da?

Man kan jo risikere å bli sliten...

nei... Jeg sitter å vurderer Wii nå, hvis jeg får jobb, burde det vel ordne seg... Har jeg fortsatt jobb når PS3 kommer, skal man ikke se bort ifra at jeg skaffer meg en slik en heller...

Lodin

Der Waaaah
Personlig er mitt førstevalg Wii rett og slett fordi den prøver noe totalt nytt. Jeg er lei av de samme bilspilla, FPSene og sportsspilla som plutselig koster hundrelappen mer, men bare har hakket bedre grafikk. Sålangt er det kun to spill ute til 360 jeg har lyst på, Dead Rising og Saints Row. Syns bare ikke de to spilla alene forsvarer prisen (særlig siden jeg nesten føler jeg må ha en HDTV for å dra full nytte av den og). Riktignok er det mye artig i horisonten, men det er altfor langt unna. Dette gjelder som nevnt og for PS3.
Wii er her om Ca. 2 og en halv måned og til den prisen tør jeg ta sjangsen på en "oppgradert Gamecube". :p
Nå kan det og nevnes at jeg har en dugandes PC så om det er det seneste på den grafiske fronten jeg sikler etter så kjøper jeg det der (trengte ikke 360 for å spille Oblivion feks).

SITAT(Maximum @ 19.09.06, 19.26) 24441
Men hvis man er kjempelat, er det ikke litt stress med den kontrollen da?

Man kan jo risikere å bli sliten...
[/b]
Det varierer nok fra spill til spill, men i de fleste spill bruker man bare håndleddet til å bevege kontrolleren, noe jeg tror er mindre slitsomt enn å bevege en datamus.

Xbox 360:

Pros:

+ Digg med Gamertags
+ Har alltid hatt lyst til å spille Halo og Ninja Gaiden
+ Resident Evil 5
+ Billig
[/b]
Jeg antar du er ute etter en spillmaskin, og da reagerer jeg litt på at det er to (sjanse)spill fra forrige generasjon som er det "største ønsket ditt". Joda, jeg ser du har skrevet Resident Evil 5, men det ser vi vel neppe på denne siden av julen '07.

Jeg liker 360'en min. Den yter en mektig spillopplevelse i form av lyd og bilde, og det er en smal sak å bruke den som film- og musikkavspiller. Multitool! HD-grafikken og den ekte surrounden er to av 360'ens veldig sterke sider, men idet siste har jeg fått øynene mer og mer opp for Xbox Live, og spesielt Live Arcade.

Jeg ser for meg at dersom Microsoft går inn for det, hvilket de bør, kan Arcade komme godt i veien for Nintendos Virtual Console. Selv om det foreløpig er få Arcadespill som holder samme nostalgiverdi som Nintendos klassikere, ser dette ut til å bedre seg i løpet av nær fremtid. Street Fighter 2 (Super/Alpha/Ultra - I dunno) har nettopp truffet markedet, og selveste Castlevania - Symphony of the Night er lovet like etter nyåret. Jeg vet ikke med dere andre, men for min egen del er dette nesten i seg selv nok grunn til å gå til innkjøp av boxen. Symphony of the Night var en hard nøtt å oppdrive her på kontinentet, og den chippede playstation 2'en min kutter bildet på tv'en. Det er murder.

Så ja, jeg kan fort anbefale en 360.

MEN! Det er et men. Hva er du egentlig ute etter?

Dersom lyd- og bildeopplevelsen er viktig, for all del - gå for 360'en. Den vil med tiden gjøre deg glad, det er jeg sikker på. Men dersom det er selve spillopplevelsen du er ute etter, vil jeg be deg undersøke Nintendo Wii litt nærmere. Jeg har i de siste dagene lastet ned filmer i store kvanta fra Mario Galaxy, Twilight Princess, Metroid Corruption, Raving Rabbits og alt annet jeg kommer over av Wii-spill. Og jeg er simpelthen forelsket. Spillene, kontrollen - mulighetene. Også har man selvsagt Smash Bros. Brawl som omtrent er det jeg ser mest fram til. Innrøm det folkens, bedre multiplayerspill enn Melee finnes rettogslett ikke. Og hvis du har lyst til å motsi meg nå, kan du umulig ha prøvd Super Sudden Death med tre kompiser i fylla. Med bare bomber og miner på.

Beste spillopplevelse noensinne.

Hvorfor ikke bare holde deg til denne generasjonen litt lenger? Kommer jo en haug med kvalitetsspill til PS2 og NDS. Kan jo nevne Kingdom Hearts 2, Yakuza, Guitar Hero 2, Okami, God of War 2, Final Fantasy XII og Metal Gear Solid 3: Subsistence til PS2. I tillegg eksisterer det jo mange gode spill fra før av. På NDS kommer jo Castlevania: Portrait of Ruin, Phoenix Wright: Ace Attorney - Justice For All, Legend of Zelda: Phantom Hourglass, Children of Mana og Final Fantasy III DS for å nevne noen. I tillegg har jo den også mange gode spill fra før av.

Personlig fatter jeg ikke helt alt dette nestegenerasjonsmaset. Xbox 360 har Dead Rising. Og Gears of War i slutten av november. Wii får Zelda 8. desember ellers er det jo ingen av spillene som virker veldig lovende med det første. De resterende kommer i 2007 en gang. Og dette må man betale godt over 2000 kroner for. Så, hvorfor ikke bare vente ett år og kjøpe begge konsollene for samme prisen du kjøper en for i dag? I tillegg er det jo da kommet enda flere artige spill. Og PS3 kan du i hvert fall bare drite i med det første. 5000 kroner og ingen brukbare spill til å begynne med, frister i hvert fall ikke meg.

Men ja, det kommer jo selvsagt an på hva du liker. Liker du grafikk og slikt og føler at du må ha noe av det nyeste, så duger selvsagt ikke en eldgammel PS2 og fjorårets nyhet DS Lite. Og hvis du er veldig spent på Wiis konsept så må du jo selvsagt vurdere den. Men er du interessert i gode spillopplevelser for en rimeligst mulig sum (mest for pengene, hvor du en gang i fremtiden kan kjøpe nestegenerasjonskonsoller for en enda rimeligere sum) vil i hvert fall jeg anbefale PS2 og DS, som du attpåtil kanskje har fra før av?

Jeg kommer ihvertfall til å drøye en stund før jeg kjøper en ny konsoll. Selv om Wii er innovativ og sædfremkallende hos flertallet her inne så trenger ikke det bety at den faktisk blir bra, selv om det ser riktig så gøy ut ut ifra de filmene jeg har sett. På Xbox 360 frister bare Dead Rising, og mange av spillene til den ser rett og slett bare generiske og kjipe ut. PS3 har et par spill som jeg er veldig gira på, men når den koster en formue så blir det max turnoff, spesielt nå som mange av spillseriene ikke er eksklusive lenger.

I likhet med Egle kommer nok jeg til å spille PS2 en stund fremover, kommer mye interessant i høst så jeg kjenner så absolutt ingen trang til å cashe ut for en ny konsoll med det første.

Føler med Egle her, faktisk det som er verdt å lese i hele tråden. Jeg selv overlever med Ps2 en stund til, men jeg må si.. etter å ha vært hos en kompis her om dagen, som hadde 360, fikk jeg jævlig lyst på en ny konsoll!

Det er jo alltid digg med en ny konsoll! Jeg elsker lukten...mmmm....ny opppakket konsoll rett fra esken... glir fingrene dine over den...plugger den dypt inn i strømkontakten, fyrer opp Hd tv'n...setter på lydanlegget...mmm...bedre en sex ffs!

Med tanke på at man får en Wii og en XBox 360 for prisen av en PlayStation 3, så burde man tenke på hva man har mest lyst på av en Wii og en XBox 360, eller en PlayStation 3. Og slik jeg ser det, så er det bedre med en kombinasjon av Wii og XBox 360 enn bare en PlayStation 3. Har man gått glipp av en rekke Nintendo-spill (både til NES, SNES, N64 og GameCube), så passer jo Wii veldig godt. Så hvis man først skal ha nestegenerasjonskonsoll nå, så ville jeg valgt en Wii og en XBox 360. Hvis man kun skal velge én av disse, så ville jeg gått for Wii, men totalt sett kommer det an på hvilke spill man ønsker. Ingen grunn til å velge Wii hvis man heller vil ha Dead Rising, Pro Evolution Soccer 6 og Gears of War enn f.eks. The Legend of Zelda: Twilight Princess, Wii Sports og Excite Truck (eller hva som måtte friste deg på hver av konsollene).

Det er mulig Metal Gear Solid 4 er et viktig poeng når det gjelder PlayStation 3, men det er jo mulig å vente en stund til PlayStation 3 har vært ute en stund, før man blar opp 5000-6000 kroner for konsollen. Men med mindre man vurderer import, så holder det med å vurdere om man vil ha XBox 360 og/eller Wii i år, eller om man vil vente en stund.

Forøvrig er det ingen grunn til å storme til butikkene for å få tak i en Wii eller XBox 360 hvis man har en PlayStation 2. Som Egle nevner, er det jo faktisk en rekke titler å se frem til på den.

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Siden jeg var så teit at jeg kjøpte meg en Xbox 360 i går, ser det ut til at det blir WiiSixty på meg også. Men faktum er... kassa var verdt det. Det er så mye fett man kan gjøre; slenge seg på Live Arcade og spille shmups med overlegen kontroll til krampa tar deg, så slenge inn Dead Rising og mose noen zombier eller bare utforske det digre kjøpesenteret, klinke innpå PGR3 og spille et bilspill som føles riktig (PGR3 er et spill det nesten ikke går an å fatte greia med før man prøver det; ikke tar det en evighet å låse opp fete kjerrer heller), eller teste demoer av det nyeste og latterligste (*hark* Saints Row *host*). Og mens jeg gjør alt dette, har jeg plugga inn iBelg-en min og hører på min egen musikk som blir integrert i spillene. Du styrer faktisk podden via 360-en. Dette er helt fullstendig genialt og jeg elsker det.

Så... Xbox 360 er faenmeg sakene. Merk dog at du MÅ kjøpe den beste utgaven OG investere i Xbox Live for at det skal være noen vits.

PS: Jeg får sånn HD-oppløsning via den nye LCD-skjermen min, følte bare det måtte nevnes.

Sånn litt off-topic, kan du nevne noen gode schumps på arkade? Jeg tror jeg liker sånne spill, men vet liksom ikke helt hva som er hva, også har jeg ikke burken til disposisjon akkurat nå til å sjekke...

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Vel, nå har det seg sånn at jeg er en stor Robotron-junkie; ikke bare får man kjøpt Robotron 2084 på Live Arcade, men man får bautaen Smash TV også. I tillegg kan man raske med seg neon-ultra-hardcore-skyteren Mutant Storm Reloaded, som vel er min absolutte favoritt-shmup. Geometry Wars Retro Evolved er også stas, men det suger litt at det er så mye øyegodteri at det blir vanskelig å se ting som faktisk er viktige etterhvert. Dersom du liker sidescrollere finnes Scramble også, selv om jeg ikke har testa det enda.

Ah, takker:D Har lasta ned Smash TV, men får sjekke ut de andre:D

Jeg har ikke en HDTV og kommer mest sannsynligvis ikke til å få de fete fingra mine i en slik på en stund, er det likevel verdt å ha 360?

Utifra det jeg har lest tror jeg at jeg endelig begynner å bestemme meg.

Xbox 360 kan kjøpe, Wii skaffer jeg på en annen måte *has an idea* og PS3 plukker jeg opp et sted i slutten av 2008 når den er dritbillig.

Og jeg ble også minnet på Mistwalkers som gjør at jeg automatisk er mer lysten på disse spilla, enn det crapet de hoster ut til PS3. Liksom 3 Final Fantasy XIII spill -_-? To til PS3 og en til mobil (kommer aldri til Europa fordi de er langt i framtiden med mobilspill).

Har jeg flaks porter Kojima MGS til 360 og da slipper jeg å kjøpe PS3 dritten :3

----

Og dere som mener jeg burde bli igjen på denne generasjonen å fortsette å spille på dem en stund. Alt som er interessant for meg på PSP, har blitt plukket opp, samme med DS og PS2. Selvfølgelig kan jeg ikke utelukke at det kommer noen "Slå_PS2_Spikeren_I_Kista_Med_Pride" - spill, men det er det da ingen problem å kjøpe.