Spillegal er vel det eneste spillforumet på kloden hvor temaet kan diskuteres uten fanboying?
Enig med Egle. Vil selv holde meg til forrige generasjon en stund til. Jeg er ikke den som må ha det nyeste og beste først, og jeg har igjen en rekke godbiter på de utdaterte konsollene: RE4 er ikke ferdigspilt, Okami har nettopp ankommet og Yakuza skal anskaffes. Xbox har fortsatt et par kvalitetsspill på vei og PS2 ser ut til å leve i beste velgående med bl.a. Final Fantasy XII, God of War 2 og Guitar Hero 2 fortsatt på vei.
På håndholdtfronten har jeg DS som virker nærmest utømmelig med attraktive titler. En PSP er også fristende takket være kommende Vice City Stories og MGS: Portable Ops. I tillegg har jeg fortsatt en grei PC hvor Oblivion og Company of Heroes står for tur, så jeg har nok å henge fingrene i uten å hoppe på next-gen-vogna.
PS3:
Helt uaktuell med tanke på pris og tilgjengelige spill i første omgang. Ingen av lanseringstitlene ser ut til å være verdt den arrogante prisen Sony har satt på konsollen. Når MGS4 og andre lovende spill dukker opp ved juletider 2007 og konsollen er nede i 3000 kr. skal jeg vurdere den.
Xbox 360:
Her er jeg langt mer på gli. Man får i det minst svært mye teknologi for pengene her. Når man nå får Premium-versjonen ned mot 2000 kr. er det ingenting å si på prisen. Men har den spillene til å følge opp? Her er jeg mer usikker. Dead Rising virker morsomt, men er den verdt et konsollkjøp alene? Men jeg det må sies at MS er veldig god på alt som ikke gjelder spillene: onlinetjenesten, nedlastinger av demoer, Live Arcade og andre finessser er store kjøpsargument. Denne konsollen skaffer jeg nok før eller siden. kanskje helst siden med mindre det dukker opp et svært godt tilbud eller at virkelig godt, eksklusivt spill.
Når det gjelder Gears of War så fatter jeg ikke helt hva som blir så stort med det spillet. Personlig ser jeg bare et en OK shooter med bra grafikk og masse blod. Forhåpentligvis tar jeg feil.
Må også nevne at jeg ikke har HDTV, så for å få virkelig utbytte av den forbedrede audiovisuelle opplevelsen må jeg i tillegg punge ut omtrent fem ganger så mye som konsollen koster...
Wii:
Dette er konsollen som har fanget min oppmerksomhet mest de siste årene takket være kontrollen. Jeg ble litt skuffende over prisen til noe som strengt tatt er en "oppgradert Gamecube", men man kan jo si at her betaler man for innovativitet i stedet for høyere teknisk ytelse. Joda, man får med et gratis spill, men Wii Sports føles for meg mer som en kul techdemo enn noe jeg ville betalt 500 kroner for. Jeg er også noe skeptisk til kontrollen på de første spillene. Lanseringen blir heller ikke så forbanna bra etter at Super Smash Bros., Mario Galaxy og Metroid Prime 3 ble 2007-releaser og Red Steel har fått blandede previews. Men så har man jo Zelda som trolig blir et av årets beste spill og kan få meg til å punge ut allerede før jul.
Konklusjon: X360 og Wii ganske snart, PS3 om et år eller to.