PSP eller DS?

Hvilken bærbar kommer du til å kjøpe

• Sony PlayStation Portable

Stemmer: 0 0,0%
  • Nintendo Dual Screen/Developer System

• Begge

• Totalt antall stemmer
    0
Det er ingen som blir fanboy av å ha en subjektiv mening som er annerledes enn din (den var til «bare gud kan dømme deg»). Skjerp deg nå.

Jeg skal ikke legge skjul på at jeg akkurat nå har litt mer sans for PSP. Jeg er av den typen som tar imot en multimediemaskin med åpne armer, og i og med at jeg ofte tar buss/tog/båt er dette noe for meg.
Derimot er jeg absolutt ikke noen fanboy. Jeg skal selvfølgelig også ha DS, og jeg synes den virker spennende. Eneste jeg sier er at PSP er kanskje bittelitt mer i min retning med alle dens bærbare muligheter, også foruten spill.
DS, derimot, er mer en ren spillemaskin, noe jeg absolutt ikke sier er en dum ting.

Men nå er vi bare inne i den startende fasen av DS og PSP, og det skal bli spennende å se hva de to konkurrentene får ut av detta. :)

Opprinnelig skrevet av MMD@18.05.2004, 17.44
Jeg må si at jeg syns den analogien du bruker der er temmelig feilplassert om misvisende. Er greit nok hvis man bruker den for å forklare sexlivet sitt, men blandt to maskiner man knapt vet noe om syns jeg denne feiler.
Analogi? Jeg opplyste bare om innlysende fakta, noe som enda ikke har gått opp for dere.
Var det ikke du som maste på resten av folka her om å ikke være så subjektive? :p

Sony lager en "multimediaboks", noe de ikke legger skjul på ("The Walkman of the 21st century"). Nintendo satser igjen på en spillmaskin som ikke fokuserer på annet enn nettopp spill. Noen liker alt-i-ett-duppedingser (PSP), andre liker litt mer konsentrerte saker (DS). Personlig tror jeg at massemarkedet kommer til å velge PSP framfor DS, uansett hvor stor prisforskjellen måtte bli. For det er mer "voksent, kult og hipt" med en dings man kan bruke til både spill, film og musikk enn en "nerdete GameBoy med to skjermer og stylus" som ikke kan brukes til annet enn å spille "barnslige Nintendo-spill". Synd, men sant (tror jeg).

Sony har klart å bygge opp PlayStation-navnet som noe stuerent man kan holde på med uten å være flau over å si det, hovedsaklig ved hjelp av Electronic Arts og lett tilgjengelige spill som Eyetoy og Singstar (som kommer i morgen :) ) nå i det siste. Det inntrykket blir bare enda mer forsterket ved å lage en portabel PlayStation med musikk- og filmstøtte. Nintendo sliter dessverre fortsatt med barnerom-stempelet, og mye av grunnen til det er nettopp at de bare fokuserer på spillene. Det er selvfølgelig bra for de som kjøper spillkonsoller for faktisk å spille, men massemarkedet trenger mer enn som så. Sånn har det blitt etter at Sony entret konsollkrigen for snart 10 år siden - noe som for det meste har vært veldig positivt, men litt negativt, også.

Det innlegget her ble sikkert grusomt rotete, men vi satser på at dere får tak i essensen :tommelopp:

Kyllingmannen har ett godt poeng her. Det har til og med vært tilfeller på skolen jeg går på, hvor folk har blitt mobbet fordi de liker GameCube bedre enn PS2 eller Xbox. Nettopp på grunn av at Nintendo fortsatt har barnestempelet for den generelle ungdommen. Snakk om å henge etter.

Og nei; det er ikke derfor jeg liker PSP. :)

Opprinnelig skrevet av Kyllingmannen@19.05.2004, 01.06
For det er mer "voksent, kult og hipt" med en dings man kan bruke til både spill, film og musikk enn en "nerdete GameBoy med to skjermer og stylus" som ikke kan brukes til annet enn å spille "barnslige Nintendo-spill". Synd, men sant (tror jeg).
Ja, det er jo sant det. Men jeg tror kanskje DS vil skape litt ekstra oppmerksomhet når man først får fingra i den. I hvert fall hvis DS-en får et litt stiligere utseende (førsteinntrykket er viktig for "mannen i gata"). Og hvis Nintendo og andre utviklere får til noen nyskapende og originale spillopplevelser med DS, så tror jeg den kan bli en ganske stor suksess - selv om Sony's PSP har mulighet for spill, film og musikk.

-------------

Hmm. Kanskje vi kan se "Point-and-Click"-spill på DS? Hva med Sam & Max: Hit the Road på Nintendo DS? Det hadde vært morro.

Kilik

Lokal moderator
Ser ut til at PSP og DS kommer ut SAMTIDIG i Europa! Fra bransjebladet MCV:

21 May 2004 By Stuart Dinsey
DESPITE BOTH sides agreeing that they could be pitching at different consumers, Nintendo and Sony's new handhelds are set to hit UK and European retail shelves the very same week.
MCV understands that both companies have privately earmarked the week ending Friday March 18th for ship-in of the Nintendo DS and Sony PSP. This gets product into stores safely before the following Easter weekend, whilst giving both organisations enough time to let the market recover from the Christmas and New Year sales peak.

But whilst there may be similar launchdates, there will not be parity on price. MCV understands that Sony will pitch the 'aspirational' design beauty that is the PSP in Apple iPod territory - which means a starting price of £249.
Nintendo, however, has to consider its core market and has already pretty much guaranteed retail a launch price of £199, or lower if at all possible.

Dette kan bli en utrolig spennende kamp.
DS som appellerer til et publikum for alle
med gode spill og to skjermer.

Og så har PSP som sikter rett etter
de "eldre" med Video og MP3 funksjoner.

Dette ser bra ut.

Opprinnelig skrevet av Kilik@21.05.2004, 20.18
Nintendo, however, has to consider its core market and has already pretty much guaranteed retail a launch price of £199, or lower if at all possible.
£199 var mye mer enn jeg hadde ventet for DS. Det er jo ca. 2450 NOK (antageligvis 2499 NOK, eller kanskje mer i Norge). Det er mye mer enn hva GameBoy Advance (1299 NOK) og GameBoy Advance SP (1099 NOK) kostet da de ble lansert. Riktignok er DS kraftigere enn GBA/GBASP, og den har også 2 skjermer, men likevel er det ganske dyrt. Nintendo bør ha en mye lavere pris på DS. DS er jo kun lagd for spill, og det er ikke lite å punge ut 2500 NOK for en håndholdt spillemaskin. Nei, jeg hadde nå håpet på en pris på rundt £99-£149 i Europa (Altså, 1299-1799 NOK i Norge). Jeg synes i hvert fall over 2000 NOK blir for mye.

Dæven, blir den så dyr?
Det vil jo bety at PSP (med sine flere muligheter) kun vil koste et sted rundt 500 NOK mer enn DS. Det tror jeg Nintendo bør vurdere litt nærmere.
Men ingenting er vel offisielt enda..

D

Deleted member 91

Gjest
Først var jeg fast bestemt på at jeg skulle ha PSP, men etterhvert som jeg har sett mer av DS-en, har jeg blitt mer og mer i tvil. Jeg tror fortsatt at PSP kommer først i hus her, men jeg får se. Hvis spillene blir dritt (lite trolig) blir det heller DS. Det optimale hadde vært begge deler, men jeg tviler på at budsjettet mitt tillater det. :p

Nå har jeg brukt nok vanskelige ord. Puh.
(Tror nesten jeg venter med å stemme, jeg.)

Jepp... altfor høy.
For høy for at mor og far
kan gi den til meg til Jul.

He he...

Kilik

Lokal moderator
Opprinnelig skrevet av Psycho Mantis+21.05.2004, 21.46-->
<!--QuoteBegin-Kilik
@21.05.2004, 20.18
£199 var mye mer enn jeg hadde ventet for DS. Det er jo ca. 2450 NOK (antageligvis 2499 NOK, eller kanskje mer i Norge). [/b]
Ja, det var overraskende mye. Det snakkes om $149-199 i USA. Nå er jo spill og spillmaskiner generelt dyrere i Europa enn i USA, men den bør ikke koste mer enn £149 (rundt 1800 kr her til lands) og aller helst nede i £99 (som trolig betyr 1299,- i Norge, altså på linje med hva GBA kostet i starten).

Syns det der virka som en litt drøy for DS'en ja. Forhåpentligvis senkes prisen litt slik at den ligger nærmere GBA'ens startpris når den lanseres...

Uansett så skal den nok skaffes for jeg leste nylig en artikkel som gjorde at jeg fikk enda mer lyst på DS'en (Kan godt hende at dette er nevnt tidligere i emnet og at det har gått meg forbi, men...)

Klikk her

Ser visst ut som Rare har 2 spill i utvikling til DS'en! Blir sikkert porter, men tanken på 8-player deathmatch i Perfect Dark på bussen virker nå mer sannsynlig enn noensinne! :sikle:
Håper nå at det andre spillet er enten en oppfølger til Blast Corps eller en port av Banjo-Kazooie! :pirat:

Makan. Ørten sider med bare krangel. Slik går det når man lager ett emne hvor man setter to konsoller opp mot hverandre.

Jeg kjøper den som tiltaler meg mest. Hvilken det blir får tiden vise.

Det overrasker meg litt at frontene har hardnet til så kraftig selv om ingen av maskinene er ute enda.

Minner meg litt om før Xbox kom på marked, mange slengte dritt og ristet på hodet over MS inntog i konsollbransjen (ikke rart pga. MS heller frynsete rykte på software markedet), men noen var storfans med engang og forsvarte maskina. Funny how that works...

Final Fantasy VII for PSP...??

Square is reportedly hard at work on no less than two Final Fantasy titles for Sony's upcoming Playstation portable. From what we're hearing you can look forward to on port of a "favorite" PSone era title and an all new title in the FF series for PSP.

Of course fans are banking on FFVII being the hot port and it would seem to be the most logical choice for the system. No information was given as to the content of either game nor if the all new title would somehow tie into either FFXI or FFXII.

Kilde: Link... 1

Link.. 2

Tror faktisk at Dynasty Warriors blir det første spillet.
Morsomt og spennende. Perfekt for skolebussen.