PSP eller DS?

Hvilken bærbar kommer du til å kjøpe

• Sony PlayStation Portable

Stemmer: 0 0,0%
  • Nintendo Dual Screen/Developer System

• Begge

• Totalt antall stemmer
    0

SHDR

Gullmedlem
Grafikken har ingenting å si. Men det er et veldig gammelt spill. På de aller fleste måter. Det er tregt, det er skammelig ulogisk til tider, og langt ifra så publikumsvennlig som FFX, etc. som er de spillene som har redefinert FF for veldig mange.

FFVII spilte jeg godt og vel 25 timer av i forrige uke, og jeg tror ikke det ville solgt hopetall i dag. Et nytt FF-spill er en systemselger, of course, men et oppgulp av de gamle titlene? Nyutgivelsene av FF-spillene har solgt bra ja. Til hvem da? Trend-markedet Sony ønsker å treffe? Nei. Det var de litt eldre og mer engasjerte gamerne, eventuelt de under 16 som ikke bare går etter grafikk og er veldig engasjert i FF. Trend-gamerne vil ikke spille et spill som ser ut som det er 7 år gammelt. Jeg tror simpelthen ikke på det. Se på markedet, og se hva de velger. Reissues vil aldri bli en konsollselger. Nyheter er konsollselgere.

FFVII er det beste av FF-spillene, ja. Men det garanterer ikke salg. FFX solgte ganske mye bedre enn FFIX, gjorde det ikke? Det er ingen tvil om hvilket av de to spillene som er best.

Jeg mener fortsatt du tar feil. Det virker som du har veldig lite innsikt i hvordan spillmarkedet fungerer. Hadde Final Fantasy VII kommet i dag, og hatt det samme gameplayet storyen og musikken, men bedre grafikk og lyd, så ville det nok solgt i hopetall. Spillet oser av kvalitet fra begynnelse til slutt, og alle andre enn deg klarer å se det. Det er ikke uten grunn at det er et av historiens mest populære konsollspill.

Du kan kommentere så mye du vil, men vi vil nok alltid være uenige.

Grafikken i Final Fantasy VII er god den, den er bare gammel ! Grafikk er saa mye mye mere enn antall polygoner og hogopploselige teksturer. :mad:

Shadar: Jeg har selv sett kvantitet brukt som det motsatte av kvalitet i sammenhenger der man sammenligner noe. Om jeg har uttrykket meg med feil ord, så får jeg bare ta selvkritikk for det. :)

Jeg er fullt klar over hva "kvantitet" betyr, men når du sammenligner to ting er det ofte vanlig å bruke "kvantitet" som et uttrykk for det motsatte av "kvalitet".
Så det unnskylder alt sammen? Det der er like tatt ut av løs luft som noe av det jeg foreløpig har skrevet. Du kan like gjerne si det der fordi du ønsker å invalidiere eget utsagn for å kunne hevde at du mente noe annet. Du respekterer ikke min argumentasjon, jeg velger å stille spørsmålstegn ved din.
Om du tror det var noe jeg tok ut av løse luften, får så være. Jeg stiller meg allikevel spørrende. Hvis jeg mente det slik dere oppfattet det, ville det ikke vært tåpelig og lite konkret? En slik uttalelse stemmer ikke med min karakter, men du får selv velge hva du vil tro.

Da kunne du jo like gjerne skrevet at DS var dårlig og PSP var bra, så hadde du løst hele problemet og bare kommet med en mening istedet. Men du vet like lite om hva du snakker om som jeg gjør, enkelt og greit. Så dersom du vil negere mine meninger, må du samtidig oppgi dine egne, for de er simpelthen ikke basert på noe vi vet noe som helst om enda.

Dermed blir de subjektive. Dermed blir min argumentasjon gyldig. Du kan godt si deg uenig, men da blir det igjen en subjektiv vurdering der du finner ut at du ikke har interesse av å fortsette diskusjonen. Så slutt å leke deg med retorikk.
Ja, helt rett. Det kunne jeg, men jeg valgte å bruke andre ord. Vet du hva? Jeg tar faktisk utgangspunkt i den informasjonen som er gitt. Om ikke mitt budskap hadde vært basert på noe av det vi om, hva er da dette:

PSP:
----

CPU: MIPS-R4000 333 MHz
RAM: 32 MB
VRAM: 4 MB
Storage: 1800 MB (UMD dual-layer)
Resolution: 480 x 272
16.77 million colors
33 million polygons/second
664 million pixels/second
IEEE 802.11b (Wi-Fi)

DS:
---

CPU: ARM-9 67MHz + ARM-7 33 MHz
RAM: 4 MB
VRAM: 656 kB
Storage: 128 MB
Resolution: 256 x 192 (both screens)
262,144 colors
120,000 polygons/second
30 million pixels/second
IEEE 802.11x (Wi-Fi)
Igjen Shadar, viser du din håpløse måte å argumentere på.

Men tatt i betraktning at jeg uttrykket meg med feil ord, hvordan i all verden klarer dere å misforstå så utrolig bra, særlig etter jeg hadde gitt et annet uttrykk for hva jeg mente i min tredje post?

Objektivitet fører til subjektivitet? Vrøvl. Objektivitet er det faktiske, det uomtvistelig sanne. Og det er ingen uomtvistelige fakta i diskusjonen.
Heh, men da ville ikke noe som helst i verden vært objektivt for absolutt ingenting er 100% sikkert, men vi velger allikevel å kalle ting fakta for det om. Jeg vet at en som deg selv liker å spekulere i hvorvidt den informasjonen som er gitt mellom de to er sanne, men i og med at det er offesiell informasjon og de faktisk har laget begge to som prototyper og viser dem fram på E3, viser du intet annet enn igjen hvor teit du er. At du i det hele tatt sammenligner Sony's historie med utgivelser av konsoller før, viser heller til usaklighet. Jeg har kjennskap til snakket om hvor utrolig god PS2 kom til å bli, før den kom, men dette var ikke noe Sony lovte, men heller tok utgangspunkt i. Så vidt jeg vet, har det aldri blitt brudd på noe Sony har lovet av specs, når de har laget prototypen og har vist det fram til folkemasser på E3. Hvorfor tror du de har startet å lage spill? Igjen feiler dine argumenter.

Jada, jeg går med på at diskusjonen blir irrelevant dersom du utelukkende snakket om det tekniske. Så du skal ha den.
Unnskyld, men ser du ikke paradokset i hva du har skrevet her? Jeg sikter til:

Men du vet like lite om hva du snakker om som jeg gjør, enkelt og greit. Så dersom du vil negere mine meninger, må du samtidig oppgi dine egne, for de er simpelthen ikke basert på noe vi vet noe som helst om enda.
Jeg smiler og jeg ler. :p

Jeg uttaler meg til en viss grad respektløst, ja. Dette på grunn av dine falske og dårlige argumenter. Du får selv velge hvordan du vil oppfatte meg, men ikke tro det er et fasitsvar.

Hvis folk kan fortsette og diskutere med litt mer åpenhet og ikke den samme "fanlike" ønsketenkningen hele tiden, hadde det vært mye bedre. Da slipper vi konflikter og diskusjoner over ting som faktisk ikke trengs å diskuteres, men er dratt opp fordi en eller annen knall har skrevet noe usaklig tul. Godta det som er fakta, så kan vi heller diskutere det som er usikkert subjektivt.
Takk.
Jeg setter pris på ærlighet og utgjør meg selv for å være ærlig. Du bruker hver eneste sjanse du har, til å kjempe din sak med falske argumenter. Dette er ingen vits å prøve seg en gang, for jeg vil alltid avfeie det. Klarer du å ta selvkritikk?
Jeg venter i spenning. :)

Ok MMD. Nå begynner jeg å bli en smule irritert over din måte å diskutere på her.

Jeg vet at en som deg selv liker å spekulere i hvorvidt den informasjonen som er gitt mellom de to er sanne, men i og med at det er offesiell informasjon og de faktisk har laget begge to som prototyper og viser dem fram på E3, viser du intet annet enn igjen hvor teit du er
Du bruke hver eneste sjanse du har, til å kjempe din sak med falske argumenter. Dette er ingen vits å prøve seg en gang, for jeg vil alltid avfeie det. Klarer du å ta selvkritikk?
Jeg venter i spenning.
Jeg smiler og jeg ler. 
Jeg uttaler meg til en viss grad respektløst, ja. Dette på grunn av dine falske og dårlige argumenter. Du får selv velge hvordan du vil oppfatte meg, men ikke tro det er et fasitsvar
Gratulerer. En mer selvgod og arrogant oppførsel på et forum har jeg aldri i mitt 17-årige liv vært vitne til. Jeg kan sikkert trekke frem mange flere eksempler fra dine tidligere poster i dette emnet, men jeg gidder ikke lese gjennom dem en gang til. Det er en bra diskusjon på gang her og da bør du holde deg seriøs og ikke komme med alle de spydige og frekke kommentarene dine.

Men, tilbake til topic. Jeg er en av dem som kommer kjøpe meg Nintendo DS fremfor PSP. Grunnene for meg er:

- Nintendos eksklusive spill
- Alle de nyskapenede påfunnene

Dette er to grunner som for meg betyr utrolig mye. Jeg finner to positive ting ved PSP (basert på mine egene behov). Det er grafikken og designet. Men disse to punktene er ikke halvparten så viktig for meg som de to jeg nevnte for DS.

Til slutt vil si at jeg ikke er en Nintendo-fanboy som kun kjøper spill og konsoller fra Nintendo, selv om det kanskje kan virke sånn av denne posten min. Jeg har faktisk både en Playstation 2 og en Playstation 1. :)

SHDR

Gullmedlem
Jeg må innrømme at jeg ikke ser noen grunn til å fortsette diskusjonen ... det eneste den egentlig fører til er at jeg presenterer argumenter, og du forsøker å latterliggjøre dem.

Hva det sier om din karakter? Ikke annet enn at du neppe er noen god debattant.

Dette er ingen vits å prøve seg en gang, for jeg vil alltid avfeie det. Klarer du å ta selvkritikk?
Jeg venter i spenning.
Vet du, det ser jeg absolutt ingen grunn til. Mener du at du kan rettferdiggjøre å heve deg over argumentasjonen? >.<

Jeg mener fortsatt du tar feil. Det virker som du har veldig lite innsikt i hvordan spillmarkedet fungerer. Hadde Final Fantasy VII kommet i dag, og hatt det samme gameplayet storyen og musikken, men bedre grafikk og lyd, så ville det nok solgt i hopetall. Spillet oser av kvalitet fra begynnelse til slutt, og alle andre enn deg klarer å se det. Det er ikke uten grunn at det er et av historiens mest populære konsollspill.
Good grief. Jeg tror jeg vet en del om hvordan markedet fungerer, og jeg er helt enig i at FFVII er et kvalitetsspill. Men MASSENE ser ikke kvalitet. De ser trend og chic. FFX, i motsetning til FFVII, har en god dose MTV-cool som FFVII ikke kan måle seg mot i det hele tatt. FFVII appellerer mye mer til den mer erfarne spilleren, fordi den ikke er pakket inn i masse glattpolert character design og fancy grafikk. Og for å få den glitzen som folk vil forvente fra en next-gen håndholdt fra Sony, ville de måttet remake grafikken fullstendig.

Jada, remaket de grafikken kunne de jo lykkes, men da ville de gamle fansene blitt skuffet over hver minste endring som ble gjort, de nye ville fått et litt gammelmodig spill servert, men i ny innpakning, og Square-Enix har spolert sin introduksjon til PSP med et halvhjertet forsøk. Hvorfor skulle Square-Enix bruke et lass penger på å remake FFVII når de istedet kan utvikle franchisen videre? Jeg klarer ikke se det ...

Dette er ingen vits å prøve seg en gang, for jeg vil alltid avfeie det. Klarer du å ta selvkritikk?
Jeg venter i spenning.

Vet du, det ser jeg absolutt ingen grunn til. Mener du at du kan rettferdiggjøre å heve deg over argumentasjonen? >.<
Mye av din argumentasjon er feil, og det har jeg allerede påvist, så ja, jeg finner det høyst rettferdig å "heve" meg over din argumentasjon.

Jeg bryr meg ikke om å oppføre meg formelt på spillegal lenger. Dere får unnskylde, men det bryr meg mektig lite hvilken oppfattning folk velger og ha av meg her. Jeg forventer ikke mer respekt, enn jeg gir dere. I ditt tilfelle Shadar klarte jeg ikke unnlate meg å kalle dum, teit osv, for du kommer fram med så mange feil og falske argumenter. Og vet du hva det verste av alt? Jeg tror du gjør det bevisst bare for å fremme din sak.

Hvilken debattant det gjør deg, stiller jeg meg spørrende.

Opprinnelig skrevet av Shigsyfreak@29.05.2004, 13.54
Jeg har bare et lite tech spørsmål her:
Hva er forskjellen på DS sin IEEE 802.11x Wi-Fi og PSP sin IEEE 802.11b Wi-Fi?
Trur det feil at DS skal ha IEEE 802.11x, det er nok berre snakk om IEEE 802.11b, sidan det er det som det er vanleg å berre kalle WiFi (Wireless Fidelity). IEEE 802.11x er eit samlenamn for heile IEEE 802.11 Wireless LAN serien frå 802.11a til 802.11i. Forskjellen på dei ulike standarane er i hovudsak overføringshastigheita og kva for band dei bruker. Dei nyaste standarane har i tillegg meir avansert teknologi som til dømes gje betre overføring av multimedia, hindrer interferens eller kan kryptere datastraumen.

I tillegg til WiFi skal DS i tillegg vere utstyrt med Nintendo sitt eige trådlause nettverk til opptil 16 player som skal garantert verke opp til 10 meter. Dette nettverket skal bruke mindre batteri enn WiFi.

PSP:
----

CPU: MIPS-R4000 333 MHz
RAM: 32 MB
VRAM: 4 MB
Storage: 1800 MB (UMD dual-layer)
Resolution: 480 x 272
16.77 million colors
33 million polygons/second
664 million pixels/second
IEEE 802.11b (Wi-Fi)

DS:
---

CPU: ARM-9 67MHz + ARM-7 33 MHz
RAM: 4 MB
VRAM: 656 kB
Storage: 128 MB
Resolution: 256 x 192 (both screens)
262,144 colors
120,000 polygons/second
30 million pixels/second
IEEE 802.11x (Wi-Fi)
Det som er misvisande med Sony sine tal her, er polygontalet per sekund. 33 millionar vil berre vere ei teoretisk grense (utan lighting, texturar, fysikk mm) du ikkje vil oppnå i eit aktuelt spel. Samanliknar ein med PS2 sitt oppgjeve polygon tal på 75 mill pol/sek, kan ein fastlå at PSP vil kunne greie omtrent halvparten av det PS2 gjer. Sidan Nintendo var meir ærlege og oppgav GameCube til å eit realistisk polygontal på 6-12 mill/sek (som allereie er forbigått), vil det vere naturleg å tru at same sannferdigheita óg gjeld for specia til DS.

SHDR

Gullmedlem
Det som er misvisande med Sony sine tal her, er polygontalet per sekund. 33 millionar vil berre vere ei teoretisk grense (utan lighting, texturar, fysikk mm) du ikkje vil oppnå i eit aktuelt spel. Samanliknar ein med PS2 sitt oppgjeve polygon tal på 75 mill pol/sek, kan ein fastlå at PSP vil kunne greie omtrent halvparten av det PS2 gjer. Sidan Nintendo var meir ærlege og oppgav GameCube til å eit realistisk polygontal på 6-12 mill/sek (som allereie er forbigått), vil det vere naturleg å tru at same sannferdigheita óg gjeld for specia til DS.
My point exactly, Aesir. Mange takk. Mens det ikke betyr at PSP er dårligere enn DS, betyr det at jeg er skeptisk til Sonys tall. Som vanlig.

Jeg bryr meg ikke om å oppføre meg formelt på spillegal lenger. Dere får unnskylde, men det bryr meg mektig lite hvilken oppfattning folk velger og ha av meg her. Jeg forventer ikke mer respekt, enn jeg gir dere. I ditt tilfelle Shadar klarte jeg ikke unnlate meg å kalle dum, teit osv, for du kommer fram med så mange feil og falske argumenter. Og vet du hva det verste av alt? Jeg tror du gjør det bevisst bare for å fremme din sak.
Jeg er ikke spesielt formell av meg selv, så jeg overlever helt sikkert. Men jeg vil at du skal påpeke hvor argumentasjonen min er falsk, og ugyldig, så skal jeg se om jeg klarer å underbygge den bedre ved hjelp av kilder. Dersom jeg ikke kan det, så skal jeg gladelig spise ordene. Med mindre det er snakk om meninger ... merk deg forøvrig at jeg ikke kommer til å avfeie alt sammen som meninger. Jeg er ikke fullt så hoven.