PSP Outsold by Gameboy SP

#1
Everyone expected the Nintendo DS to outsell the PSP again this week in Japan. We don't think anyone expected this shocker though.

Media Create's latest sales chart shows that the GameBoy Advance SP outsold the PSP in Japan this week! Also, there were 6 GBA and 15 DS games in the Top 50 and just 3 PSP games.

Sales for the week of June 20th to 26th are as follows:
Nintendo DS : 32,789
Sony PS2 : 28,515
Nintendo GBASP : 21,904
Sony PSP : 20,862
Nintendo GC : 2,649
Nintendo GBA : 452
Microsoft Xbox : 184

Has Nintendo's third pillar strategy truly arrived? How does this news affect the status of the GameBoy Micro? Stay tuned folks.
 
#2
Japsene er veldig spesiele og foretrekker andre ting en vi her i Europa. PSP vil jeg tro kommer til å slå bra an her i Europa.
 
#3
Mulig, men trur Sony har fokusen et annet sted enn PSP for tiden... værtfall det inntrykket jeg har... og det inntrykket dem ga på E3.
 
#4
Bare 900 flere eksemplarer, hadde vært verre om det var x-box som solgte bedre en PSP i Japan :svette:
 
#5
Sjølv om det er eit lågt antal av fleire selde konsollar, bør dette ver ein tankevekkar for Sony. At ei to år gamal maskin som GameBoy Advance Special sel meir enn Sonys storsatsing det siste året er overaskande, og Sony bør la dette bli eit eingongstilfelle. Men som det stod i sitatet; kva skjer når GameBoy Micro kjem? Vil også han selje meir enn PlayStation Portable, men mykje meir og over tid, eller vil han vere ei døgnflue som sel meir den fyrste uka etter lansering. Uansett er dett spanande, og kva Sony gjer no blir interessant å sjå.
 
#6
Det at GBA SP solgte så bra den uka kan vel ha noe med at Kouchuu Ouja: Mushi King ble lansert samme uke, og av det ble det jo solgt 208,400 eksemplarer.

PSP har jo ikke akkurat mange gode titler å by på.
 
#7
Er det så jævla rart da? PSP er dyr og har veldig få spill, enda mindre gode spill. GBA SP er billig, og har massevis av knallspill.
 

Kilik

Lokal moderator
#8
Inntrykket jeg hadde etter E3 var at Sony nærmest har droppet PSP allerede.

All fokus på pressekonferansen var på PS3. På selve messa viste de fram et par enkle PS2-konverteringer som Burnout Legends og Syphon Filter. Hvor var det annonserte storspillet Gran Turismo 4 Mobile? Kansellert? Hvor var de originale spillene som skal selge hardwaren? Ikke en gang det omtalte GTA-spillet ble vist fram.

Hos Nintendo var det motsatt. Nesten all fokus var på DS, GBA (SP) og GB Micro. Svært lite ble sagt om Revolution. Jeg tror Sony er alt for redd for å miste sin dominans på konsollmarkedet, slik at de ikke tør å satse skikkelig på håndholdt-markedet. Hos Nintendo er det motsatt.
 
#9
Opprinnelig skrevet av _LarZen_@01.07.2005, 17.47
Japsene er veldig spesiele og foretrekker andre ting en vi her i Europa.
237930​
Wow... Her kom ukas ekspertuttalelse fra sosialantropologen gitt.
 

Lodin

Der Waaaah
#10
Med tanke på at det omtrent bare er gitt ut bajs til PSPen er ikke dette så rart. Foreløpig virker det som maskina er best til å vise filmer man har lasta ned fra nettet.
 

Kilik

Lokal moderator
#11
Men i USA er det ganske annerledes...

Salg i mai:

PSP: 250.000
GBA: 223.000
DS: 57.000

Det skal sies at dette er like etter den amerikanske lanseringen av PSP, så det er nok ikke en helt rettferdig sammenligning. Ganske overraskende at GBA selger 4-5 ganger mer enn DS ettersom sistnevnte også kan spille GBA-spill.
 
#12
Opprinnelig skrevet av Kilik@02.07.2005, 01.25
Men i USA er det ganske annerledes...

Salg i mai:

PSP: 250.000
GBA: 223.000
DS: 57.000

Det skal sies at dette er like etter den amerikanske lanseringen av PSP, så det er nok ikke en helt rettferdig sammenligning. Ganske overraskende at GBA selger 4-5 ganger mer enn DS ettersom sistnevnte også kan spille GBA-spill.
238145​
Tror nok at det kan ha med priser å gjøre.
 
#13
Man kan ikke linke med GBA spill hvis man spiller dem på en DS. Desuten er GBASP mer portabel.
 
#15
Opprinnelig skrevet av Lodin@02.07.2005, 00.59
Med tanke på at det omtrent bare er gitt ut bajs til PSPen er ikke dette så rart. Foreløpig virker det som maskina er best til å vise filmer man har lasta ned fra nettet.....
238134​

.....eller spille DS spill på (det finnes DS emulator til den ikke sant?)
 
#16
Sikkert kjempegøy og spille Yoshi: Touch and Go og Wario Ware: Touched osv på psp ja :tommelopp:
 
#17
Virker som det er flere DS tilhengere her, enn PSP tilhengere. Inkl. meg selv.

Det at SP-en solgte bedre, var kanskje et lite sjokk. Men nå er PSP så jævla dyr, jeg har ikke en gang vurdert å kjøpe den.
 
#18
Opprinnelig skrevet av ak74u+04.07.2005, 16.43-->
<!--QuoteBegin-Lodin
@02.07.2005, 00.59
Med tanke på at det omtrent bare er gitt ut bajs til PSPen er ikke dette så rart. Foreløpig virker det som maskina er best til å vise filmer man har lasta ned fra nettet.....
238134​
.....eller spille DS spill på (det finnes DS emulator til den ikke sant?)
238938​
[/b]
Hm, så vidt jeg vet har det kommet noen DS-emulatorer, men den trykksensitive skjermen gjør det nærmest umulig å gi den samme spillopplevelsen. Det eksperimenteres visstnok med å ordne noe som gjør at man kan bruke musepekeren på den nedre skjermen, men jeg vet ikke helt om dette fungerer ennå ... Blir uansett ikke mulig å emulere DS-spill på en PSP. Og det er det som skiller DS fra PSP også – DS har spill ingen andre konsoller kan tilby. I motsetning til PSP, som egentlig bare serverer light-versjoner av konsollspill.
 

SHDR

Gullmedlem
#19
Uhm ... de sliter med full speed SNES og GBA-emuer til PSP, og de klarer DS-emulasjoner? DS er fem ganger så kraftig som GBA SP i ren sprite-pushing og du kan ikke engang begynne å sammenligne dem på 3D og generell fillrate. DS-en sitter med to MAC/RISC-prosessorer som hver har sin veldig spesfikke rolle ... den ene på 66MHz og den andre på 33MHz. PSP-ens prosessor er i øyeblikket låst til 170MHz, og såvidt meg bekjent har det aldri lyktes å emulere et system med to prosessorer spesielt tilfredsstillende. Jeg kjører Jaguar-emu på P4 3GHz-en min med 1024MB RAM og det går faktisk temmelig tregt for seg. Langt ifra 60FPS. Hvordan i alle dager skal den svake PSP-en klare å emulere et langt mer sofistikert system på sin temmelig labre prosessor?

Jeg har ingen tro på at DS-spill noengang vil bli spillbare på PSP SELV om de løser touch screen-problemet. Med mindre de klarer å bruke den andre CPU-en i PSP-en synkront med hovedprosessoren, da ... eller ble den andre prosessoren som visstnok skulle være mediaaksellerator droppet til syvende og sist?
 
#20
Nå pratet jeg vel om DS-emulatorer til PC. Som egentlig ikke var i tråd med emnet, men ... Poenget var at det er tvilsomt at man får til en DS-emulator på PSP når man ikke klarer det på PC. Og nei, jeg skjønte ikke halvparten av det du skrev over. Men det var vel muligens det som var meningen også.