PSP-tråden

Alle dere andre kule er sikkert lei denne snart utgåtte konsollen, men jeg fikk min nettopp! Så da syns jeg dere kanskrive her hvilke spill som var tøffest i sin tid når de kom ut. Eller om det er noen awesome psone-klassikere man burde få med seg (bortsett fra de selvsagte).

Lodin

Der Waaaah
Kjøpte min brukt herfra for noen måneder siden og det er en fin liten maskin. Bruker den stort sett bare til portene av Disgaea 1 og 2, men Little Big Planet og Tales from Liberty City har da og fått kjørt seg.

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Metal Gear Solid: Peace Walker er farlig fett hvis du synes MGS er kult fra før av, og spesielt hvis du ble skuffa av MGS4. Mye mer fokus på rein sniking og kamp, og det er minst like mye utstyr som i MGS4 bare at du faktisk må jobbe for å få tak i det. Bygge base og administrere ressurser må du også, og det funker helt prima. Flerspilleren er også knall (Lodin og jeg kan bekrefte dette), og det funker å spille via AdHoc Party hvis du har tilgang til en PS3.

Hvis du liker litt sånn småsære (okay, ikke bare småsære heller, ofte), megavanskelige japanske spill, så er GenSan å anbefale (GenSan er den europeiske tittelen, det heter Hammerin' Hero i USA). Kort fortalt så er det et plattformspill av den eldgamle skolen hvor du tøffer fra venstre mot høyre og angriper fiender med ett av to angrep. Du tåler like mye som en våt papirpose, så det tar en stund å komme inn i. Men! På hvert brett er det også mange folk som har en diger tankeboble over huet, og disse kan du slå vekk for å fjerne problemene deres (bokstavelig talt). Mye av moroa går ut på å leite opp hemmeligheter, lære seg sammenhengene mellom de forskjellige figurene på hvert brett, og klare vanskelige kombinasjoner du må pønske ut selv slik at du får bukt med alt stresset i byen. Kan lastes ned fra PS Store til en forholdsvis rimelig penge.

En annen japansk, ballehard, retro-orientert klassiker på PS Store er Thexder, ett av de første spillene jeg hadde på PC da jeg var liten (tror det er fra 1984 eller noe). En 2,5D-remake finnes også på PS Store og det er kort fortalt et actionspill hvor du styrer en sånn japansk mecha som enten kan rusle rundt på to bein, eller transformere til et jetfly. Du har bare en laser å angripe med, og det er tonnevis av dritvanskelige fiender overalt, så dette er både veldig simpelt uten å bli banalt, og veldig taktisk siden hvert eneste skudd teller (du mister nemlig liv mens du skyter). Ikke for alle, men nyutgaven har i det minste en Easy-modus for nybegynnere. Den har Internett-flerspiller også, og jeg ønsker lykke til med å finne noen andre å spille med der. Eller så kan du si ifra til meg hvis du kjøper det, så blir jeg med.

Hvis JRPG er din greie vil muligens Half-Minute Hero være noe å sjekke ut. Det er da et standard JRPG med det samme plottet som alle andre JRPG-er, bare at du kun har tredve sekunder å levle opp, samle våpen og komme deg fram til samt drepe bossen på. Underveis kan du løse ekstraoppdrag og så klart betale den grådige tidsgudinnen for å skru klokka tilbake. Helt ærlig så er dette mer action enn JRPG, men fortsatt moro og du rekker lett et par-tre brett på en busstur.

En PSOne-klassiker som ble gitt ut på PSP er PaRappa the Rapper, ett av de første rytmespillene og fortsatt blant de beste. Nådeløs timing dog, så dette krever innsats. Fortsatt lett verdt det.

Når vi er inne på rytmespill finnes også PS2-klassikeren Gitaroo Man til PSP og det er akkurat like fett der. Skaff det umiddelbart hvis du finner det.

Og, såklart, hvis du liker bilspill så er det ingen som slår Ridge Racer 2. Det er mye det samme spillet som Ridge Racer (altså det første RR-spillet til PSP), men det har massevis av ekstra innhold. Kjøp.

Får visstnok kode til nedlasting av little big planet og ratchet & clank om en ukes tid, så regner med de får kjørt seg. Socom: Fire Team Bravo 3 er jeg dog litt mer tvilende til. Liberty City og et av God of War-ene regner jeg og med blir nødvendig etterhvert, ettersom PS2-versjonene av disse gjorde meg til mann.

Kjøpte desverre/heldigvis sånn PSPGo, så er bundet til PSN store og får ikke spillt ting som ikke fins der. Det betyr at jeg kan spille Ridge Racer 1 men bare demoen til 2, og at jeg går glipp av Gitaroo Man (som er megateit, jeg digga det til PS2).

GenSan og Thexter høres begge småinteressante ut og er billige. Skulle ønske de hadde demoer, dog. Peace walker er enda mongodyrt (349), men det høres show ut og jeg blir nok å skaffe det når det faller litt i pris. Half Minute hero husker jeg at jeg så en videoanmeldelse av da det kom, og det så rimelig interessant ut. Jammen fins det ikke en demo og, gitt.

Hater forresten PSN-store for å ikke ha en egen kategori for demoer. Og at de ikke har Trophies. Hvorfor ikke, når man har samme bruker som på PS3 uansett?

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Spillene må kodes med støtte for Trophies og siden de må synces online og PSP ikke baserer seg på å være tilkobla nett hele tida som PS3, blir det jævlig mye hassle for en plattform som ikke akkurat har vært en braksuksess.

Og jeg skulle til å anbefale Mega Man Powered Up inntil jeg så at du kjøpte Go. Så da kan jeg anbefale deg å plukke opp Mega Man Powered Up hvis du finner det i en butikk et sted og sende det til meg, så skal du bli rikt belønnet.

Metal Gear Solid: Peace Walker er farlig fett hvis du synes MGS er kult fra før av, og spesielt hvis du ble skuffa av MGS4. Mye mer fokus på rein sniking og kamp, og det er minst like mye utstyr som i MGS4 bare at du faktisk må jobbe for å få tak i det. Bygge base og administrere ressurser må du også, og det funker helt prima. Flerspilleren er også knall (Lodin og jeg kan bekrefte dette), og det funker å spille via AdHoc Party hvis du har tilgang til en PS3.
Som svoren MGS-fan er jeg selvsagt sugen på å kjøpe det her, men har fått inntrykk av at det ikke er helt den store opplevelsen hvis man ikke spiller det i multiplayer? Feedback me plz.

Ellers kan jeg anbefale MGS: Portable Ops.
Stund siden jeg har spilt det, så mye av gameplayet har jeg sikkert glemt. I forhold til mainserien, baserer det her seg på små missions og det at du skal rekruttere soldater til squaden din.
Du har mulighet til å spille de du har rekruttert, da du før hvert mission velger ut en squad på 4(hvis jeg ikke husker helt feil). Hver mann har sine egne skills som f.eks engineer eller medic, så cluet er at man skal få en så veljustert squad som mulig. Hele greia er "open-world", så du kan returnere til plasser du har vært tidligere for å sanke mer våpen, ammo eller rekrutere flere folk til din kommende armada.

Ellers er resten klassisk MGS med bossfights, lange cutscenes i form av tegneserier. Greit hvis man er interessert i å vite hva som skjedde etter MGS3.

Mye bra her. Kan også anbefale Syphon filter begge 2 skal være bra, jeg har bare spilt 2ern.
Slossing i håndholdt kan være artig, da har du guilty gear, tekken 6 og soul calibur, alle funker veldig bra, tekken har samme move list som konsoll. Def Jam NY er artig:p Castlevania Dracula X... og Resistance. Mye bra til PSP egentlig.

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Som svoren MGS-fan er jeg selvsagt sugen på å kjøpe det her, men har fått inntrykk av at det ikke er helt den store opplevelsen hvis man ikke spiller det i multiplayer? Feedback me plz.

Ellers kan jeg anbefale MGS: Portable Ops.
Stund siden jeg har spilt det, så mye av gameplayet har jeg sikkert glemt. I forhold til mainserien, baserer det her seg på små missions og det at du skal rekruttere soldater til squaden din.
Du har mulighet til å spille de du har rekruttert, da du før hvert mission velger ut en squad på 4(hvis jeg ikke husker helt feil). Hver mann har sine egne skills som f.eks engineer eller medic, så cluet er at man skal få en så veljustert squad som mulig. Hele greia er "open-world", så du kan returnere til plasser du har vært tidligere for å sanke mer våpen, ammo eller rekrutere flere folk til din kommende armada.

Ellers er resten klassisk MGS med bossfights, lange cutscenes i form av tegneserier. Greit hvis man er interessert i å vite hva som skjedde etter MGS3.
Fjern det med at du kan ha en squad på fire (kan du egentlig det i Portable Ops?), så har du en beskrivelse som passer på Peace Walker.

Jeg husker ikke det nøyaktige antallet, men ja, man tar med seg et x-antall karer når man er på mission og skifte mellom hvem man vil styre. Forskjellige stats, så det er noen ganger mer hensiktsmessig å velge en som er kjapp og til tider en som er bedre på våpen.

Kan for øvrig legge til at hvis noen først dævver, med mindre det er en spesial karakter, så forsvinner de fra crewet ditt permanent.

...fikk dæven meg lyst til å fyre opp P.O igjen.

Hm. Portable Ops har en litt hyggeligere pris og. Portable Ops + er faktisk også 14 kroner billigere enn Portable Ops, snodig nok. Får prøvekjøre demoen.

Tror forresten endelig jeg begynner å bli litt enig med Yetipants angående God of Wars kampsystem. Kjørte gjennom demoen til den første PSP-utgaven i sted, og jeg begynner bli rimelig lei de samme komboene jeg kan inn og ut fra de to PS2-spillene. Så tror mulignes jeg lar de ligge likevel, gitt. Ser forresten og at det første Rayman koster en førtilapp... Det spillet var en stor utfordring som jeg aldri klarte i mine yngre år, så det frister å se om jeg endelig kan fullføre det. Merker forresten jeg savner xbox sine regler med at alle nedlastingsspill skal ha en demo.

Syphon Filter 2 minnes jeg at jeg spillte hos en kamerat i min barndom. Jeg fant ut av headshots noe han ikke klarte. Etter en halvtime med overkjøring nektet han å spille det mot meg noen gang igjen. :p

justincase

Jjang
Medlem av ledelsen
Kingdom Hearts: Birth of Sleep er et av de beste spillene jeg har spilt i år, så det vil jeg anbefale.

Ridge Racer 2 er et veldig bra bilspill og funker dødsbra på PSP. God of War på PSP er småslappe saker og koster sikkert nok til at du fint kan hoppe over det. Tekken på PSP fungerer også veldig godt, og er du det minste fan finner du moro her. Ratchet & Clank-spillene, LBP og GTA funker også som nevnt veldig bra.

Ellers er det jo en milliard høykvalitetsspill på PSOne, og Rayman for 40 spenn er instant-kjøp! Ellers backer jeg selvfølgelig Jumping Flash.

Jah. Har allerede kjøpt Rayman, og det var et gledelig gjensyn! Musikken og grafikken er utrolig flott (hadde helt glemt detaljnivået de har fått til). Selve gameplayet er dog litt datert og tregt, merker jeg. Rayman er litt treg og klønete, men ikke noe man ikke overlever. Kingdom Hearts hadde jeg lett kjøpt, men det ser ikke ut som det fins i digital verjson... Jumping Flash har jeg aldri hørt om før, men etter jeg sjekket youtube må jeg si det fristet å prøve det.

Spillene må kodes med støtte for Trophies og siden de må synces online og PSP ikke baserer seg på å være tilkobla nett hele tida som PS3, blir det jævlig mye hassle for en plattform som ikke akkurat har vært en braksuksess.

Og jeg skulle til å anbefale Mega Man Powered Up inntil jeg så at du kjøpte Go. Så da kan jeg anbefale deg å plukke opp Mega Man Powered Up hvis du finner det i en butikk et sted og sende det til meg, så skal du bli rikt belønnet.
Har mega man pu, men er ikke sikker på om jeg vil kvitte meg med det.

So... yup.

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Jeg kan respektere den holdningen. Lasta det ned for en god stund siden og kunne godt tenkt meg å ha det fo rizzle, det er kvalitet.

Favorittspillene mine på PSP er Patapon, Ridge Racer 2, MGS:pO, Final Fantasy Tactics, Obscure (er overhodet ikke gøy uten en venn å coope og le av det idiotiske i spillet med da) og Disgaea. Nevneverdige er Locoroco, me and my katamari, FF: Dissidia. Og Mønster Hunder, men de spillene krevet så my tid og jeg klarer bare ikke sette meg inn i dem.

Spill jeg ikke har prøvd enda men definitivt er interessert i er KH:Fødsel ved søvn og MGS:Fred Walker.

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Hm. Portable Ops har en litt hyggeligere pris og. Portable Ops + er faktisk også 14 kroner billigere enn Portable Ops, snodig nok. Får prøvekjøre demoen.
Bare en ting som er verdt å påpeke her: Portable Ops inneholder en enspillerdel med en ny historie som følger på MGS3 i tillegg til en flerspillerdel, mens Portable Ops + droppa enspillerdelen og fokuserer på en utvidet utgave av flerspillerdelen fra Portable Ops. Så ikke kjøp PO+ hvis du ikke planlegger å spille med andre.

justincase

Jjang
Medlem av ledelsen
Bare en ting som er verdt å påpeke angående KH: Birth by Sleep.

Ellers er nevnte Patapon og LocoRoco spill som både er kvalitet og mulig å få tak i billig.

Jeg har spillet her men enda ikke fått spilt det! Elsker Kingdom Hearts men frykter for at det denne gangen er ENDA mer final faggotry som i toeren. Er spillet vanskeligere enn toeren, foresten? Såvidt jeg husker var det mer eller mindre X, X, X, X, X, X, X, TREKANT!, X X X