Metal Gear Solid: Peace Walker er farlig fett hvis du synes MGS er kult fra før av, og spesielt hvis du ble skuffa av MGS4. Mye mer fokus på rein sniking og kamp, og det er minst like mye utstyr som i MGS4 bare at du faktisk må jobbe for å få tak i det. Bygge base og administrere ressurser må du også, og det funker helt prima. Flerspilleren er også knall (Lodin og jeg kan bekrefte dette), og det funker å spille via AdHoc Party hvis du har tilgang til en PS3.
Hvis du liker litt sånn småsære (okay, ikke bare småsære heller, ofte), megavanskelige japanske spill, så er GenSan å anbefale (GenSan er den europeiske tittelen, det heter Hammerin' Hero i USA). Kort fortalt så er det et plattformspill av den eldgamle skolen hvor du tøffer fra venstre mot høyre og angriper fiender med ett av to angrep. Du tåler like mye som en våt papirpose, så det tar en stund å komme inn i. Men! På hvert brett er det også mange folk som har en diger tankeboble over huet, og disse kan du slå vekk for å fjerne problemene deres (bokstavelig talt). Mye av moroa går ut på å leite opp hemmeligheter, lære seg sammenhengene mellom de forskjellige figurene på hvert brett, og klare vanskelige kombinasjoner du må pønske ut selv slik at du får bukt med alt stresset i byen. Kan lastes ned fra PS Store til en forholdsvis rimelig penge.
En annen japansk, ballehard, retro-orientert klassiker på PS Store er Thexder, ett av de første spillene jeg hadde på PC da jeg var liten (tror det er fra 1984 eller noe). En 2,5D-remake finnes også på PS Store og det er kort fortalt et actionspill hvor du styrer en sånn japansk mecha som enten kan rusle rundt på to bein, eller transformere til et jetfly. Du har bare en laser å angripe med, og det er tonnevis av dritvanskelige fiender overalt, så dette er både veldig simpelt uten å bli banalt, og veldig taktisk siden hvert eneste skudd teller (du mister nemlig liv mens du skyter). Ikke for alle, men nyutgaven har i det minste en Easy-modus for nybegynnere. Den har Internett-flerspiller også, og jeg ønsker lykke til med å finne noen andre å spille med der. Eller så kan du si ifra til meg hvis du kjøper det, så blir jeg med.
Hvis JRPG er din greie vil muligens Half-Minute Hero være noe å sjekke ut. Det er da et standard JRPG med det samme plottet som alle andre JRPG-er, bare at du kun har tredve sekunder å levle opp, samle våpen og komme deg fram til samt drepe bossen på. Underveis kan du løse ekstraoppdrag og så klart betale den grådige tidsgudinnen for å skru klokka tilbake. Helt ærlig så er dette mer action enn JRPG, men fortsatt moro og du rekker lett et par-tre brett på en busstur.
En PSOne-klassiker som ble gitt ut på PSP er PaRappa the Rapper, ett av de første rytmespillene og fortsatt blant de beste. Nådeløs timing dog, så dette krever innsats. Fortsatt lett verdt det.
Når vi er inne på rytmespill finnes også PS2-klassikeren Gitaroo Man til PSP og det er akkurat like fett der. Skaff det umiddelbart hvis du finner det.
Og, såklart, hvis du liker bilspill så er det ingen som slår Ridge Racer 2. Det er mye det samme spillet som Ridge Racer (altså det første RR-spillet til PSP), men det har massevis av ekstra innhold. Kjøp.