Psychonauts eller Farenheit?

#1
Japp, for de som ikke har fulgt med, hadde jeg egentlig ikke tenkt å spille noen av disse spillene. Men, da det dukket opp et tilbud på platekompaniet hvor jeg kunne få begge + en film (jeg valgte saw) for for 189, mått jeg nesten, ettersom begge spillene lagde en del oppstyr her da de kom ut.

Desverre er det PS2-utgaven av begge spillene, altså ikke den optimale. Men, nå er det altså det jeg har. Hvilket rive plasten av først?

 
#3
Æ bryr itj mæ. Siden det ble så stor diskusjon av det i et annet emne, så tenkte jeg bare se hva som er MEST populært. Kunne være interessant. yay.
 

Houseman

Filmnerden
Medlem av ledelsen
#4
Mest populært = best?
 

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
#6
Jeg likte Fahrenheit best av disse to. Fahrenheit blir tulle-Matrix-y de siste to timene, mens 'nauts har åpenbare svakheter gjennom hele spillet, som å være et Rare-style samlehelvete og inneha tvilsomme plattformkontroller. Jeg har ikke tall for hvor mange ganger jeg daua i Meat Circus fordi kontrollene og kameraet konspirerte mot meg (pluss at det er et forbanna eskorteoppdrag der).

Psychonauts er bra, for all del, men jeg mener Fahrenheit er et mye mer solid og fokusert spill med en mer givende historie (bortsett fra slutten, som allerede nevnt). Dessuten gjør det faktisk noe nytt i spillsammenheng. Javel, du er nødt til å spille DDR i enkelte sekvenser, men de er så velanimert og spennende at det egentlig ikke gjør noe.
 
#7
Du har begge spillene, hvorfor ikke bare begynne på et av de? :p
Men siden du har begge, ville jeg bare begynt på Fahrenheit. Det er kjapt å fullføre, slik du kan begynne på Psychonauts. Selv klokket jeg inn på mellom 6 og 8 timer, husker ikke nøyaktig i farten. Psychonauts tar nesten det dobbelte.

Litt synd at det er PS2-versjonene dog, i hvert fall når det gjelder Psychonauts.
 
#8
Fahrenheit er for øvrig muligens et spill du vil foretrekke å spille på PS2 framfor PC og Xbox. PS2-utgaven hakker litt mer, men til gjengjeld er det den peneste utgaven også. Lyssetting og postfiltre er en del flatere på Xbox, og PC-utgaven demonstrerer noe mindre heldige kontroller.

Har det på PS2 selv, og fornøyd med det.

Som nevnt i den andre tråden synes jeg du burde spille Psychonauts på en annen plattform, så min stemme går til Fahrenheit.
 
#9
Fahrenheit er den klare vinneren for min del. Med en gang du booter opp spillet kommer du til å bli hektet. Spillet er ikke feilfritt (slutten er kuksmerte, og flashback-oppdragene er stumpvoldtekt), men gjevnt over ganske bra.

Psychonauts likte jeg ikke noe særlig, som plattformspill er det middelmådig at best.
 
#10
Enig med Agahnim, Psychonauts klarte aldri holde interessen min lengre enn en time før jeg ble lei. Syns humoren var kjip og hele spillet var stort sett uinteressant. Det hindret jo ikke spillet fra å få massive fanboys her på forumet, men men.

Fahrenheit startet kult, blir skikkelig kult litt utøver, men blir dritkjipt når man nærmer seg slutten. Stemmen min går til Fahrenheit ihvertfall.
 

Lodin

Der Waaaah
#11
Psychonauts har jeg runna tre ganger, to med 100%. Jeg eier to kopier, en importert fra Statene og en på Steam. Jeg elsker stemninga, historia og karakterene, men kan si meg enig i at selve gameplayet mangler noe. Alikevel syns jeg det var det beste spillet sluppet i 2005/6 og vil forsvare det til min død.
Fahrenheit derimot bare løfta jeg litt på skuldrene over. Det var et artig eksperiment i åssen et adventurespill kan gjøres, men fordi de kun ga oss en fyldig start på historien for så å oppsumere resten på noen få scener ser jeg på det som håpløst. Trur faktisk dette hadde fungert bedre i episodiske utgaver slik det egentlig var ment.
Og ja, ingen av disse spilla gjør seg særlig godt på PS2. :p
 
#12
Der har jeg gitt begge to en time hver, og foreløpig er Farnheit en klar vinner. Herlig stemning og virker ganske unikt, og jeg merket i veldig mye større grad at Psychonauts ikke var laget for PS2 enn Farenheit.
 
#13
Dobbelpost! Psychonauts-konverteringen til PS2 er virkelig grusom... det er som når jeg før i tiden prøvde spille spill med for høye systemkrav til pc'n min, med masse slowdowns, i tilleg til at det er en del bugs (folk prater i munnen på hverandre ol). Kommer nok ikke til å fullføre dette. Psychonauts til PS2 til salgs.
 

Lodin

Der Waaaah
#14
Hah! I sin siste blogpost på hjemmesida til Double Fine avslører Tim Schafer at han er av norsk avstamning. SITAT
I'm actually not half Italian, but I've learned that it pays to just say you are as much as possible because every once in a while it will get you out of a speeding ticket or into a fancy restaurant, if the cop or the host is, themselves, Italian. Saying you're Norwegian gets you nothing except for a polite grunt or maybe a silent stare. We are a cold, cold people.[/b]
Siden vi nå har beviser for at Nauts er delvis norsk er det automatisk bedre enn Farenheit som bare er fransk og lukter hvitløk. :D

Egentlig burde Tim la seg intervjue av VG eller Dagbladet og avsløre dette. Han hadde automatisk blitt stempla som norgesvenn og spillet ville solgt en hel haug. Spillindustriens Smokie eller Bonnie Tyler!
 
I

impywimpy

Gjest
#15
I natt har jeg våket over mitt liv. Jeg har sett verden fryse sakte til. Jeg har sett svanene kneise med nakken før de legger seg ned for å dø. jeg har sett Lucas Kane drepe en mann. Forventer du virkelig min sympati?

Fahrenheit er en åpenbaring. Fra sine første spede steg til et lydspor som er en tragedie verdig er det en magisk oppvisning i virkelighetskapende abstraksjoner som forhekser deg og aldri helt slipper taket. Jeg er fortsatt ikke ferdig med installasjonsprosessen når jeg først tenker disse tanker. Etter å ha besvart spørsmål, dype, obskure, skremmende spørsmål, føler jeg meg som et klokere menneske. Og jeg har enda ikke fått varmet opp.

Engasjement. Smittende som faen. Jeg er klar til å gjøre mitt for at verden skal bli et bedre sted, og hvis du har et hjerte som fortsatt pumper blod til de forfrosne årene dine burde du også føle det. Dette er Fahrenheits magi. Ikke tro på det de forteller deg.

Mosaikken knuses. En småfeit franskmann som ber meg om å kalle ham David, så jovialt som det lar seg gjøre av en franskmann, vil fortelle meg hvordan jeg spiller filmen hans. Jeg er dukken Bob. Leken har begynt, jeg leker med. David er ikke fornøyd. Bob blir overkjørt opp til flere ganger. Jeg kan se det sleske franske smilet snike seg frem i munnviken, og kjenner at aggresjonen brer seg helt ut i fingerspissene. Hvorfor utsetter jeg meg selv for dette? En halvfeit selvgod franskmann inn i det som burde vært magi, og jeg er allerede Nazi-sympatisør. Infernalsk trykking fører meg videre. Jeg kjenner basisen, men Fahrenheit har så mye mer å by på. I Fahrenheit spiller du ikke en dukke som heter Bob. I Fahrenheit er du.

Først Lucas Kane. Lucas presenterer seg ikke, han er nemlig for opptatt med å forberede sitt første rituelle drap. Kutte merkelige symboler inn i håndleddene sine på et toalett i en kafeteria som neppe hadde passert helsetilsynets strikte kontroll. Han rister. Jeg ser ikke bort fra at fråden renner. Han er en meget syk mann, tenker jeg, og snart skal han få betale for sine synder. Før jeg kommer lenger er det jeg som har kontrollen. En kniv jeg må kvitte meg med, blod som må vaskes vekk. Livet som uerfaren drapsmann er ikke enkelt. Lucas’ stemme forsøker å overbevise meg om at han er uskyldig. Jeg vil ikke tro ham. Lucas forsvinner i snøværet. En drosje med destinasjon for det rottehullet som vår Raskolnikov helt sikkert holder til i. Samtidig, på et toalett i en kafeteria, finner en politimann en død mann. En forbrytelse er blitt begått, og den virker alt annet enn perfekt.

Så Carla Valenti. Målrettet pen ung kvinne som dekker over manglende privatliv med fandenivoldsk selvoppofrende innstilling. Jeg kjenner at Lucas får reisning. Hun er politibetjent, men det gjør ingen forskjell. Kåt djevel, denne Lucas. Jeg slår tanken fra meg; dette er ikke tiden for internettporno. Hennes partner heter visstnok Tyler. Han er Neger med stor n. Før jeg rekker å tenke på om han også har stor pikk, befinner jeg meg tilbake i kafeteriaen. Det er tid for detektivarbeid.

Slik fortsetter jeg. Jeg liker mine nye venner bedre og bedre for hver gang jeg blir presset inn i deres hjelpeløse små univers. Hver gang jeg må stryke selvfølelsen deres for å hindre dem fra å gjøre en stor feil: forlate meg og historien. De er som små barn, og selv den minste lille detalj kan knuse psyken deres der de sliter med å balansere sine patetiske små liv i en verden som fryser til is. Der de søker kontakt med omgivelsene, i et håp om å finne seg selv under nærmeste kampestein, er jeg den eneste som kan redde dem fra kulden som omgir dem på alle kanter. Der er ingen Tesevs, men sannheten er at jeg trives ganske godt med dem.

Men hvor lenge? Hvor lenge er klaustrofobi og kjærlighetskvaler, illusjoner og traumer, noe jeg ønsker å ta del i, der jeg desperat kjemper i et håp om at mine lett bevegelighetshemmende venner skal få det bra til slutt? Hvor lenge orker jeg å utsette meg for krampeaktig selvrefleksivitet og foreldede aksiomer før jeg slår av alle kommunikasjonsmidler og lar mine venner seile sin egen sjø? Hendene mine vet allerede svaret: De fortjener noen timer til.

Det baller på seg. Noe er alvorlig galt. Dette er større enn de noengang kan fatte, tenker jeg. Større enn selv jeg kan fatte. I et øyeblikk tenker jeg at dette er større enn David fatter, men det er absurd. David er min venn. Han ville aldri gjøre noe slikt, utsette meg for et slikt tillitsbrudd. David elsker meg, slik jeg elsker mine nye venner. Jeg griper meg selv i å savne Bob. Alt var så enkelt den gangen; den gangen jeg bare var en kræsjdukke. Den gangen jeg ikke brydde meg. De har sine små øyeblikk. Som mennesker flest. Du liker dem egentlig ikke, men hva kan du gjøre? De trenger deg, kanskje mer enn du aner. Når alt går galt; når galskapen står som en truende Mastodon og vokter mens havet av is vasker innover New York, har de bare meg. Kan jeg gråte nå?

Manhattan Dieline. Vi er alle brikker i et spill, en del av en helthet vi ikke kan forstå. Jeg våkner med et rykk, badet i svette. Lucas ser på klokken. Ser på kulissene. Jeg lurer på om han forstår hvor hjelpeløs han hadde vært uten meg. I en verden i fullstendig kollaps, er jeg den eneste som kan holde kaoset borte. Det er et stort ansvar, og jeg føler meg ikke klar for det. Likevel tar jeg hånden hans, og leier ham videre. Skritt for skritt, sekund for sekund, evighet for evighet, tone for tone.

Er dette virkelig? Lucas har ikke råd til å stille slike spørsmål, han virker ikke å være spesielt filosofisk anlagt. Han er en helt fanget under omstendighetene. Alt han kan gjøre er å gå hele veien. Med Carla er det annerledes. Jeg vet ikke om jeg egentlig kjenner henne, og hun er egentlig ikke pen nok til å vekke mannen i meg. Synd og skam at hun ikke beveger seg naken rundt i leiligheten, som kvinner burde gjøre. Men hun har sine øyeblikk. Hun har god musikksmak, det er alltid en formildende omstendighet. Og en tarotkortstokk som vitner om en framtid med paranormale mindreverdighetskomplekser. Tyler er fortsatt Neger.

Åpenbaringen kommer ikke. Johannes er erstattet av hedenske skikkelser som døper i blod. Jeg vil ikke kjenne dem, kuttene som leverer kryptiske budskap mens de posisjonerer seg i mørke; alltid i mørke. Dette er ikke deres historie. Sakte men sikkert åpnes flere sorte hull som river min virkelighet i filler. Det eneste rene mennesket? Latteren er ikke ufrivillig lenger. ”She is not the girl of my dreams.” Nabokov visste i det minste hva han gjorde, dette er en formærmelse. Skal jeg besudle dette indigobarnet, slik at jeg og vårt avkom en gang kan regjere galaksen som far og sønn? Ingenting ville overrasket meg mindre. Jeg ser tilbake. Det er ingen åpebaring å spore lenger. Et lappeteppe, fylt med mennesker som ikke lenger er seg selv, som flyter over i en uformelig masse av løse plottråder som tilfeldig knytes sammen, eller stappes inn på baksiden. Jeg føler ikke lenger presset til å fortsette, men historien lever sitt eget liv nå. Det kan ikke være langt igjen, og det er uansett for sent å snu. Konspirasjoner svelger bedre enn noen hore.

Lykkelig slutt med bitter bismak. Jeg er ikke klokere, bare mer avstumpet. Drømmen er knust, om den noengang eksisterte. Ingenting var som jeg trodde, og alt jeg sitter igjen med er tonene. Til den horrible rulleteksten voldtar dem også. Theory of a Deadman resonerer hvordan jeg føler meg på innsiden. Lucas og jeg, vi er endelig brødre. Jeg tror innerst inne han vet at han liker meg bedre enn Markus, selv om jeg ikke har noe bibelnavn. Av en eller annen grunn gjør ikke tanken meg særlig tilfreds.

P.S. Jeg stemte Psychonauts, sånn btw.
 

Lodin

Der Waaaah
#16
Jeg er Razputin. Jeg er Psychonaut. Når folk har mentale problemer er jeg der.
Jeg har ikke sinnsykdommen til en sjøku. Hjernen min er ikke spist av en diger lungefisk. Jeg er enda ikke blitt kyssa av emogothdama mi.
Jeg er Razputin.
 
#18
Du vinner 2007-prisen for NGJ, i hvert fall, det skal være sikkert.

Fin tekst, hvor en eventuell avsluttende karakter ikke bare er unødvendig, men også fullstendig umulig å avgjøre hvor ville havne. Jeg tipper at du likte spillet bedre enn du trodde du gjorde, dog.