Ratchet & Clank vs Jak

#1
Jeg skal kjøpe "Ratchet & Clank 2: Locked And Loaded" eller "Jak II", men er usikker på hvilket spill jeg skal velge, da jeg ikke har spilt noen av seriene før. Going Commando fikk 8.8 på gamespot, mens Jak fikk 9.1, så de er tydeligvis sånn ca. like bra, men hva mener dere?

Edit: Ratchet & Clank 2, ikke 3
 

Houseman

Filmnerden
Medlem av ledelsen
#2
Jeg går utifra at du mener Jak 3? Det nyeste?

Jeg har ikke spilt Ratchet and Clank, men jeg holder på med Jak 3, og det er en variert plattformopplevelse. Mange kjøretøyer og mye tøffe våpen, og oppdrag som skiller seg klart fra hverandre, samtidig som de holder høy kvalitet hele veien. Det varer ca. 10 timer, tror jeg. Har spilt 8 nå og nærmer meg slutten.

Det eneste jeg har å kicke på er at historien henger litt for dårlig sammen med oppdragene, slik at man sjelden vet hvorfor man gjør det man gjør - men hva gjør vel det når oppdragene er så underholdende? Dessuten er det ikke nettspill eller multiplayer som i Ratchet and Clank, men derimot noen minispill for å samle inn noen hemmelige egg.

Jeg tenker vi havner på 7 eller 8 (Spillegal-skala) hvis det holder seg like underholdende helt til mål. Fyldig omtale kommer på Spillegals forside i neste uke tenker jeg.
 
#3
Takk for svar, men jeg mener Jak II, jeg bare skrev feil angående Ratchet and Clank, det skal være Ratchet & Clank 2: Locked And Loaded, og ikke going commando.
Begge spillene selges nemmelig for 17 £ hver på play.com, og jeg skal bestille et av de, det er derfor jeg trenger tips
 
#4
OK...eh.... JAKII er mer seriøst enn R&C2, men mye vanskeligere.

Og R&C2 har sin sjarm og mange våpen... så....

Jeg må nesten si R&C2.... hvis du ikke ser etter en utfordring... JAKII er foresten meget morsomt.
 
#5
Hvis du ikke har spillt noen av spillene før ville jeg satset på Ratchet and Clank. Jak and Daxter serien er langt mer story-basert, mens i Ratchet and Clank bryr du deg egentlig veldig lite om hvordan historien utvikler seg. Dessuten er spillene uavhengige av hverandre, historiemessig. Jak 1-3 har en sammenhengende historie, som du får mest ut av dersom du spillet det i kronologisk rekkefølge.
 
#6
Hmm, jeg tror at spillene skal være veldig jevne. Dessverre har jeg kun Jak II av de to, men dette er iallfall et utrolig bra spill. Har spilt Ratchet 2 kun i demoversjon, men også dette var veldig bra. Vil nok påstå at Jak II gav det beste inntrykket av de to, men dette har nok mye med at jeg ikke fikk satt meg nevneverdig inn i Ratchet & Clank i løpet av den korte demoen.

Spiller Ratchet & Clank 3 akkurat nå for tiden, i og med at dette skal anmeldes. Spillet er utrolig bra, både i enspiller- og flerspillermodus. Er vel på det siste oppdraget nå, om jeg ikke tar feil, og jeg har vel klokket inn på rundt omkring 15 timer eller noe. Nå skal det nevnes at en del er lediggang, men men. Jeg mener å huske å ha lest at toeren er ca like langt som treeren, så du kan vel regne med 10-12 timer ren spilletid oppdragsmessig i Ratchet 2.

Jeg tror nok at det er flerspillerdelen i Ratchet 3 som gir spillet mye ekstra. Siden denne mangler i forgjengeren, vil jeg våge å påstå at treeren er noe bedre totalt sett, i og med at enspillerdelen skal være like sterk i begge de to. På Spillegal-skalaen vil jeg regne med at Ratchet 3 havner på en åtter, hvilket er veldig bra.

Til slutt vil jeg vel kanskje si at jeg holder en liten knapp på Jak II, men dette er mest sannsynlig fordi det kun er dette spillet jeg har satt meg inn i. Om du har muligheten, vil jeg råde deg til å kjøpe begge.

Redigert: LocoLennon, jeg hadde ikke spilt det første spillet i Jak-serien da jeg skaffet meg Jak II. Det eneste punktet der jeg merket dette historiemessig var under introen. Jeg må faktisk si at jeg dette har vært et større problem i Ratchet and Clank 3. Det er ikke nødvendigvis store historiemessige biter jeg går glipp av, men det er en del henvisninger til tidligere spill. Dette gjelder særlig karakterer som også har deltatt i eneren eller toeren. Jeg vet ikke helt om det samme gjelder Ratchet 2.
 
#7
Du vil uten tvil forstå mer av historien til Jak II dersom du har spillt Jak I på forhånd. Det er kanskje veldig grundig forklart, men jeg mener fortsatt du får mer ut av å spille disse kronologisk. Har du fullført Jak II?
 

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
#8
Hell Yeah:

Bare en liten irettesettelse … Undertittelen til Ratchet & Clank 2 er Going Commando i alle andre land enn England, hvor det heter Locked and Loaded. Briter liker tydeligvis ikke underbuksehumor.

Ratchet & Clank er for tiden min favoritt action/adventure-serie. Jeg skaffet meg Jak & Daxter, men har til gode å spille gjennom det. Gameplayet og grafikken er meget underlegent R&C. Dessuten er det en god del vanskeligere. Jeg er ikke kjempeglad i vanskelige spill.
 
#9
Opprinnelig skrevet av Thinaran@24.11.2004, 11.00
Dessuten er det en god del vanskeligere. Jeg er ikke kjempeglad i vanskelige spill.
140218​
Allikevel er du retro-menneske? Spillene var vanskeligere før... *veiver med stokken, og hytter med neven*
 

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
#10
Dude, har du prøvd å spille Bio Metal på hard uten ZSNES sin slow-motion-funksjon? :p


Jeg er ikke kjempeglade i vanskelige spill fordi jeg ikke har TID til å plages med dem. Det er hardt å være voksen … :(
 
#11
LocoLennon: Har ikke fått fullført Jak II, nei. Må få plukket det frem igjen snart, var gøy. Hmm, merkelig at jeg ikke møtte på noen større probleemr historiemessig da jeg spilte Jak II, da. Selvfølgelig er det hensiktsmessig å spille kronologisk gjennom, men noe stort problem var det iallfall ikke å gå rett på toeren.
 
#12
ville anbefale jak II, og etter det inviter en god venn som liker sånne spill så samarbeider dere om og runde det.
Dere kommer til og hygge dere og le :D
 
#13
Opprinnelig skrevet av Thinaran@24.11.2004, 11.47
Dude, har du prøvd å spille Bio Metal på hard uten ZSNES sin slow-motion-funksjon? :p


Jeg er ikke kjempeglade i vanskelige spill fordi jeg ikke har TID til å plages med dem. Det er hardt å være voksen … :(
140232​
Altså, jeg mente jo faktisk at spillene VAR vanskeligere før. Følte meg litt gammel da jeg sa det, så jeg hyttet litt med neven etter disse grafikk-oppkomlingene.
 

Houseman

Filmnerden
Medlem av ledelsen
#16
Jeg foretrekker «gøyt». Eventuell «gøy». «Men hu var gøy på håret, du ...» :p

Jeg er snart ferdig med Jak 3 nå, og må nok sette meg inn i de to foregående spillene på nytt etterpå. Eventuelt også R&C-spillene. Men når skal jeg egentlig få tiiid? :(
 
#18
Hvis du er av den tålmodige typen som tåler at et spill innimellom er grusomt ondt med deg (av typen "Bommer du på en liten ting = Prøv på nytt"), bør du velge Jak II. Belønningene står som oftest i stil med innsatsen. Ellers bør du ta R&C 2.

Men for å være ærlig, uavhengig av hilket du velger er du sikret en kjempeopplevelse.
 

Houseman

Filmnerden
Medlem av ledelsen
#19
Opprinnelig skrevet av Kyuzo@27.11.2004, 13.28
Akkurat nå:)

Eller du kan nedprioritere å være våken på jobb?
141788​
Holder på med Jak 3 og GTA: SA (fortsatt), skal begynne på Killzone på mandag eller tirsdag, har Paper Mario 2 liggende, MGS3 er på vei, det samme er bl.a. Star Wars KOTOR og Burnout 3 til Xbox (som jeg ikke fikk spilt da de var nye), jeg har lyst på Halo 2 og RE 4 kommer like over nyttår. Har med andre ord nok å drive med de neste to månedene.

Jobben min tillater heller ikke å være ukonsentrert. Har gått over fra å ha vakter i en butikk til å få honorar. Heldigivis har jeg verken kjæreste eller utpreget mange sosiale aktiviteter å være med på - det er en glede. :ler:

(Ja, dette var litt skrytete, men man må jo svare. :D)