Rollespill

#1
Ser det kommer opp endel forskjellige spill opp i her RPG delen.
Men hva regner dere egentlig som rollespill? Ser endel nevner Zelda og Diablo her. Men i mine øyne er det adventure og hack'n'slash. Ikke RPG.
En RPG i mine øyne er mer som Ulitma Underworld, Baldurs Gate og Gothic.

Så hva mener folket?
 
#2
min definisjon:
1) man MÅ kunne levle oppover, enten via xp eller andre systemer.
2)man må kunne gjøre andre ting enn questen går ut på.
3)helst 3. person(morrowind er drit bra though)
 
#3
Kameravinkelen har da ikke noe å si om det er RPG eller ikke, men jeg er enig i resten av det du sier Aurelius. Zelda er Adventure, ikke RPG (Bortsett fra The Adventure of Link da, hvor man går opp i levler)...
 
#5
Er enig i det dere sier,men for at det virkelig skal være rollespill, så trengs det en NPC'er man kan snakke\handle med. Men det finns jo unntak, som f.eks Eye of The Beholder-serien..
 
#6
Enig i det folk her sier, utenom at Metroid spillene regner jeg som en slags "halv RPGer". Vet ikke helt hvorfor, siden man ikke kan komme opp leveler, som er en viktig del av rollespill. Tror det har noe å gjøre med at man kan få nye egenskaper, selv om man ikke kommer opp leveler.

Forresten, historie er veldig viktig i rollespill. de fleste tar vel det som en selvfølge, men men.
 
#7
Diablo er RPG. Zelda er ikke RPG. Baldur's Gate og Neverwinter Nights er RPG.

Det finnes selvsagt grader av RPG, akkurat som det finnes grader av alle andre sjangre. Zelda har forøvrig ingenting som minner om RPG, så jeg vet ikke hvorfor det noengang har blitt omtalt som RPG.

Karakterutvikling, status screen etc etc... mye som kan gjøre et spill til et rpg. Final Fantasy er RPG, men i mindre grad enn for eksempel Neverwinter Nights. Mye mindre grad.
 
#8
grunnen til at jeg nevnt vinkel er fordi jeg får mye mer rpg følelsen når jeg sitter/ser i 3. person.

ellers er det at du kan hanle items om gjør deg bedre, og ser forskjellig ut også ganske viktig.
 
F

Fanta Boy

Gjest
#10
Har merka at FF ligner veldig på Pokemon(pokemon er jo NESTEN RPG, før dere begynner og kaste bananskall på meg, må jeg forklare:
1.Potions
2.Levler
3.Kamp tur etter tur
4.Like verdener
5.Når Yuna Summener er det nesten som og kaste en pokeball
6.pokemon Colluseum kommer opp og det ligner veldig på FF.

Altså Pokemon var et kjempegøy spill som aldri ble slutt.
FF er det genialt spill som DU aldri snur ryggen til.
 
#11
Opprinnelig skrevet av Fanta Boy@30.04.2004, 05.55
Har merka at FF ligner veldig på Pokemon(pokemon er jo NESTEN RPG, før dere begynner og kaste bananskall på meg, må jeg forklare:
1.Potions
2.Levler
3.Kamp tur etter tur
4.Like verdener
5.Når Yuna Summener er det nesten som og kaste en pokeball
6.pokemon Colluseum kommer opp og det ligner veldig på FF.

Altså Pokemon var et kjempegøy spill som aldri ble slutt.
FF er det genialt spill som DU aldri snur ryggen til.
Pokemon spillene til GBA er RPG.

Vel selvom level-up systemet er en viktig del av rollespill, er for all del ikke det alt. I Tony Hawks Pro Skater kan du jo levle up, og jeg ville da ikke akkurat kalt det et RPG? Nei, på et skikkelig RPG skal det være både level up, items, flere forskjellige fiender, men også en spesiell historie. Historien i RPGer skal være lang og god, og skal liksom handle om det gode mot det onde. Verdener er også viktig, da disse skal være store og, skal måttes utforskes. I tillegg krever et godt RPG et godt persongalleri.
 
F

Fanta Boy

Gjest
#12
Ja, men på pokemon har du items osv.
Det du manglerer story, skulle gjærne hatt enstory med scener som i FFX(De var banebrytene, jeg skrek høyt da jeg så de).
 
#14
Morrowind
Temple of Elemental Evil
Baldurs Gate 1&2
og Neverwinter Nights
Ser jeg på som nesten(nesten som i veldig langt unna, men mye nærmere enn alt annet jeg har prøvd) pnp rpg, ToEE er nærmest.

Deus Ex kan og være et fps-rpg spill.

Ellers så er det en drøss med console spill, som jeg setter i sjangeren console-rpg. FF, Suikoden, Star Ocean, Grandia, Shadow Hearts etc.

Vagrant Story og Parasite Eve 1 blir action-adventure-rpg eller noe.
 
#15
Ser noen her deler opp i PC og konsoll RPG.. Er ikke de fleste konsoll RPG mer adventure da? Eller vil f.eks Drakan 2 bli kalt ett rollespill?
 
#17
Å dele rollespill-sjangeren inn i to deler—«konsoll-rpg» og «PC-rpg»—blir bare fjernt og teit, rett og slett. Er det noen vesentlige forskjeller mellom PC-versjonen til Morrowind og Xbox-versjonen? Ikke som jeg vet. For meg er det i hvert fall nok at man utvikler personligheten og evnene til én eller flere karakter.
 
#18
Det finnes selvfølgelig unntak. RPG på konsoll pleier å være litt japansk RPG aktig (FF), mens på PC er det mer vestlige RPG(Baldurs Gate). Og når det først kommer på konsoll blir det som oftest gjort mer arcade aktig, slik som Baldurs Gate. Derfor tok jeg denne inndelingen selv om det egentlig skulle vært Japanske RPG - Vestlige RPG.
 
#19
Konsoll RPG er mer Adventure spill med RPG elementer. Disse er for det meste langt mer lineære enn de fleste PC RPG. Det finnes selvsagt unntak, men Morrowind er ikke et konsoll RPG i den forstand, den sammenligningen ble egentlig ganske teit. Morrowind på Xbox er en PC-port fra et spill som ble populært på PC.

Baldur's Gate på konsoll er forøvrig helt annet enn Baldur's Gate på PC, dette er to vidt forskjellige spillserier. BG på konsoll er forøvrig et action/adventure spill med RPG elementer.
 
#20
Opprinnelig skrevet av Egle+01.05.2004, 10.41-->
Derfor tok jeg denne inndelingen selv om det egentlig skulle vært Japanske RPG - Vestlige RPG.[/b]
En slik inndeling er ikke dum! Mye i Japan er forskjellig fra mye i vesten, og det gjelder også rollespillene som blir produsert.

<!--QuoteBegin-LocoLennon
@01.05.2004, 11.56
Baldur's Gate på konsoll er forøvrig helt annet enn Baldur's Gate på PC, dette er to vidt forskjellige spillserier. BG på konsoll er forøvrig et action/adventure spill med RPG elementer.
Joda, det er sant, men vi skal ikke se bort fra at det kunne ha vært motsatt. Jeg ville f. eks. ikke gått av skaftet hvis Baldur's Gate: DA 1 og 2 hadde kommet til PC fordi «det ville vært stikk i strid med resten av den inndelte sjangeren». Det samme gjelder hvis BG-serien til PC hadde kommet til konsoll (skjønt det er litt vanskeligere med kontroller). Det har aldri eksistert en oppskrift for hvordan et konsoll- eller PC-rollespill skal være, for man kan finne både det ene og det andre til begge formatene. Men vi kan derimot tydelig se forskjeller på de japanske og de vestlige (noe du sikkert vet fra før).