Rollespill

#23
Et bra rollespill har bra stemning, det er alt egentlig. Såklart det må jo ha visse andre ting også, men stemningen er egentlig det viktigste.
 

SHDR

Gullmedlem
#25
...

Definisjonen på RPG er vel strengt tatt ROLE PLAYING GAME.

Fallout, Morrowind, Deus Ex, Gothic, Planescape: Torment et al er rollespill. Til nød også Baldur's Gate og Neverwinter Nights, selv om jeg ikke liker de.

Final Fantasy er definitivt ikke noe RPG. Det har ingen valg, du spiller ingen rolle, det er egentlig mest et regneark pakket inn i en lineær fortelling og moderat staselig grafikk. Jeg kaller dem JRPGs istedet, siden det er hva de er: Japanske tolkninger av RPG-genren.

Musikk er viktig i RPG? For hva da? At du skal komme deg inn i rollen din?

(X-box er jo microsoft maskin så den har jo mange likheter med pc og pc spill)
... og dermed er de rollespillene som er på den ikke konsoll-RPGer? Hva med Sudeki da? Det er jo kanskje det verste av det verste ... et wannabe-JRPG >.<

Stemningen er viktig for et RPG ... er Thief dermed et RPG? Da er jo Serious Sam også et RPG, for du spiller jo Sam. Dersom levelling er definisjon på RPG er jo også Panzer Dragoon Orta og Rez rollespill.

Eller mener dere alle sammen at alt som ikke er et sci-fi actionspill eller et taktisk skytespill er RPG?
 
#26
Hvis vi går ut fra det utgangspunktet ser det jo faktisk ut til at alle spill er mer eller mindre rollespill. Man rollespiller Squall i Final Fantasy VIII (til en viss grad), Kromlech i Baldur's Gate: Dark Alliance (til en viss grad)—ja, endog Serious Sam! Valgene er selvsagt begrenset, men de er der.
 

Lurtz

Dr. Van Nostrand
#27
Rollespill er da definert som spill der man inntar en rolle (som regel som hovedperson) og er i stand til å gjøre valg som påvirker spillet. Et annet kriterie ville være å kunne forme karakterens stats og abilities.
Spill som faller klart under rpg genren er:

Baldurs gate I og II, Fallout I og II, Neverwinter nights (action rpg), Morrowind, planescape tormen og Star wars: Knights of the old republic.

Dette er spill som oppfyller begge rpg kriteriene som jeg satt opp. Her lager man egne karakterer. Man utvikler karakterenes stats og abilities. Man kan også påvirke spillets utfall mer eller mindre (avhengig av hvilket spill). Morrowind og Fallout faller her som de mest frie spillene, der egne valg spiller stor rolle. Så kommer Sw:Kotor i midten av de spillene og Baldurs gate I og II og Neverwinter nights, der egne valg igjen ikke spiller så stor rolle.

De japanske rpg`ene er annerledes. Det virker som om de definerer et rpg ut ifra at man inntar hovedrollen som en bestemt karakter og at man opplever historien gjennom den personens øyne. Japanske rpg fyller kriteriet om at man skal kunne forme sin egen karakters skills og abilities, men de fyller ikke kravet om at man skal kunne forme og gjøre forandringer i historien. Så jeg sier meg enig med Shadar at japansk rpg er en genre for seg selv, en genre som ligner mer på adventure rpg enn hardcore rpg.
Jeg synes kun det er positivt at det er to forskjellige tolkninger av rpg genren (vestlig og japansk rpg), det fører til mer variasjon innen sjangeren. Japansk rpg er subgenre i rpg sjangeren, det er vel det som egentlig er litt av poenget mitt.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#28
Stemmer, Lurtz! Meget bra oppsummert. :)
 
#31
Opprinnelig skrevet av Shadar@03.05.2004, 12.44
Flink Lurtz.

Jeg håper inderlig ingen forsøker seg på motsi den argumentasjonen ...
Og med den posten tenker jeg du stoppet alle former for diskusjon i emnet.

Men for all del, Lurtz, har ikke sett det bedre fortalt.
 

SHDR

Gullmedlem
#32
QUOTE (Shadar @ 03.05.2004, 12.44)
Flink Lurtz.

Jeg håper inderlig ingen forsøker seg på motsi den argumentasjonen ... 


Og med den posten tenker jeg du stoppet alle former for diskusjon i emnet.

Men for all del, Lurtz, har ikke sett det bedre fortalt.
Det skal bli interessant å se noen av de mer påståelige medlemmene her forsøke å motsi noe som er objektivt sant.

"Nehei, FFVIII er like åpent som Fallout 2!"
 
#33
Opprinnelig skrevet av Shadar@03.05.2004, 13.17
QUOTE (Shadar @ 03.05.2004, 12.44)
Flink Lurtz.

Jeg håper inderlig ingen forsøker seg på motsi den argumentasjonen ... 


Og med den posten tenker jeg du stoppet alle former for diskusjon i emnet.

Men for all del, Lurtz, har ikke sett det bedre fortalt.
Det skal bli interessant å se noen av de mer påståelige medlemmene her forsøke å motsi noe som er objektivt sant.

"Nehei, FFVIII er like åpent som Fallout 2!"
Ler shadar opp i ansiktet fordi han ikke liker baldurs gate 1 og 2, og krever at han fratas alle rettigheter på forumet ;) . D&D makes rpg :) , selv om det ikke er hele sannheten er det en brukbar definisjon. Det er tross alt D&D som ligger til grunne for Rpg sjangeren på mange måter. Jeg skjønner ikke hvorfor Shadar kan hevde at BG ikke er rpg, bare fordi han ikke liker det? Fortel meg, hva er det som gjør at baldurs gate serien ikke er rpg?
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#34
Øhm... Korriger meg hvis jeg tar feil her, men sa ikke Shadar seg enig i innlegget til Lurtz, der han klart slår fast at spill som Baldur's Gate ligger under RPG-sjangeren...?
 

SHDR

Gullmedlem
#35
*Peker på ANSVARLIG-merket.*

Jeg kjenner deg ikke, men jeg våger å påstå at du er en frekk liten bengel likevel. Les posten min nå.

Ler shadar opp i ansiktet fordi han ikke liker baldurs gate 1 og 2, og krever at han fratas alle rettigheter på forumet  . D&D makes rpg  , selv om det ikke er hele sannheten er det en brukbar definisjon. Det er tross alt D&D som ligger til grunne for Rpg sjangeren på mange måter. Jeg skjønner ikke hvorfor Shadar kan hevde at BG ikke er rpg, bare fordi han ikke liker det? Fortel meg, hva er det som gjør at baldurs gate serien ikke er rpg?
Her har vi en av grunnene til at jeg sprader rundt og hevder at jeg er et tenke individ: jeg leser iallefall andres poster. Jeg sa at jeg ikke liker BG spesielt godt, men jeg anser dem som rollespill.

Til nød også Baldur's Gate og Neverwinter Nights, selv om jeg ikke liker de.
Hm. Jeg synes ikke at de er ekte rollespill, men de er definitivt rollespill, eller en tolkning av det. Er D&D rollespill? Selvsagt er det det. Men D&D er samtidig det aller kjedeligste og minst fleksible regelsettet, med de aller mest oppbrukte og kjedelige verdensmodulene. Det er dessuten lite rom for karakterbygging og rollespill, ettersom det ikke holder å spille en rolle; du må slå terninger også. Jeg drikker. Da blir jeg full. Nei vent! Jeg fikk 20, og dermed blir jeg ikke full! Jeg er dødssjarmerende og herlig, en riktig godkar. Så må jeg slå karismaroll for å få jenta i seng ... fuck, jeg fikk 3. Da holder det ikke at jeg var dødssjarmerende og herlig, jeg botcha kastet.

Da synes jeg at regelsett som for eksempel World of Darkness er mer interessante. Tillater mer rollespill, og er ikke like reliant på terningspill som de fleste andre. Gjør det at det er mer av et rollespill enn D&D? Næh, egentlig ikke. Men jeg synes det er et bedre rollespill. Definerer D&D rollespill-genren? Nei, like lite som alle andre rollespill definerer sin egen genre. Spill mer P&P og vi kan komme tilbake til det, når du faktisk har noe mer enn hån å komme med.
 
#36
til nød? kan du forklare meg hva de to ordene betyr, til nød, om jeg ikke husker helt feil, betyr det at jeg akkurat går med på at det kan regnes som rollespill, selv om jeg ikke mener det er det, jeg har jo ingen fornuftige motargumenter, det er derfor du skriver til nød, ikke sant? Nei, kjære Shadar, det er du som fremstår som idioten her, med mindre du er sleipere enn en ål i ett fiskegarn.

Jeg står for at D&D praktisk talt skapte rpg, og at regelsettet egner seg svært godt, som du sikkert vet er ikke alt her i livet basert på stats, Å, jeg har 5000 (jeg er Tom Cruise) i karisma, selvfølgelig knuller hun meg selv om hun er lykkelig gift og har 5 barn. Sjansen er der, men er det dermed sagt at hun gjør det?, kommer det ikke ann på faktorer det er vanskelig å påvirke? Hvorfor ikke simulere det med en terning?

Du vet sikkert også at terninger spiller en mye mindre rolle enn du her prøver å hevde, spesielt i baldurs gate serien, der det i hovedsak er begrenset til combat og delvis dialogscener. Så bare en liten forklaring

;) = en spøk som ikke må tas seriøst,

Jeg forstår ingenting av det du sier, kanskje fordi jeg fikk 1 på fyllekastet? ;)
 

SHDR

Gullmedlem
#37
"Til Nød" >> Jeg synes ikke at Baldur's Gate-serien oppfyller mine kriterier for hva som skaper et rollespill. Men jeg kan se rollespill-elementene i det, og ettersom det er veldig nært opptil et rollespill, kaller jeg det et rollespill.

Det blir som å kalle en canadagås en gås. Ikke helt riktig, men de har nok til felles til at en fellesbetegnelse går fint.

Angående D&D; smak og behag :) Jeg mener regelsettet er for lite fleksibelt. En veldig definerende sak: I D&D-boken står det at REGLENE har rett, mens i WoD-bøkene står det at STORYTELLEREN har rett. That's a great distinction.
 
#38
Jeg tror vi er litt mer enig da...

Beklafer den uforskammede tonen, bare det at jeg liker BG veldig godt