rpg maker ?

#41
Du burde ikke bry deg om slike detaljer for øyeblikket. Konsentrer deg

heller om å lære deg de elementære funksjonene til programmet (f. eks. frakt fra et kart til

et annet, dialoger og switches) fullt og helt.
 
#44
gidder noen å si meg på norsk hva variables og switches er?
har skjønt

alt med events og graphics og alt det der .. bare variables som suger og switches...
 
#45
gidder noen å si meg på norsk hva variables og switches 
er?
har skjønt alt med events og graphics og alt det der .. bare variables som suger og 
switches...
Switches er som lysbrytere -- av eller på. Forestill

deg følgende:

Du reddet prinsessen fra en stor drage. Burde ikke kongen være blid og

ikke trist slik han var før han fikk tilbake sin datter? Skru på switchen "prinsesse

reddet" og gjør slik at hvis den er på, så sier kongen noe annet når du snakker med

ham.
Det er samme hvilken switch du velger. Alle er like, og navnene spiller ingen

rolle. Forestill deg at det er variabler (som i matemattikk) som bare kan være én eller

to.

Variabler lagrer tall uten komma. Du kan addere, dividere, subtraere,

multiplisere, modulere og sette en variabel til hva du vil -- ikke bare av eller på som i en

switch.
Å sette en variabel til et tall kan du forestille deg som følger:

a=1


Nå er variabelet 'a' 1.
 
#46
k så det er lissom som...at du kna lage spillet sånn at vis du tar et valg

tidligere i spillet så kan han si no annet enn vis du velger det andre...
bare et

eksempel...
du kan lissom påvirke spillet sånnn at du kan få forskjellige slutter

osv..

jaja variabel forklaringa skjønte jeg ''litt'' av jeg får bare

prøve meg frem...

variabel er noe du kan ha VIS du vil?
 
#49
Opprinnelig skrevet av Fenrir+20.04.2004, 15.22-->
  
<!--QuoteBegin-CloudGal
@20.04.2004, 00.16
Rm2k tutorials funker  
også, men det er mulig de bruker litt forskjellige navn noen steder. Hvis du trenger hjelp  
til oversettelsen fra Rm2k til Rm2k3 kan jeg sikkert hjelpe deg.

Har forresten  
startet på et nytt spill nå.
Har du mye peiling på forks og variables? Jeg kunne

trengt litt hjelp der (jeg lærer som regel kjapt). [/b]
Det har jeg, men det er så utrolig mye man kan

gjøre. Det er med forks du f.eks. kan lage ditt eget meny system. Har faktisk laget ett, men

det ble ikke ferdig.

En gang lagde jeg et system hvor man kunne velge rekkefølgen av

fire scenarioer. Det var historien til fire forskjellige personer. Alle måtte fullføres, og

hver gang man ble ferdig med et scenario kom man inn på en meny hvor en mog ledet deg

gjennom valgene. Når du hadde fullført alle scenarioene kom det en filmsnutt (den ble jeg

aldri ferdig med) hvor alle møttes.

For å gjøre dette trengte jeg forken. Hvert

scenario var en switch, som for eksempel "Lukas Scenario", som ble skrudd på ved å

trykke på personen Lukas. Det var forken som gjorde at scenarioet var skrudd av til å

begynne med. Den satt jeg på parallel process så den skulle skru scenarioet av med

det samme man kom inn på menyen. Dette måtte jeg gjøre på samtlige scenarioer. Det som da

var viktig var å passe på at forkene var uavhengige av hverandre.

For å prøve å

definere det kort så kan man si at fork condition er et verktøy som gjør switchene og

variablene mye mer fleksible.

Jeg kan ta et enkelt eksempel. Hvis du vil lage en

person som selger et kart uten å bruke call shop knappen, kan du bruke en fork. Du

går rett og slett inn og trykker på underseksjonen money, trykker inn summen du vil

han skal kreve for den og trykker på above. Dette er for at summen må være over det

antallet du har valgt for at eventen skal gå videre. Det er også viktig å trykke

else case for at du kan lage flere muligheter.

Kan komme med en videre

forklaring av den siste der hvis du trenger det. Er så trøtt nå (pluss at jeg snakker med

deg på MSN).