Russland

En kamerat av meg kom nettop hjem fra Russland. Og med seg hjem som bursdagsgave til meg hadde han en PAL versjon av Tekken 5 til meg. Da jeg så dette stoppet hjertet mitt litt. For det første: Vi gir ikke så dyre gaver, og for det andre: Dette spillet er da ikke PAL enda, og kommer ikke ut i PAL-utgave på en god stund?

Så fikk jeg høre forklaringen. I Russland er visst ikke lovene som her. Der driver store firmaer og kopierer alt, og selger det svinbillig. Offisielle versjoner av software fins nesten ikke, ettersom dette er veldig dyrt i forhold til kopiene. Jeg fikk høre at dvd-er, spill, programmer og cd-er ble solgt skamløst på gata og i butikker til priser nedi 25 kr.

Kvaliteten på coverene var også ganske laber. Papiet inne coveret passer ikke helt, og selve kvaliteten på coveret føles billig. Ikke var det Memory Card holder eller manual med heller. Han kjøpte seg en del dvd-er selv også, blant annet Robots med kun russisk tale som alternativ. The Incredibles hadde et forferdelig lavoppløselig bilde på coveret. Så denne versjonen i går, det som var litt morsomt at med gjevne mellomrom over hele filmen kom det opp noe i denne duren på skjermen: "This is the property of Walt Disney, unauthorized copying prohibited."
Jeg kan ikke forstå ar noe slikt som dette er lovlig. Er liknende beskjed bakpå coveret til Tekken 5 også.

Dessuten så fungerer ikke spillet, engang. Når jeg setter det inn i PS2-en, får jeg denne beskjeden: "Please insert a Playstation og Playstation 2 format disc". Vil dette si at absolutt alle i Russland har chippet PS2? Selges de kanskje ferdig chippet der? Og hvordan har de fått tak i PAL-versjon av spillet, når denne ikke er ute engang? Eller har de kanskje bare kopiert NTSC-versjonen, og printet ut PAL på coveret?

I Russland er piratkopiering helt lovlig og jeg kjøpte en god del cder ++ men spill holdt jeg meg unna fordi jeg hadde aldri muligheten til å teste ut spillet på en pstwo maskin.
Vedder på at det er bare en kopiert versjon av NTSC for en i klassen min dreit seg skikkelig på flere spill.

D

Doctor Downs

Gjest
Hva med DVD-ene? Er det stort sett god kvalitet? Eller Er det tilnærma det søppelet man kan få kjøpt på gata i en hvilken som helst annen ferieby?

Tja, Incredibles var da grei nok, men jeg så den på en PS2, på en vanlig tv. Så liten forskjell fra en vanlig dvd. Fulgte ikke med noe ekstra materiale, da. Og Robots hadde ikke mulighet for engelsk tale.

Opprinnelig skrevet av Aquila@17.04.2005, 13.20
Hva med DVD-ene? Er det stort sett god kvalitet? Eller Er det tilnærma det søppelet man kan få kjøpt på gata i en hvilken som helst annen ferieby?
207736​
Spørs hvem du kjøper av, det er garantert noen som vil lure deg men det er noen som tillater deg å se på deler av filmene, for noen hadde en tv ved siden og da kunne man se at kvaliteten var veldig bra.

EDIT: Njevskij Prospekt anbefales og i undergrunnen finner man ganske mye rart.

Opprinnelig skrevet av Lodin@17.04.2005, 13.34
Lovlig og lovlig. Er vel heller det at ingen gidder å gjøre noe med det der borte.
207744​
Nei, det er faktisk LOVLIG og det er derfor ingen gidder å gjøre noe med det. Det er ingen lover mot det og de har jævla neon-skilt som forteller deg at her kan du kjøpe pirat-filmer osv.

Det burde ha stått på pakken til spillene at de krever chip i det minste. Med mindre de ser på det som en selvfølgelighet der borte.