RYKTE: Brutes spillbar i Halo 3? *UPDATE*

#1
Xbox360fanboy har fått nyss om at en syv minutter lang trailer som dokumenterer opprinnelsen til Brutene i Halo-universet. Det skal visst være en del gameplay video mot slutten av filmen som viser Brutes som spillbare i Halo 3.

*UPDATE*
Frankie fra Bungie har gått ut på NeoGaf forumene og bekreftet at Brutes ikke er spillbare i Halo 3. Men traileren vil vi nok sansynligvis enda få.

Enda en litt drastisk move fra Bungie etter som at de lot deg spille som Arbiter i Halo 2. Tror dere det vil påvirke multiplayer og gi Brutes egne egenskaper eller blir det enda likestilt?
 

SHDR

Gullmedlem
#4
Meget trivelig mentalitet, Sverre. ^_^

Mongis: Vi prøver å unngå samletråder denne gangen. Det er mye som kan menes noe om og diskuteres, og å samle nyheter og "diskusjon" sammen i ett konkret emne er ganske counter-productive.

Personlig tror jeg folk ble sure nok over Arbiter i Halo 2 til at Bungie prøver seg på noe radikalt i Halo 3. Arbiter og Master Chief var vel egentlig mer eller mindre like (selv om det er mange som mener de var veldig forskjellige. Vel, det merket ikke jeg noe til), mens en Brute er en ganske annen affære.

Hvorfor gidder Bungie å fokusere på *opprinnelsen* til Brutes, forresten? Det er ikke *universet* til Halo som er fascinerende, og iallfall ikke Covenant. Det var selve Ringen. Halo. Den var spennende og oppfinnsom. Hvorfor driver Bungie og vanner ut sin egen eiendom på denne måten her? Misforstår de fullstendig sitt eget virke, eller er det bare jeg som ikke forstår meg på fanbasen de forsøker å tilfredsstille?
 
#5
Jeg vet ikke med dere, men jeg gir ekte faen i hvordan covenant driver imperiet sitt. Jeg vil bare spille som Master Chief å sparke alienromper.
 
#6
Du har alt for rett. Likte den litt tynne mystiske historien i Halo. Lot liksom spilleren stå for tenkingen. Så kom halo 2... Hvorfor forklare oss en haug med meningsløse ting, når vi som spiller kan dikte opp det vi mener er vesentlig. Se på shadow og ico. Null forklaring skaper gode historier.
 

SHDR

Gullmedlem
#7
I AM A MONUMENT TO YOUR SIIIIINS!

Bungie beviste med Halo hvor mye som kan impliseres og fortelles med svært lite. Mysterier er spennende og Halo var et lite mysterie. Du fikk ikke vite noenting om hvorfor Covenant var så redde for Master Chief, men du kunne jo prøve å gjette.

Med Halo 2 beviste Bungie at de hadde jævlig flaks med det første spillet og at de egentlig ikke skjønte hva som gjorde det bra i det hele tatt. Halo på jorda? Hvorfor ikke bare kalle det EARTH 2 istedet? Hurgh. Det tok seg heldigvis opp, men jeg synes fortsatt at Halo 2 føltes alt for korridor iforhold til Halo.

Håpet Halo 3 ville forandre på dette, men når det istedet ser ut til at Bungie kryper stadig lenger opp i tarmen sin, har jeg ingen grunn til å holde på det håpet særlig mye lenger. Vel, det betyr vel bare at de får større anledning til å overraske meg! Og er lettere å overraske enn det er å innfri forventningene mine.
 
#8
Jeg elsker Halo universet. Den dagen jeg har mynt og mulighet kjøper jeg inn alle bøkene. Det er bare noe med hele greia som er spennende. Som om at du leser bok fordi bokstaver fascinerer deg, ikke storyen. Gi meg mer smakebiter Bungie. Det er herlig å sitte på pinebenken for det er mye kjekkere å få vite svarene. Pluss Bungie sin pinebenk er ganske så fin.
 
#10
SITAT(NinjaSverre @ 16.12.06, 23.50) 42531
Jeg elsker Halo universet. Den dagen jeg har mynt og mulighet kjøper jeg inn alle bøkene. Det er bare noe med hele greia som er spennende. Som om at du leser bok fordi bokstaver fascinerer deg, ikke storyen. Gi meg mer smakebiter Bungie. Det er herlig å sitte på pinebenken for det er mye kjekkere å få vite svarene. Pluss Bungie sin pinebenk er ganske så fin.
[/b]
Helt til en tentakkelorm som går under kallenavnet "orakel" dukker opp. Faen som jeg lukka øra når han begynte å spy ut ord. Da bestemte jeg meg for aldri å røre halohistorien igjen... bare nyte de delene av spillet som bare er fantastiske... helt UTEN historien.

Det blir faktisk rimelig umulig å rette opp feilen som ble gjort i 2'ern. Når de har sagt a, så er det jo ca. 1 millioner amerikanere som roper "si b", uten å egentlig vite hva de ber om. Eneste grunnen til at jeg ser frem til halo 3, er flerspillerdelen. Det er både feil og trist.
 
#11
SITAT(SHDR @ 16.12.06, 23.56) 42533
Mjeh. Jeg liker mysterier, ikke forklaringer. Hvis du liker science fiction vil jeg forresten anbefale deg Arthur C. Clarke's Rendez-Vous with Rama. Det er kisen som har skrevet 2001: A Space Odyssey og som i senere tid har blitt viden kjent for å like smågutter.

Det er tydelig at det er flere hos Bungie som har lest den, iallfall.
[/b]

Når vi først er inne på det. Jeg skjønte ikke en dritt av 2001, men det likevel en av min favorittfilmer. Det er noe med stemmning og følelsene som skapes når man ikke skjønner bæret av hva som foregår.

Om my God! It's full of stars (var det riktig?)
 
I

impywimpy

Gjest
#12
Nå må dere ikke blande gode historier og gode stemninger. Spill flest er ekstremt inkompetente når det kommer til å fortelle en historie, fordi det er krevende å fremstille noe så ufokusert som et spill og likevel beholde forfatterens intensjoner. En god historie handler om mer enn et spennende bakteppe og godt realiserte karakter, den handler også om timing. Det mediet derimot er bedre på er å formidle stemninger. En stemning trenger ikke noe av det forutnevnte, alt den trenger er muligheten til innlevelse i opplevelsens univers på sine egne premisser. Dens oppgave er å aktivisere tankeopplevelsen til mottakeren, og her egner spillformatet seg spesielt godt. Det er er kjent faktum at 2001: A Space Oddyssey er en forferdelig kjedelig film med mindre du klarer å leve deg inn i det scenarioet du blir presentert for. Karakterdybde er ikkeeksisterende og den dramatiske realiseringen en vits. På den andre siden satser filmen på musikk og det visuelle for å formidle noe mye mer subjektivt enn god fortellerkunst.

Men tilbake til Halo-universet. Problemet, slik jeg ser det, er at Halo (som en rekke andre popkulturelle fenomener) gjør en god jobb når det kommer til presentasjon og novelitet. Men når du går i dybden vil du oppdage at produktet ikke er særlig gjennomtenkt, spesielt på tema- og normnivå. Det virker som om man vet for lite om kildematerialet sitt for å kunne bygge effektivt på det, eller kanskje problemet er at man rett og slett mangler den nødvendige talentet? Med den til dels høye kvalitetet vi finner i dagens tv-drama, bør det likevel ikke være vanskelig å skrive historier som er mer enn de gir seg ut for å være, og som ikke faller i floksler så snart du forsøker a abstrahere motivets felles multiplum. Eller enda verre, roter seg inn i sjangerklisjeer slik at det blir umulig å ta det hele seriøst.

Fram til man ser en genuin vilje til realisering av spill som narratologisk format, foreslår jeg at utviklere holder seg til å formidle følelser. I Halos tilfelle, du er en bad-ass kyborg som skal drepe romvesensvin i et fantasifullt miljø, helt til det ikke er flere igjen av dem. Og så får man forsøke å gjøre den opplevelsen så god som mulig, uten å blande inn halvgjennomtenkte spesifiseringer.
 
#14
2001. A Spacey oddsyes sovna jeg i. Likte ikke filmen. Synes den var tragisk og kjedelig.
 
#17
Grafikken var horribel. Jeg og Agahnim måpte bare når vi så den på jobb. Men jeg synes ord som Pre-Alpha bør fortelle oss litt om hva vi kan forvente. Tror ikke de skuffer oss. :)