Sammenpresset bilde på PSX-NTSC spill på PS2

sheriffen

humre humre
Jeg har en chippet ps2 som har funket som en drøm i årevis, inntil i går. Jeg tenkte jeg skulle ta meg en runde Chrono Cross så jeg fyrte det opp og la merke til noe som ikke var som det skulle. Bildet virket "sammenpresset", (omtrent som gamle dårlige pal-konverteringer til playstation hvis noen husker) og jeg har illustrert det så godt jeg kan her:

Sånn ser det ut på tv'en min, og det er mildt sagt irriterende. Jeg testet med andre NTSC spill (FF8, FF9, Parappa The Rapper), og det var samme driten der. Jeg prøvde å slå av og på texture smoothing greia uten det heller hadde noen effekt. Jeg byttet rgb-kabel og hacket noen instillinger på tven min uten at det hadde noen innvirkning. Det er også litt suspekt at dette bare skjer på psx-ntsc spill. Jeg har testet både pal psx\ pal\ntsc ps2 spill og det har vært som normalt.

Noen som har noen formening om hva dette kan være? Er jeg nødt til å hente den gamle og grå playstasjonen frem fra mørket sånn at jeg kan få spilt Chrono Cross igjen? :ehm...:

Novastrum

Feminist-elitist
Alle PSX-spill oppfører seg mer eller mindre balle på PS2-en min.
NTSC især, da jeg får samme problem som overnevnt. Et stort svart tomrom i bunnen. På PAL-spill kan jeg "streche" bildet med TV-en, men jeg mister en del av bildet på NTSC-spill. Er jo konverteringen som er problemet. Den skal gjøre om signalet fra 60 til 50hz og da gjør den det på lettest måte ved å skvise bildet sammen.

Hmm, jeg vurderer å kjøpe Breaker Pro for å endelig få spilt import-spillene mine. Tror dere jeg vil få samme problemet? Kanskje jeg heller burde vurdere å kjøpe en NTSC-PSX?

Modifisert PS1 koster jo nesten ingenting for tiden. Like greit å bruke en slik, den tar heller ikke noe plass.

men hvor får man modifisert de?.. jeg har en playstation 2, har lyst til å chippe toern men aner ikke hvor jeg kan få gjort det!!

Hentet den gode gamle spillestasjonen hjemme og den funket heldigvis sånn som den alltid har gjort. Likevel er det fortsatt litt plagsomt å bytte mellom konsollene når jeg skal spille, fortsatt ingen som har løsning på det opprinnelige problemet..?

sjekk om PS2en står på 16:9 output, muligens dåelige PAL konverteringer laget for 4:3 krasjer med det

Jeg trosset rådene og kjøpte Breaker Pro likevel jeg :p
Den var ikke særlig dyr, rundt $15, pluss porto.

Tenkte jeg bare skulle si ifra at den fungerte utmerket, ingen problemer hverken med bilde, lyd, eller boot. Om noen skulle være interessert :)

sjekk om PS2en står på 16:9 output, muligens dåelige PAL konverteringer laget for 4:3 krasjer med det
[/b]
Det var det jeg og tenkte, men det ordnet ikke problemet. Det merkelige er at det bare er NTSC-psx spill som får sånn funky sigøynerletterbox på ps2en min. Jaja.