Sannheten om Half-Life 2's forsinkelse

Halky

Veteran bruker ;)
#1
Ifølge det tyske PC-spill magasinet PC Games (et av europas største) - som i sin siste utgave har en eksklusiv artikkel om Half-Life 2 - kommer sannheten fram om hvorfor denne etterlengtede førstepersonskyteren ble forsinket.

Som vi alle husker så var det store overskrifter i oktober etter at hackere hadde brutt seg inn hos Valve og stjålet deler av kildekoden til Half-Life 2. I kjølevannet av dette ble også en veldig tidlig alfa-versjon tilgjengelig på nettet.

Dermed hadde man en god grunn til å forsinke spillet ytterligere, ved å skylde på dette innbruddet, noe som fikk mange forventningsfulle spillsjeler til å bli mindre glade, både på de som hadde gjort innbruddet, og på Valves dårlige sikkerhet.

I siste utgave av PC Games i Tyskland, avslører man derimot i en eksklusiv artikkel at dette innbruddet slett ikke var grunnen til forsinkelsen. Det var derimot dårlig planlegging og dårlig tid som gjorde at man utsatt lanseringen ytterligere. Innbruddet og det spetakkelet som fulgte med dette tok selvfølgelig litt ekstra tid, men dette var altså bare litt smør på flesk, og en god anledning til å utsette spillet videre.

Ifølge Valve har de derimot aldri sagt at spillet ble utsatt på grunn av innbruddet, men skylder på dårlig kommunikasjon og rykter. Om dette skyldes Valve eller utgiver Vivendi er derimot fortsatt litt i det grå.

Vi får bare håpe at spillet ikke blir ytterligere utsatt. Skjermbilder finner du i linkene under.

Kilde: Games No

Ja hva tror dere om denne historien? Tror dere den kan stemme 100% eller er den bare fake?? Selv tror jeg den kans temme ganske så bra, men er seff ikke 100% sikker.
 
#2
Det er jo det jeg har sagt hele tiden ;)
 

Novastrum

Feminist-elitist
#3
Isåfall er det jo en nydelig måte å hale ut produksjonstiden på, da Valve fraskriver seg mye av ansvaret for forsinkelsen og i samme trekk skaper hat mot piratvirksomhet og hackermiljøer.
Herlig strategi. :)
 
#6
Egle, laste ned er teit. Dessuten ulovelig å diskutere her på spillegal. Jeg kjøper ikke denne historien. Vi vet jo alle hva tysk tabloid presse er kjent for...
 
#7
Synes det er ganske greit å teste ut spill skikkelig før man kjøper dem. Dessuten er det ikke bare tysk presse som sier dette, og som artikkelen sier vil ikke et lite innbrudd forsinke spillet i ett halvt år. Finner dette meget tvilsomt, men hvis det motsatte blir bevist skal jeg kanskje vurdere å kjøpe det hvis det er bra.

Bare for å ha sagt det, jeg har over 100 orginale spill, så jeg driver ikke noen omfattende piratkopiering.
 

Endre

Ødela forumet
#8
Opprinnelig skrevet av Egle@29.04.2004, 15.02
Var ikke noen stor bombe, nei. Prøve å legge skylden på noen andre og lyve. Huff og huff.

Kjøpe Half Life 2 :thumbdown:
Laste ned Half Life 2 :thumbsup:
Der oppfordrer du faktisk til piratkopiering, og det liker vi ikke. :thumbdown: En anmerkning er servert.
 
#9
Opprinnelig skrevet av ILiuz+30.04.2004, 21.43-->
<!--QuoteBegin-Egle
@29.04.2004, 15.02
Var ikke noen stor bombe, nei. Prøve å legge skylden på noen andre og lyve. Huff og huff.

Kjøpe Half Life 2 :thumbdown:
Laste ned Half Life 2 :thumbsup:
Der oppfordrer du faktisk til piratkopiering, og det liker vi ikke. :thumbdown: En anmerkning er servert.[/b]
Var vel egentlig ikke ment som en oppfordring, heller en boikotting av HF2 på grunn av løgn historien deres, menmen det ble tolket som en oppfordring og jeg beklager det.
 
#10
Wow, et firma har løyet om årsaken til forsinkelsen! Utrolig, sensasjonellt, førstesideoppslag!

Seriøst, so what? Spillet er forsinket, er ikke det det viktigste? Spillet kommer når det kommer. Dere skal være glad spillet faktisk kommer, og at de ikke har tatt en LucasArts og kansellert hele dritten når spillet nesten er ferdig.

No offence, selvsagt...
 
C

Crizpy

Gjest
#12
Opprinnelig skrevet av Novastrum@29.04.2004, 13.29
Isåfall er det jo en nydelig måte å hale ut produksjonstiden på, da Valve fraskriver seg mye av ansvaret for forsinkelsen og i samme trekk skaper hat mot piratvirksomhet og hackermiljøer.
Herlig strategi. :)
Tenkte på det samma...den haxz0ren kom i riktig øyeblikk, ja
 

SHDR

Gullmedlem
#13
Egle, laste ned er teit. Dessuten ulovelig å diskutere her på spillegal. Jeg kjøper ikke denne historien. Vi vet jo alle hva tysk tabloid presse er kjent for...
Ah, du er meg en opplyst en. PC Gamer er en tabloid utgivelse? Din nepe. Det er et høyglanset, overpriset blad med en CD tacket til forsiden som skriver om videospill. Jeg *JUBLER* den dagen PC-blader må forholde seg til avisenes pressetikk, passe på å kontrollere sine kilder og være objektive. Og jeg vil prise himmelen den dagen spillblader trykkes som aviser. Men beklager ... inntil videre har ikke tabloidpressen og spillpressen noe med hverandre å gjøre, og tyskere er ikke noe drøyere til å lyve fordi om Frau Im Spiegel er derfra. Tviler du på alt BBC sier fordi England er hjem til den drøyeste og mest lusne tabloidpressen øst for Mexico? Tviler litt på det ...

Nevertheless; at hackeren var en tilfeldighet som passet godt er nok altfor sant. Noen av dere som har lest på fansider om den leakede alphaen der nesten alle basher Valve for å ha løyet? Åj ... turns out, den soldaten som sparker ned den døren var scriptet. Shit. Oi. Alt det andre tøffe i demoen var visst også scriptet!! Valve hadde nok ingen sjanse til å nå 30. September 2003. Men de fikk masse hype av det ... og ATi tjente nok godt med penger på det, siden de ble pekt ut som plattformen mest egnet for HL2. Ingen andre som kjøpte seg ny maskin omkring september i fjor, for deretter å måtte kjøpe seg en ny en til høsten fordi all pre-release hype bare var løgn, og fordi kommende og eksisterende spill som Far Cry uansett er så dårlig skrevet og så ambisiøse at de krever det dyreste av det dyre innen forbrukermaskinvare?

Jeg er ikke bitter på videospillindustrien. Jeg bare skriver om den.
 

Kilik

Lokal moderator
#14
Angående systemkrav, fra UK magazine PC ZONE (June issue):

Is the minimum spec still going to be a PIII 733 as promised 12 months ago?

"We're probably going to push that to a 1Ghz processor with 128MB RAM and a DX7 or DX6 level 3D card - we're not sure which yet," comes Doug's (Lombardi) reply. "We'll be pointing people towards running 256MB RAM and an ATI 9600, 9600XT, 9800, 9800XT 3D card for optimal performance. Once you get over a 1.2Ghz processor, the improvement that you'll see will be negligible, so long as you have all of those other pieces in play."
 

SHDR

Gullmedlem
#15
Jeg lurer på hvordan de skal få til det. Slå av all grafikk og alle fysikkberegninger? Jeg mistenker at Valve skyter seg litt i foten her ... de sier til gud og hvermann at HL2 vil kjøre på alle maskiner, mens realiteten er at en kraftig nedskalert og grafisk underlegen versjon av spillet vil kjøre noenlunde ok på de aller fleste maskiner. Det blir som om id skulle sette minstekravene på Doom III rundt 1000MHz og GeForce2 Ultra, fordi det er "teknisk mulig".

For all del, godt mulig de har svært, svært gode LOD-algoritmer, hva vet jeg ... men noe forteller meg at HL2@3.2GHz og HL2@1.2GHz blir to forskjellige spill.
 

SHDR

Gullmedlem
#17
Ja, jo ... definisjonssak. FarCry ser ut som noe katta dro med seg inn uten pixelshadere, og med dårligere redraw-distance får tropeøyene lovlig lav tregrense.

Jeg er iallefall for mye av en estetiker til at jeg orker det. Det er en grunn til at jeg kjøpte meg ny PC, enkelt og greit. Valve hyper HL2 for grafikk, men samtidig sier de at den ikke betyr noe, fordi alle kan spille spillet? Tror veldig mange kommer til å bli skuffet når de oppdager at HL2 blir seende ut som om det er 5 år gammelt når de blir fortalt at det kan spilles på alle maskiner. "Oj, det var jo nesten lik grafikk som HL jo ... hva skjedde?"