Sega Master System er 20 år (i vesten) nå i juni, og i anledningen tenkte jeg vi kunne mimre litt om denne litt upopulære konsollen.
Tilogmed EGM sliter med å finne noe positivt å si om konsollen, noe man kan se på tidenes verste Master System-retrospektiv (hostet på skribentens webside fordi 1UPs nye servere suger eselpung).
Selv hadde jeg intet mindre enn 14 spill til min Sega Master System II, som hadde Hang On og Safari Hunt (mye bedre enn Duck Hunt!) innebygget. Spill som er verdt å nevne inkluderer:
- Alex Kidd in Shinobi World - En morsom parodi på Segas egen Shinobi, og et knallbra spill i tillegg.
- Alex Kidd in Hi-Tech World - Som jeg aldri klarte fordi jeg ikke forstod at man måtte be HUNDRE GANGER ved alteret for å få billetten til tivoliet. Seriøst, hvem sin idiotiske idé var det?
- Rampage - Bedre versjon av spillet finnes ikke. Den ser ca femti ganger bedre ut enn NES-versjonen, PLUSS at du får et ekstra monster, den gigantiske varulven Ralph!
- Aerial Assault - Et av mine beste SHMUP-minner.
- The Castle of Illusion og The Land of Illusion, begge to starring Mickey Mouse - Koselige og fargerike spill. Synes disse er bedre enn Sega Mega Drive-versjonene, som rett og slett mangler sjarmen.
- Asterix - Beste grafikken på hele maskinen.
- Ghouls 'n' Ghosts - Det er nok den letteste versjonen av spillet som finnes, men det gjør i allefall at du ikke mister motet totalt når du blir bedt om å gå tilbake til begynnelsen igjen.
- Psycho Fox - SMS-ens svar på Ufouria. Psycho Fox kan transformere seg om til forskjellige dyr for å løse oppgaver. Dette lånte jeg faktisk av ei jente i klassen.
- Wonder Boy in Monster World - 2D actionrollespill som varte lenge, hadde fin og klar grafikk, og en skikkelig utfordring. I motsetning til Zelda kunne du bruke flere forskjellige våpen, sverd, spyd, og magier. Sistebossen klarte jeg dessverre aldri å slå.