Sega Master System 20 år!

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen

Sega Master System er 20 år (i vesten) nå i juni, og i anledningen tenkte jeg vi kunne mimre litt om denne litt upopulære konsollen.

Tilogmed EGM sliter med å finne noe positivt å si om konsollen, noe man kan se på tidenes verste Master System-retrospektiv (hostet på skribentens webside fordi 1UPs nye servere suger eselpung).

Selv hadde jeg intet mindre enn 14 spill til min Sega Master System II, som hadde Hang On og Safari Hunt (mye bedre enn Duck Hunt!) innebygget. Spill som er verdt å nevne inkluderer:
  • Alex Kidd in Shinobi World - En morsom parodi på Segas egen Shinobi, og et knallbra spill i tillegg.
  • Alex Kidd in Hi-Tech World - Som jeg aldri klarte fordi jeg ikke forstod at man måtte be HUNDRE GANGER ved alteret for å få billetten til tivoliet. Seriøst, hvem sin idiotiske idé var det?
  • Rampage - Bedre versjon av spillet finnes ikke. Den ser ca femti ganger bedre ut enn NES-versjonen, PLUSS at du får et ekstra monster, den gigantiske varulven Ralph!
  • Aerial Assault - Et av mine beste SHMUP-minner.
  • The Castle of Illusion og The Land of Illusion, begge to starring Mickey Mouse - Koselige og fargerike spill. Synes disse er bedre enn Sega Mega Drive-versjonene, som rett og slett mangler sjarmen.
  • Asterix - Beste grafikken på hele maskinen.
  • Ghouls 'n' Ghosts - Det er nok den letteste versjonen av spillet som finnes, men det gjør i allefall at du ikke mister motet totalt når du blir bedt om å gå tilbake til begynnelsen igjen.
  • Psycho Fox - SMS-ens svar på Ufouria. Psycho Fox kan transformere seg om til forskjellige dyr for å løse oppgaver. Dette lånte jeg faktisk av ei jente i klassen.
  • Wonder Boy in Monster World - 2D actionrollespill som varte lenge, hadde fin og klar grafikk, og en skikkelig utfordring. I motsetning til Zelda kunne du bruke flere forskjellige våpen, sverd, spyd, og magier. Sistebossen klarte jeg dessverre aldri å slå.
Sånn, da er det deres tur! :)

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Tror jeg har spilt Master System tre ganger i mitt liv. Den ene gangen spilte jeg noe Alex Kidd-tjohoi hvor man måtte spille stein-saks-papir mot bossene for å komme videre. Mener å huske at man døde hvis man ikke var synsk eller hadde skrevet opp rekkefølgen fra før av.
Et annet spill jeg prøvde, som jeg syntes var skikkelig kult da, var Captain Silver. Etter hva jeg husker, spiller man som en liten radd som skal denge den onde piraten Captain Silver, eller noe sånt. Husker også at utviklerne hadde stjålet noe Grieg-musikk som ble spilt på første bane.
Har også såvidt prøvd Mikke Mus i Illusjonsborga, uten at jeg kan si jeg husker noe særlig av det.

Lodin

Der Waaaah
Jeg var alltid en NESunge og skydde all styggedommen til Sega. Likefullt fikk jeg lånt maskina til en kamerat av meg for noen hundre år siden. R-type og Alex Kid var gøy, men ellers var det ikke så mye å skryte av. Genesis var akkurat sluppet på den tiden og så det fantes langt grønnere skoger å sikle etter. :p

Jeg falt aldri for Sega før Megadrive kom. Likevel, gratulerer med dagen! elns. ^_^

Trench_Rat

Sommerbildene våre
Det sitter en Master System mark. 1 under pulten min akkurat nå (samme type som det er bildet av i posten til Thrinian) med Hang-On innebygd. Desverre har jeg verken strømkablen eller videokablen til den :grine: Foresten er det noen som har spilt the mother of all co-op games

Erketor

My life is a void waiting to be filled with burgs
Haha, konge. Husker en kamerat av meg kjøpte den til tusen spenn av en gamling i nabolaget(dette var i 1993), og da KUN pga. det innebygde Alex Kidd-spillet. Likevel oppdaget vi at det fantes drøssevis med kule spill til den i ettertid(bl.a. et med motorsykler som vi bare kallte "tssh tssh" på grunn av lyden som kom når man kjørte på gresset ved siden av veien), og jeg fikk til slutt labbene på den greia man stappa nedi megadriven for å emulere. For min del var alltid spillene til Sega litt mer "mørke og mystiske" enn de til Nintendo, kanskje pga. kulturkræsj da japanske designeksersiser møtte et skjørt barnesinn.

La oss også minnes den fantastisk dårlige lyden Master System hadde, husker musikken i alex kid begynte å pipe hvis man skulle til ny screen eller boksa... :D

Husker jeg elska Wonderboy in Monsterland skikkelig, spilte det dag ut og inn.

Jæveltango

Pepperoni Playboy
Har selv Sega Master system 2, som jeg tror har de samme spesifikasjonene, men annet design. Rett meg hvis jeg tar feil.

Uansett, nydelig konsoll, med mange kule spill. Mange av sonic-spilla, og ikke minst Alex Kidd er beyond kule ^^

Hadde bare Sega mega drive jeg....med masse spill, blant annet, Michael Jacksons Moonwalk:D

Men noe av det beste igjennom tidende er rett og slett Castle of illusions starring Mickey mouse!

Alexander

frilans ufør
Vel, JEG har Master System, Master System II, Mega Drive, Mega Drive II, Game Gear med Master System-adapter og 38 spill, så.

Følgende spill står ut for min del, i tillegg til noen av de som allerede er nevnt:

Space Harrier
Wonder Boy III: The Dragon's Trap
Out Run
Zillion II: The Tri Formation
Phantasy Star

Master System kjørte dessuten Mortal Kombat. Det var ikke pent, men den kjørte det. Dette betyr at SMS > NES.

Alexander

frilans ufør
Its æ bi' kåmplikejted, æksjuley. Faren min eide og drev en videoutleiesjappe i Drøbak, så vi hadde noen kofferter med SMS. Da han gikk konkurs solgte han alle untatt én. Moren min fikk senere en SMS II i vervepremie for tupperware eller noe lignende. I '93 kjøpte faren min en Mega Drive, før jeg utviklet en bylle på halsen, og fikk en GG mens jeg lå på sykehuset. 13 år senere, nærmere bestemt da jeg var i London i juni, fetchet jeg med meg en Mega Drive II med Space Harrier II for rundt 200,-.

Det, og at jeg er hardcore, selvfølgelig. Æsj, nå fikk du meg til å grave opp i fortiden min.

D

Doctor Downs

Gjest
Var aldri noen Sega-fan, og foretrakk alltid Mario framfor Sonic. Nå ser det uansett ut som om Sonic kommer som XBLA-spill, så jeg kan jo alltids gi det en ny sjans for et billig M$-poeng.

Veeel... JEG har Sega Master System (boxa med 2 pads+phaser), Mega Drive, Mega Drive 2 (boxa), Mega CD, Master System Converter, Sega Saturn, Sega Dreamcast, Sega Game Gear og en latterlig mengde spill (nærmere 150). ;)

Master System var på tiden den kom teknisk overlegen NES, og som liten tass fikk jeg meg en Sega Master System II med innebyd Alex Kidd in Miracle World. Tok meg vel ca. 3 uker før jeg skjønte at pauseknappen satt på konsollen. Aahh... The memories of childhood :D

Hoi. Storebroren min hadde den konsollen, og har den fortsatt. Vi har vel nærmere 20 spill til den, til sammen. Ah, gode minner.
Spillene jeg husker mest av alt er Asterix og Castle of Illusion starring Mickey Mouse. Var nokså elendig på begge spillene, så jeg brukte å få en av brødrene mine til å runde dem for meg.

Sega Master System var utrolig bra, men når man skal slåss med Nintendo om förste plassen så blir det töft.
Men jeg er fremdeles glad for at disse systemene fantes. har fått mye glede ut av:

Alex Kidd in Miracle World

Sonic The Hedgehog

Golden Axe Warrior

Phantasy Star

Og mange mere.

Har det jammen meg gått 20 år siden jeg satt og spilte Alex kidd for förste gang.. ^_^

Som tiden flyr.