Shenmue Online!

Kilik

Lokal moderator
Today, in Shangai, China, SEGA and JC entertainment have announced a business allience to co-develop and co-publish Shenmue Online. A massively multi-player online game (MMOG) for the PC platform with a 30 billion won (US$28 mil) budget.

JC will manage the content development. Korea online game operation and marketing of Shenmue Online while SEGA will also be responsible for content development and supervise the ongoing of developmnt and licensing related to the online-game in each territory exept Korea. In addition, Yu Suzuki, the creator of Shenmue and SEGA's R&D Creative Officer, will supervise ongoing activities for the game.

Shenmue is an MMO Action Rpg in which tens of thousands of players will participate in the virtual world of Shenmue staged in China including Hong Kong in the 1980's. Players acting as militants will use mysterious powers, Kung-Fu, Chinese weapons and Qigong in real-time fighting action.

http://dynamic4.gamespy.com/%7Eshenmuedojo...p=420394#420394

Hm, dette hadde jeg ikke ventet! Et Shenmue MMORPG til PC utflagget til et koreansk selskap!? Ryo skyter fireballs med en Final Fantasy X reject rett fra homsebaren!? Godt ikke Sega har gitt opp Shenmue franchisen helt, men er redd dette går på bekostning av Shenmue III :(

EDIT: $28 million. Wow. Til sammenligning kostet The Getaway, som fikk veldig mye hype fordi det hadde rekordstort budsjett, ca. $10 mill...

SHDR

Gullmedlem
Den nyheten der var formulert så dårlig at den nesten kan tolkes i alle retninger. Slik jeg ser det er det et Koreansk selskap som håndterer den Koreanske versjonen av spillet, mens det er Sega selv som står for alle andre territorier. Det er veldig ulogisk, så det er nok mer sannsynlig at det er Sega som utvikler i samarbeid med et mer erfarent MMORPG-selskap. Jepp, Sega var med på å kickstarte genren med Phantasy Star Online, men det var da heller ikke noen Everquest-hit.

Ah. Leser den offisielle uttalelsen nå.

"Sega Corporation and JC Entertainment Corporation today announced a business alliance to co-develop and co-publish Shenmue Online, a massively multi-player online game (MMOG) for PC platform (sic). Also Sega has the basic agreement with T2 Technology Holdings Inc to allow T2 Technology to license China online game operation of Shenmue Online.

JC Entertainment will manage the content development, Korea online game operation and marketing of Shenmue Online, while Sega will also be respnsible for the content development and licensing related to the online-game operations in each territory except Korea. In addition, Yu Suzuki, the creator of Shenmue and Sega's R&D Creative Officer, will supervise ongoing activities for the game."

Hele teksten finner du her!

Jeg tenker vi, dersom vi ser bortifra all Engrishen, kan gå utifra at Sega samarbeider, som det så fint heter, med JC Entertainment. Hvor tett dette samarbeidet er står det ingenting om, men det kommer helt sikkert mer nyheter etterhvert. La oss bare håpe at samarbeidet er litt tettere enn utvikler/utgiver, og nærmere den typen samarbeid Capcom og Nintendo hadde på Four Swords, Nintendo og Sega hadde på F-Zero GX og id Software og Grey Matter hadde på Return to Castle Wolfenstein. Inntil videre får vi bare parse Engrishen så godt vi kan og se om vi ser noen skjulte budskap ...

Godt å se at franchisen ikke dør, i det aller minste. Beta test alt i november? Rart dette har blitt holdt hemmelig ...

Dette var jo gode nyheter. Har lenge ventet på at Shenmue III skulle annonseres, men et Shenmue Online spill er jo ikke så værst det heller. Har mine tvil til en utgivelse i nærmeste tid.

kakarlsen

Høyere yrkesfaglig
Ehhh.... Ja ja, det er i hvertfall liv i navnet.

*sutrer litt for seg selv mens han grubler litt på historien i de første spillene*

Hehe

Men vil det ikke være et lite problem å bruke Ryo Hazuki som frontfigur i et spill hvor ingen kan være han? Det er vel liten sjanse for at han kommer til å være spillbar, alle vil vel være han?

Kilik

Lokal moderator
Video ute: http://www.fileplanet.com/dl.aspx?/planetx...e-online.wmv%20

Huff, dette lover ikke bra for Shenmue-fans. Utfra videoen virker det som om spillet har en slags cyberpunk setting med fantasy-elementer. Det eneste det ser ut til å ha felles med de gamle spillene er karakterene...Jeg sier ikke at det blir dårlig, men Shenmue er det hvertfall ikke...

Satser på at de to "kulene" han har i hendene er de to speilene vi har blitt så godt kjent med i spillene. Shenmue har forøvrig alltid hatt fantasy i seg, i hvertfall i storyen. På slutten av Shenmue II var jo dette mer åpenbart enn tidligere, og da er det jo ikke så veldig rart om storyen videre utvikler seg til mer fantasy.

Forøvrig vet vi at spillet hele tiden har foregått i 1980-årene, og det fører også til at dersom tiden fra Shenmue II til Shenmue Online er noen år, så er ikke cyberpunk så utrolig overraskende heller. Jeg synes det heller så mer moderne ut, og det skal man ikke se bort fra hvis det er en av de mer moderne byene det foregår i. Vi har som oftest bare blitt kjent med de trange bakgatene og de eldre landsbyene i japan og kina tidligere. Hong Kong kan jeg heller ikke tenke meg minnet mye om virkeligheten, med tanke på hvor gammeldags den var, noe jeg tror ikke akkurat reflekterer det ekte Hong Kong i dag.

Kilik

Lokal moderator
Vel, jeg ønsker bare en normal oppfølger i samme ånd som de originale spillene. En av hovedgrunnene til at jeg likte Shenmue så godt var dets fokus på realisme og et meget originalt gameplay. Jovisst, Shenmue har alltid hatt en viss mystikk rundt seg, spesielt så vi det i slutten på 2'ern, men å gå fra mystikk til at characters har magic powers er et ganske radikalt steg. Er redd serien går fra noe originalt og unikt til nok et middelmådig spill i den allerede overfylte fantasy MMORPG-sjangeren...

Litt mer info (Yu Suzuki press conf):

We’ll import about 150 events from the original games to cover the whole story and we’ll add 100 - 150 new events. We’re also planning to include our “mini-games” as we did in the past. People tend to think Hong Kong is the main stage of Shenmue, but originally, the story should be unfolded mostly in the main land China. It begins in Hong Kong and expands into the other areas, such as Guilin, Suzhou, Xian and so on, both in the minor version-ups, or the major version-ups.

This game will contain all the general MMO components, such as communities, level-ups, items, etc, but the most distinctive feature would be “the battles.” It’s the battle-centered game featuring the Chinese martial arts, for I’ve been craving to introduce the martial arts into MMO properly. But, we won’t make it as maniac as Virtua Fighter, but would like it more suitable for MMO that can be played by anyone.

The characters that were already employed in the original games would appear as “the Game Masters,” and we’ll make new playable characters as “the player characters.” Players will pick out one character from the three groups of militants and customize it. The first group includes fighters that use traditional martial arts. Some of them use weapons that we’ve never allowed in the past. The second group includes people who use mysterious powers, such as qigong, magic, etc. The third group includes strange characters for Shenmue, kind of ghostly “enemies” as variations.

Kilik

Lokal moderator
Ja, det skulle opprinnelig være 16 kapittel av serien. Shenmue I er kapittel 1. Kapittel 2 (båten) ble droppet, mens Shenmue II er kapittel 3-6. Det er tvilsomt om de resterende 10 kapitlene kommer ut i spillform.

Jeg vil ha Shenmue 3, ikke dette tullet. Sikkert helt bortkasta penger, eller kanskje de har planer om å tjene masse penger på dette?
Jeg hadde litt håp til dette, siden Shenmue har Viruta Fighter basert fighting-engine.

Så da håpet jeg dette kunne bli et slags online Virtua Fighter Quest
(jeg vet det er et annet spill under utvikling som heter det,men det ser ikke kult ut).
Men de skal jo tydeligvis lage en simpel engine, det er hvertfall ikke bra.

Kilik

Lokal moderator
spillegal.no

Må si jeg begynner å like spillet mindre or mindre. Ikke nok med at SO minner mer og mer om et substandard MMORPG gameplaymessig; grafikken er faktisk dårligere enn snart 5 år gamle Shenmue 1. Alt som gjorde Shenmue-serien interessant og særegent ser ut til å være borte til fordel for nok et mainstream MMORPG.

Ellers ser det mørkt ut for Shenmue III. Ikke et ord nevnt på TGS, så singleplayerprosjektet er nok død og begravet. At Shenmue-sagaen skulle ende slik... :(

Lodin

Der Waaaah
Uhm, ser mer ut som de bare har tatt karakterer fra Shenmue 1 og limt dem inn i World of Warcraft. Virker ikke lovende nei.

Kilik

Lokal moderator
Betatestingen startet på torsdag i Sør-Korea. En del nye bilder. Ser noe mer lovende ut nå selv om grafikken fortsatt er på Dreamcast-nivå:

Arcadespillene er tilbake
Shenmue II deja-vu
Flere bilder

Virker mer variert nå og mer i samsvar med Shenmue-universet, men tviler fortsatt på at SO blir en verdig arvtaker til de forrige spillene. Uansett så er det fortsatt meget usannsynlig at spillet kommer ut i USA/Europa.

Har ikke spilt Shenmue 1 for jeg har aldri hatt DC, men Shenmue 2 er en av de beste spilleopplevelsene jeg har hatt. MANGE mangler, men likevel utrolig gripende historie og god stemning. Håper på Shenmue 3, men jeg syns dette kan bli litt kult. Savner et skikkelig MA mmorpg.