Shin Megami Tensei: Lucifer's Call

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#2
Hva med å komme med noen egne selv først?
 
#4
Hva er det som gjør spillet bra? Å si at du synes det er et av de bedre rpg spill som har kommet i år oppmuntrer ikke til noe serlig diskusjon, eller i det hele tatt respons.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#6
Vet du hva, RPG-linjal? Dette holder faktisk ikke. Skal du mekke et emne om et spill, holder det ikke å bare si "dette er bra, er det noen andre som spiller?". Det er en ubrukelig oppfordring som legger opp til poster med innhold som ikke stiger over "Ja, det synes jeg også"-nivå. Du får en sjanse til å komme med noe mer vettugt før jeg fordømmer dette emnet til Limbo for evig og alltid.
 

SHDR

Gullmedlem
#7
Jeg har beklageligvis ikke spilt Nocturne enda, noe jeg har alvorlige planer om å rette opp rundt neste lønning, men jeg har brukt en del timer på Shin Megami Tensei: Digital Devil Saga 1 nå. Toeren kommer i løpet av høsten, og jaggu om ikke jeg har et visst behov for å eie den også. Overraskende godt fightingsystem (det minner med andre ord ikke noe særlig om FF) og en historie som ... tja, foreløpig er på mye mindre skala enn hva FF-spillene ofte handler om, og med mye mindre interpersonlige intriger, men med et litt mer spesifikt mål og litt flere mysterier. Det handler i det minste ikke om å redde verden ...

Kampene går mest ut på å lære å forutse visse fienders svakheter og angrep for å få rundefordeler. Hver gang du gjør et kritisk angrep får du en runde ekstra, og fiendene har en sjanse til å bli redde. Med godt spill kan du unngå at fiendene får noen runder i det hele tatt, og dermed sikre at du får mer penger og XP. Penger og XP avhenger nemlig av antall turer du bruker på å drepe dem, og dermed er det i din interesse å strømlinjeforme karakterer etter hvilken motstand du vil møte. Du kan ha opptil åtte magier tilgjengelig på en gang, men du kan ha så mange du vil i "poolen" din, som kan forandres mellom kamper om du vil det. Levelling fungerer ved å bruke penger på å kjøpe demonprogrammer du lader med Atma (AP) og dermed får til rådighet når måleren er full. Litt som grid-systemet i FFX, men med en ny vri. Er det slik systemet i Shin Megami Tensei: Nocturne funker også? Når fiender er redde kan du basically spise dem opp, hvilket som regel gir deg litt helse og magi tilbake (gitt at du har riktige autoskills) og fokuserer Atmaen fra denne fienden på karakteren som åt den. Dermed deler du ikke AP-en på alle fiender, men fokuserer dem på en karakter du trenger å levelle raskt, eller som du bare synes er kul. So there's that. Det gir litt muligheter i form av å lage tank-karakterer som lever av de andre karakterenes support, det gjør det mye lettere å power-levelle om du virkelig trenger en type skill du ikke har og ikke vil bruke fire timer på å levelle opp til den, det gir litt dybde. Det er mange andre nyanser involvert også, men det ... kan dere egentlig finne ut selv. Denne evnen spiller også inn i historien.

Så langt er den grafiske stilen til å spise opp, men det er også en del niggles. Mesteparten av spillet er en dungeon crawl, med alt det innebærer, så dermed ser du mye repetetive omgivelser. Jada, alt er klart og fint og animasjon er bra, men det er ikke like storslått som FF-spillene. Animasjon og stemmeskuespill er heldigvis bedre enn i de fleste andre JRPG-er, regien er veltimet og er selvsagt under sterk innflytelse av anime. Hva kan jeg si? Hvis du liker rollespill med mer fokus på bygging av karakterer enn fortelling av historie, sure, dette er bra saker. Det er en grei historie også, i og for seg, en morsom verden fordelt mellom stammer og styrt av The Dissemination Machine, en slags fysisk manifestasjon av internett blandet med en god dose Buddha og Adolf Hitler ... hva står på programmet da? Jo, sosialdarwinisme og buddhisme, samt skills og levels basert rundt karma, atma og downloads fra det store tempelnettet.

Ja, jeg liker det. Jeg aner ikke helt hvorfor, men om det jeg har beskrevet høres gøy ut, kjøp det. Til og med jeg liker det. Jeg *ELSKER* det ikke, men det er god underholdning og lar meg iallfall trimme hjernen litt under enkelte av kampene.