SHMUPs til inspirasjon og ettertanke

SHDR

Gullmedlem
Jeg er på jakt etter SHMUPs jeg kan stirre lengselsfullt inn i øynene og kjærtegne ømt mens jeg pumper hjernen min full av halvveis forståelse for hvordan de funker og noterer meg kule vrier på konseptet. Vi driver med en shmup med det fengende kodenavnet Heidegger her borte, og jeg trenger inspirasjon! Har jaktet litt rundt og følger med på diverse indie- og retroblogger, men har ikke sett noe særlig på shmup-fronten om dagen, det virker som om retro-platformere er den nye indie-juicen.

Er spesielt på jakt etter interessante twin-stick shootere, men absolutt alt med litt særpreg -- både grafisk og spillmessig -- vil fortæres grådig. Kjenner selvsagt til gamle travere som Kenta Cho, men henger litt etter på alt produsert etter 2007. Er selvsagt også interessert i XBLA og PSN-titler og eldre konsolltitler, mer eller mindre hva som helst som kan sette fart på fantasien.

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Vel, da anbefaler jeg Leave Home. Opprinnelig en Indie Games-tittel til 360, finnes nå også til PC. Beskrivelsen er som følger:
Abstract shooter with dynamic difficulty and metaphorical explosions. Fixed length game session. Score points. Increase difficulty. Split shots. Leave Home...
Jepp. Lengden på spillet er fastsatt, så dette er et rent score attack-spill. Du har evig liv, bare ett våpen (som du kan rotere rundt nesten 360 grader med en dødsone rett bak skipet ditt), og du øker vanskelighetsgraden ved ikke å dø og ved å samle opp Anger (små blå kuler som dukker opp når fiender dør). Veldig sånn meta men også veldig artig. Det dreier seg ikke om noe som helst annet enn å mestre spillet, og når du er ferdig får du en graf som viser hvor sinna du var gjennom hele økta. Verdt å nevne at utseendet på spillet endrer seg med tida (virker som om spillet bruker tidspunktet på systemet ditt som random seed), slik at hvis du spiller det om ei uke kommer du til å se andre omgivelser enn i dag.

Og, så klart, Gridrunner Revolution.

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Vel, da vil du ha Hydorah. Spørs om det faller inn under "skikkelig fet", da. Veldig retro-orientert med gameplay henta rett ut fra R-Type/Gradius.

PS: Her er mer om dette:

PS2: Nyt stemmeskuespillet.

Lodin

Der Waaaah
Ta å lage en oppfølger til Raptor eller Einhander a.
Om ikke annet så vurder å stæle mercenary biten fra Raptor hvor man snapper opp penger og oppgraderer skipet mellom bretta.

SHDR

Gullmedlem
Ja, liker Raptor ganske godt selv. Blir nok ikke vertikalscrollende i første omgang, satser på twin-stick with a twist. Blir oppgraderinger og gode greier, kanskje til og med bittelittegranne Elite-takter om vi tør å begi oss ut på mer sofistikert metastruktur enn bare equipment.

Einhänder skal jeg dæggærn steike meg få sjekket ut snart. Spilte det aldri, og det kan da umulig være særlig vanskelig å sette opp en anstendig PSX-emu i disse dager. Er det noen planer om å gi det ut på PSN, eller er det kanskje allerede ute?

Edit: Bare ute i Japan, ja. Squeenix og Sony puler oss, etc.

Lodin

Der Waaaah
Enhånder kjører utmerket på ePSXe ihvertfall. Dro fram det og Bushido Blade samt no annet dill for litt sida.

kakarlsen

Høyere yrkesfaglig
Har du prøvd det derre alt.Schmertz?

SHDR

Gullmedlem
Har du prøvd det derre alt.Schmertz?
Fant fram gammel pixel-art fra det her om dagen. :D Veldig optimistisk å gå for 1024x768 som standard-oppløsning, alle skipene og alt er ENORME og tok dritlang tid å jobbe med. Kanskje det kommer en nazi-anime-mashup fra min kant før eller siden ...

GungHo: Sjekka ut Gamma Bros. Liker stilen, men spillet ... var kanskje ikke fullt så spenstig. Still, worthy of notice.