~~Silent Hill 2's plot~~ *Spoilers*

#22
Maria slutten:

After killing the last monster, James returns to Rosewater Park and meets up with Maria. The pair leave less mental and Mary's reading of her letter plays over shots of them in the car. But as they got in, Maria started coughing, just like Mary had three years before...

Noen som vil teorisere denne?
 
#24
Hva skjer når de kommer hjem f.eks?

Sier det *poff* og Maria er vekk?
Eller vil hun fortsette å være en del av livet hans?
Og med hostingen regner jeg med at hun blir syk som Mary..
Kanskje James får en ny sjanse til å ikke drepe henne?
Eller kanskje han er ment for å drepe henne..
 
#25
Nei, og jeg har allerede forklart det. Det betyr at James velger å leve i Illusjonen Silent Hill har skapt for han, akkurat som Eddie gjorde det. James vil aldri forlate Silent Hill i realiteten, men vil fortsette å leve i en slags marerittaktig verden sammen med Maria. Du burde spille "Born from a wish". Det konstaterer en rekke ting om Maria, hennes betydning og hva hun egentlig er. Bare tittelen sier vel det aller meste...
 
#27
Opprinnelig skrevet av impywimpy@27.03.2005, 19.12
Nei, og jeg har allerede forklart det. Det betyr at James velger å leve i Illusjonen Silent Hill har skapt for han, akkurat som Eddie gjorde det. James vil aldri forlate Silent Hill i realiteten, men vil fortsette å leve i en slags marerittaktig verden sammen med Maria. Du burde spille "Born from a wish". Det konstaterer en rekke ting om Maria, hennes betydning og hva hun egentlig er. Bare tittelen sier vel det aller meste...
196729​

Javel, hvorfor setter de seg i bilen og kjører hjem da, til virkeligheten?
 
#29
Ok..

Men jeg vil velge å tro at hun blir med han hjem, og hun blir syk som Mary, og at James dreper ho..
Og han vil sitte igjen og da skjønne at det er han som har problemer, og at det aldri var Mary som var problemet.


EDIT:
Synes det forresten er litt moro å se setninger som denne:
Det er ganske klart at du kan se andres manifestasjoner når du er nær nok personen som skaper disse.
:p
 
#30
Lodin: Jeg er uenig. James forlater aldri Silent Hill i virkeligheten, ganske enkelt fordi Maria ikke kan eksistere utenfor Silent Hill. Hun er ikke en virkelig person, bare enda et monster som er skapt for å hjemsøke James, å tvinge han til å gjenoppleve alt det gale han har gjort. Når James forlater Silent Hill med Maria velger han å leve i sin egen fantasiverden, og han vil fortsatt hjemsøkes, denne gangen ved at Maria blir syk.

the-final-fantasy-fan: Han kjører ikke tilbake til virkeligheten. Det er et bilde på at han velger et liv i løgnene han selv har skapt. Maria blir drept og kommer tilbake ikke mindre enn to ganger, så dette burde være åpenbart. James nekter å innrømme at han har skyld, og må derfor gjennomgå det hele en gang til. Maria kan ikke eksistere utenfor Silent Hill, noe som blir gjort fullstendig klart i "Born from a wish"

Men jeg vil velge å tro at hun blir med han hjem, og hun blir syk som Mary, og at James dreper ho..
Og han vil sitte igjen og da skjønne at det er han som har problemer, og at det aldri var Mary som var problemet.
Jeg tror nettopp dette er meningen, men at han også denne gangen nekter skyld, og må gjennoppleve det hele igjen, og igjen, og igjen. Den løsningen du er på jakt etter kalles "Leave", James dreper Maria i den siste kampen, og møter igjen Mary for et kort øyeblikk der de forsones. Om dette er et bilde på at James innrømmer skyld, eller om det faktisk er Mary han møter er vanskelig å svare på, det hele kommer igjen ann på om det var et brev i det hele tatt...
 
#31
Jeg tror ikke det er Mary han møter igjen isåfall, og jeg tror heller ikke det var noe brev.

Kom nettopp på en av de tingene jeg tenkte fælt på etter jeg hadde spilt det for noen år siden.

Vil Silent Hill (byen) at man skal ordne opp i livet sitt? Komme til fred med seg selv, erkjenne skyld, godta osv.

Må forresten si at jeg også har tenkt på det at han kanskje vil oppleve hele greia om igjen og om igjen.
Men da tror jeg ikke det er Maria som "kommer til live", jeg tror James hele tiden vil mane fram karakterer som har noe han skulle ønske Mary hadde. Og at det kanksje er en måte for han å rasjonalisere det hele på.
 
#33
Joa........ :usikker:
 
D

Deleted member 91

Gjest
#34
:ler:

Selv om dette kanskje er litt for mye å be om (høhøhø!), så har jeg aldri spilt SH-spilla, men dere får virkelig historien til å virke temmelig interessant. Noen som har litt for mye fritid, og føler for å summe opp ca. hele historien gjennom spillene?
 

Sancti

Terrorkatt
#35
Jeg føler for å plukke opp dette emnet igjen, da jeg selv ble ferdig med spillet for omtrent en halvtime siden. Jeg snakket litt med Nobu om det etterpå, og kom frem til at jeg tror det er omtrent slik (det vil si, Nobu sa alt det smarte og jeg nikket samtykkende. Mye av dette har også blitt nevnt allerede):

James har åpenbart drept kona si. Når han drar til Silent Hill er det for å ta et oppgjør med seg selv, og faktisk klare å vedkjenne seg det han har gjort. Ingenting av det som foregår i byen er egentlig virkelig, kun noe som foregår i hodet hans. Jeg er ikke sikker på hvilken relasjon han har til de andre menneskene han treffer eller hvorfor han treffer dem, annet enn at de alle har problemer av ett eller annet slag, og er der for å få en mulighet til å ta et oppgjør med seg selv. Jeg mener ikke at byen gir dem denne sjansen, men kanskje at de selv er på nippet til å innse noe, men trenger det siste dyttet for å klare å overbevise seg selv.

Som nevnt, så kan James se faren til Angela fordi han er der fysisk, sånn som de andre menneskene og skapningene man kan drepe. Forskjellen er at Angela ser faren sin, mens James bare ser et uformelig monster. Angela har åpenbart blitt misbrukt av faren, og det er kanskje derfor monsteret James ser har denne "rammen" rundt seg. Sengeramme?

Maria er også skapt av James, og hun er antakeligvis et bilde på hvordan James ville at Mary skulle være, en slags erstatning for henne fordi han fortsatt vil at hun skal være i live, og ikke vil innse at han har drept henne. Det at hun blir drept gjentatte ganger viser at han gang på gang prøver å kvitte seg med denne illusjonen, men ikke helt klarer det. Den siste gangen man dreper henne får man visstnok se blod fra munnen hennes, skader som kan komme ved kvelning (flink Nobu), den samme måten som James drepte Mary på ved hjelp av en pute. Dette kan tolkes som at han innser hvordan og hva han har gjort, og har kvittet seg med illusjonen Maria for godt. Han sier jo også tydelig at hun ikke er Mary.

Endingen jeg fikk var den der James tok med seg Mary og kjørte i sjøen. Han tok altså livet av seg, men han fikk i det minste fred.

Hvor Laura passer inn her er jeg ikke helt sikker på. Kanskje hun var et bilde på Marys uskyld, og det var derfor James oppfattet henne som ufordragelig, fordi han på en måte ikke fortjente hennes velvilje.

Jeg har fortsatt ikke lest noen tolkninger (annet enn de i denne tråden), men jeg gleder meg til å begynne nå. Kanskje jeg får litt mer ut av det da.

Redigert: Blæh. Jeg tror jeg skal få Nobu til å skrive i stedet, jeg bare roter det til. :flau:
 

Sancti

Terrorkatt
#38
Han dreper Eddie fordi Eddie hadde drept ham hvis han ikke gjorde det, vel.

Eddie og Angela er i byen samtidig som James (en tilfeldighet, som at det er andre mennesker der samtidig i de andre spillene) på grunn av egne omstendigheter, og har egentlig ikke noe med James å gjøre, annet enn at de er der samtidig. Angela har blitt misbrukt av faren, og Eddie har blitt mobbet fordi han var overvektig.


Det er ikke nødvendig å ha spilt eneren for å spille toeren, men jeg synes det gjorde det litt mer interessant. Om ikke annet, så bør du i alle fall spille det etterpå.


Edit: Jeg leser plotguiden som Lodin linket til nå, og jeg føler egentlig at jeg ikke skal spekulere noe særlig mer... alle som lurer bør lese den, den oppklarte i hvert fall en god del ting for min del.