Sjakk på mobben

Jante

privileged CIS shitlord
#41
Til mitt forsvar så satt jeg og pilsa på Mono med agra og Mjau i gjerningsøyeblikket, eventuelt ble blemmen utført på tur hjem. <_<
 

Jante

privileged CIS shitlord
#43
Hei hei hei, det er ikke unnskyldninger men det er en grunn!
 

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
#46
Potensielt siste dag i sjakk-VM, og jeg humret av en eller annen grunn høyt da denne dukket opp:

matt_og_remiserabel.jpg
 

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
#48
chesstats.jpg




Litt inflasjon i statsa pga visse games lignende de postet tidligere i tråden. Godt spilt av Terje som behørig gruste meg i siste matchen. Med dette tenkte jeg å prøve å begynne på

Spillegal Sjakkamatørers Nybegynnerskole


En skole for nybegynnere i sjakk? Nei, her er det selve skolen som er nybegynneren for jeg har aldri hatt noen form for formell trening i sjakk, aldri spilt jevnlig og ikke rørt brettet på godt over ti år med unntak av én match for noen år siden.

Så, hvorfor skal jeg gi tips og råd? Nei, jeg har ingen god grunn til det. Jeg gjør teite feil hele tiden, men likevel har jeg kommet ovenpå i de aller fleste matchene mot Spillegalere. Det jeg har tenkt å gjøre er å prøve å skrible litt om hvordan jeg tenker når jeg planlegger trekk. Jeg kommer til å trekke alt ut av ræva og har ikke tenkt å se hvordan andre skoler legger det opp, så ta det for det det er verdt (forhåpentligvis litt, men ikke mye). Let's go!

Første leksjon: "materiell"

Dette er det eneste jeg vet dekkes i de fleste kurs/skoler/etc, og det er verdier på brikker. Grovt sett har offiserene en "poengverdi" som følger:

Bonde: 1​
Løper/Hest: 3​
Tårn: 5​
Dronning: 9​

Løpere og hester (kaller de aldri springere, for løping og springing er det samme for meg) er på papiret like mye verdt, men avhengig av hvordan ting ser ut på brettet kan det variere men det driter vi i nå. Så, hva hjelper det oss? Jo, i løpet av spillets gang blir det bytter av brikker, og du ønsker å alltid bytte likt eller bedre! Bytter du løper mot hest står du og motspilleren fortsatt likt i ren verdi på arméen, men greier du å knerte tårnet hans og han bare tar igjen en hest... den følelsen av WIN er det som skal prege spillet ditt.

løperoghest.jpg

Svarts løper kan knerte hesten på c3, men hvit kan slå tilbake med en bonde. Status omtrentlig quo da like mye er tapt på begge sider.


"Jammen THOMAS det der er jo en jævla selvfølge, hvordan kan jeg bruke dette mer fornuftig?" Det bringer oss til:

Leksjon 2: angrep ER det bpste forsvar

En jævla klisjé, men jeg tror sjakk må være kroneksempelet på akkurat dette. Dette er truslenes spill! Idet motstanderen min truer med å ta en av offiserene mine, så ser jeg umiddelbart etter måter å øke presset på. Jeg vil ikke trekke tilbake tilbake, jeg vil dra med flere inn i bildet! Det er to måter å gjøre dette på...

1. Gi brikken din en bodyguard, true med å slå direkte tilbake på angripende brikke
Dette er det mest vanlige og har en tendens til å føre til massiv oppbygging av offiserer i midten.

Fra en match mot Martin, her truer han å ta hesten min å nei å nei
martinvssviddlauk1.jpg


Easy peasy.
martinvssviddlauk2.jpg



Om dette baller på seg kan det faktisk ende i en solid kjedereaksjon, bare se hva som skjer fra trekk 32 til og med 35 i den siste matchen mellom Carlsen og Anand.

2. True et helt annet sted på brettet
Du står i fare for å miste en brikke, men du flytter fokuset et helt annet sted slik at det ikke lenger er verdt det å ta brikken din (enda). Se på dette gamet mellom meg og Jante. Her har Jante satt frem en bonde og truer løperen min.
sviddlaukvsjante1.jpg

Siden jeg ikke vil bytte min løper mot en ussel bonde må jeg nesten trekke den tilbake. Et bedre alternativ var å gå rett i angrep et annet sted.
sviddlaukvsjante2.jpg

Hesten min truer nå både dronning og tårn (en såkalt gaffel) og kan ikke slås av kongen hans. Jante må gjøre det beste ut denne situasjonen før han kan gjøre noe med løperen min om han skal prioritere.

Et eksempel til, fra en match mellom Agradula og meg. Jeg flytter frem bonden og truer hans hest.
sviddlaukvsagra1.jpg

Blir det bytte er det klart fordelaktig for meg. Han svarer med
å true tårnet mitt i stedet. Byttet er nå fordelaktig for Agradula i stedet med mindre jeg gjør noe med situasjonen.
sviddlaukvsagra2.jpg

Det var dagens leksjon, sammen skal vi få statistikken min ned til mer realistisk nivå!
 

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
#50
Nope. Hvis han velger å slå tårnet og jeg slår jeg tilbake på hans løper, så er det hans tur igjen og han kan velge å fjerne sin hest. Eller sette opp noe annet. Han har i alle fall byttet løper/tårn gående og det må jeg gjøre noe med før jeg kan tenke mer på hestens hans.

Poenget er å prøve å holde seg på offensiven, for det er slik man setter motspilleren under press og gir han mulighet til å gjøre feil.
 

SirkusMartin

σῶμα σῆμα
#51
Hvis du faktisk holder deg på offensiven, og han tok siste trekk (noe det ser ut som på bildet ditt), så kan du først ta springer med bonde, la ham ta tårnet, og så ta løperen med springeren din. Også mister du en bonde, da.
 

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
#52
God poeng, men da bytter vi ganske likt (bonde+tårn mot springer+løper). Jeg hadde derimot veldig lyst til å beholde tårnet mitt, og det ble kritisk i sluttspillet, samtidig som jeg ville prøve å sette meg opp til et mer fordelaktig bytte. Jeg endte med å sette løper til d2.

Hele matchen her. Situasjonen det er snakk om begynner på trekk 9.
 

SirkusMartin

σῶμα σῆμα
#53
Såklart, jeg bare kommenterte at det var mer en utjevning enn et, heh, sjakktrekk fra Jonna sin side. Jeg hadde nok valgt likt som deg også, da jeg er litt mer fan av å egge frem første trekk fra motstanderen (Bismarck er et forbilde her).

Jeg skal dog ikke snakke så høyt, jeg klarer ofte å overse ganske klare situasjoner (jfr. Jonnas siste matt av meg:

I denne situasjonen tenkte jeg det var best å flytte springeren min (jeg er svart) og ta bonden over dronninga mi. Da kunne jeg true til meg et hestebytte ved at jeg trua dronninga også, og jeg kunne ikke se at dronninga kunne flytte noe sted uten å enten bli tatt av meg, eller ikke gjøre noe skade (hu kunne tatt den andre springeren min, men da hadde jeg såklart svart med en bonde).

Det jeg såklart ikke så, var det jævla tårnet bak dronninga, så da blei det matt gitt :/).
 

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
#54
Såklart, jeg bare kommenterte at det var mer en utjevning enn et, heh, sjakktrekk fra Jonna sin side.

Bingo! Og den utjevninga ble oppnådd ved aggresjon heller enn tilbaketrekk. Det var bare det jeg ville frem til, aggro > def.
 

Tutankoopa

Ole (オーレ)
#58
Er det noe liv her eller? Har sett på lyn og hurtigsjakk denne uka og har startet spill mot min far på chess.com. Andre som er lystne? Heter Tutankoopa :)