Skal nettverksproblemer påvirke en karakter?

Sliter litt med et moralsk dilemma med et spill jeg anmelder. Problemet er at de er mer eller mindre uspillbart på Internett, bare i de sjeldneste tilfeller får man tak i en server. Jeg er forberedt på å trekke noen poeng for dette, men forventer en diskusjon, og vil derfor høre hva folket sier først.

Bør jeg som anmelder vurdere min egen situasjon, eller regne med at det kanskje kan virke for leseren, når jeg setter karakteren? Bør jeg regne med at en patch løser problemet om kort tid?

Vanskelig sak, egentlig.

Lodin

Der Waaaah
Ja! Hvis spillet har tekniske problemer bør du si det. En av de tingene jeg hater med moderne spillanmeldelser, særlig til PC er at de ikke tør å fortelle om eventualle bugs med spillet. Vel er feks. Neverwinter Nights 2 og Dark Messiah of Might and Magic supre spill, men de sliter som faen med tekniske problemer. Anmeldere burde ikke ha noen problemer med å fortelle om dette.
Om så spillet blir patcha og problemene forsvinner på et senere tidspunkt ser jeg ingen grunn til at ikke karakteren og anmeldelsen kan modiferes.

Fortelle - selvsagt. Men trekke to poeng i karakteren? Å redigere på dette i ettertid blir jo ikke noen god løsning - jeg synes egentlig spillutviklerne ikke skal få flere sjanser til å overbevise.

Lodin

Der Waaaah
Vel, hvis folk flest sliter med nettverksbiten i spillet så syns jeg du bøt nevne det og gi trekk. BF2142 har feks. sinnsykt mye problemer uten at noen anmeldere har sagt så mye. Sånt er stusselig.

D

Deleted member 91

Gjest
Tar jeg feil om jeg tipper at dette emnet ble mekka ene og alene fordi du vil vite om du skal gi Call of Duty 3 karakteren fem eller seks? :p Sånn ellers: Ja, selvfølgelig. Altfor mange anmeldere gidder bare teste onlinedelen et par ganger, titter litt på hva du kan leke med ("24 spillere ja, hmm, kjøretøy, mhmmm...") og gir karakter basert på det. Problemet er det at det ikke alltid er tid til å ta multiplayerdelen ut for en ordentlig kjøretur når man har en deadline å rekke, men i tilfeller hvor multiplayerdelen spiller en stor rolle (som f.eks i CoD3, eller GoW), kan jo én løsning være å anmelde enspillerdelen først, og heller komme tilbake til flerspillerdelen ved en senere anledning (slik Eurogamer gjorde nylig med GoW).

Eurogamer fikk ikke anledning til å spille GoW da det ikke var satt opp da de spilte det. De fikk en debug-utgave.

Men ellers leser du mine tanker. Vet ikke helt om jeg tar fem eller seks - av ti. Uansett er dette et ganske alvorlig emne som det er på tide at noen tar opp. Har tenkt på noen blogger og så videre med dette som emne.

CyberK

Finner ikke på noe.
Men er problemet det at spillet rett og slett ikke klarer å koble seg online og spille, eller er det bare helt rævpult få servere (prelansering o.l.)?

Hvis det er mulighet nr.1, så er det vel deres skyld og bør straffes deretter. Er det mulighet nr.2 så kan man vel tilgi det, tenker jeg.

D

Deleted member 91

Gjest
Såvidt jeg vet var det overbelastning på Activisions servere som var problemet. Hvordan det påvirker ens mulighet til å joine folk fra vennelisten aner jeg ikke, men sånn er det ihvertfall. De sa de skulle patche det iløpet av denne uka (dvs. den det er fem timer igjen av), og det har de ennå ikke gjort, så .. Hvis jeg skulle skrive en generisk anmeldelse for en nettside hvis fanbase består utelukkende av idioter (hei, Ultrag), hadde jeg nok satt ned karaktereren et hakk.

D

Deleted member 91

Gjest
Og et standard unnvikende svar fra deg.

Redigert: "Jeg ser moderatorjobben ligger høyt her på Spillegal. Blabla du er dum, forumet mitt suger."

Se, nå sparte jeg deg et innlegg. :)

Har ikke tenkt til å gi deg noe verdig svar, det kommer ingensteds uansett, spesielt når du uansett ikke bryr deg med å gi noen grunner. :)

Du må gjerne sende meg din mening på PM, ser frem til å vite hva du tenker om GR, og ikke minst hvorfor.

D

Deleted member 91

Gjest
Okay, flott, da er vi enige da.

Jeg vil leke redigeringsleken jeg også: Hvorfor skal jeg det? Såvidt jeg vet er du ikke fryktelig uenig, eller hva? Jeg planlegger å bruke søndagskreftene mine på noe mer givende enn det, som f.eks å nappe hår fra innsiden av lårene mine.

Det er lite å forvente at faktisk begrunner dine påstander når du ikke lar en sjanse gå fra deg til å kaste deg over nettstedet mitt, med en arrogant tone man bare finner her på Spillegal.

Ganske håpløst, kamerat.

Du har ikke vært så mye rundtomkring på Internett, har du vel? Spillegal er ikke det eneste stedet man finner arroganse.

D

Deleted member 91

Gjest
Jeg har jo visserlig lagt ut om hva jeg syns om hvorvidt nettverksproblemer skal påvirke karakter tidligere i emnet, har jeg ikke? At jeg kom med et lite sleivspark mot siden din i min snertne avrunding, får du nesten bare tåle.

CyberK

Finner ikke på noe.
18.37: The verdict is in.

Selv tillater jeg meg å være uenig i Ultrags kritikk av Treyarchs valg av Kar 98 vs. G43 i flerspillerdelen. Det handler om spillestil, og hvis begge sidene er like, så er det ingen vits i å ta sider. (Bortsett fra den klisjépregede greia med snille mot slemme.) Dessuten er det jo historisk korrekt. </sytete, nasal stemme>

Jevnt over så driter jeg egentlig i flerspillerdelen. Det finnes allerede mange gode WWII-onlineopplevelser.

Sancti

Terrorkatt
Jeg tror det er fordi du gjorde en jævlig hederlig innsats i å bevise at du hverken eier evne til å ta kritikk eller selvinnsikt i en viss diskusjon her for et par måneder siden.

Du skal ha for innsatsen, og jeg er ikke sikker på om du fortjener all julingen du får her, men du høster egentlig bare hva du har sådd. Men du er mer produktiv enn du pleide å være. Om du holder ut litt mer ydmykelse, skal du se at du kanskje til og med blir godtatt av landets mest elitistiske spillforum.

Gled eder!

~SHDR

Jeg har ikke hatt problemer med å ta kritikk, vel, ikke i det siste, så lenge det er velbegrunnet og rettferdig.

Nå ønsker jeg jo bare skikkelige poenger fra karen her. Ting som "det bare er idioter som leser siden din" hjelper meg lite. Og overbeviser meg ikke, heller. :)

Og CyberK: Jeg lurer bare på om du mente at jeg hevdet at spillet ikke var historisk korrekt? Prøvde ikke å få fram det, egentlig, bare at historien ikke engasjerer, og - vel - forvirrer.