En av fjorårets store overraskelser var definitivt Skate. Det var mye som ble gjort riktig: Først og fremst den geniale kontrollen. Utrolig enkel, og utrolig logisk. Det hele føltes bare riktig. Man gikk vekk fra den urealistiske Tony Hawk-stilen, og gjorde hele spillet til en utrolig avslappet affære. Man slappet av når man spilte Skate, rett og slett. Jeg fullførte aldri spillet, på grunn av at jeg var opptatt med å bare drive rundt i San Vanelona. Spillet hadde også et herlig soundtrack og mer enn bra nok grafikk. Alt dette gjorde Skate til et av de mest givende spillene i 2007, for min del.
Det var likevel småting som ødela totalopplevelsen. befolkningen i San Vanelona var stort sett konstant i veien, og ødela mer enn ofte for spilleren. Dette har Black Box tatt konsekvensen av, og har visst nok forbedret AI'en på desse kraftig. Et annet uromoment var at man ikke kunne gå av brettet. det var til tider vanskelig å planlegge linjer, når man måtte manøvrere rundt på brettet i alle kriker og kroker. Men, i Skate 2 så kan du ta brettet i den svette armhulen din å tusle deg en tur. En særdeles gledelig nyhet, siden dette var til tider veldig irriterende i forgjengeren.
En annen nyvinning som er meget gledelig er at du kan flytte på objekter når du ikke er på brettet. La oss f.eks si at du kunne ønske en benk var dreid litt annerledes, eller du kunne ønske den sto nærmere en kicker osv. Null problem lenger! Dette åpner for helt enorme muligheter for kreativitet innenfor spillets rammer. Blir virkelig morsomt å se hva dette vil inkarnere seg i på communitydelen deres, der man kunne laste opp filmer rett fra spillet. Når det gjelder communitydelen, så har jeg ikke snappet opp noen nyvinninger enda, men den var ikke 100% i Skate, så håper den blir gjort mer brukervennlig og stabil. Potensialet er i hvert fall stort.
Alt i alt er dette nyvinninger som gjør et allerede flott spill, enda bedre. Gleder meg stort til avlappende kvelder med dette.

... og som en bonus: THPS-helten Eric Koston er nå med.