Sosial VR på gamlehjem

#1
Så, eg kom i prat med nokre folk på nerdelandslaget sin discord, og vi ble litt tent på idéen om aktivisere eldre med VR. Så viser det seg at Bergen Kommune allerede har eit opplegg for VR men søker frivillige, og jaggu meg er det fleire sjukeheimer som også eksperimenterer med gode resultater. Så vi er inne på noko! Vi tre som er involvert har dialog med biblioteket i Bergen for utlån av utstyr, Bergen Kommune for organisering og skal gjennom kommunen finne ut kvar vi kan dra og korleis vi skal organisere dette.

Så var det innhold, da. Kommunen har med hell fått produsert videoer og bildesamlinger fra lokalsamfunnet av ein bergenser, mens eg tenker flerspilling med trådløse VR-systemer som er online.

Kva finnes? Kommunen bruker Samsung Gear og eg tenker Oculus Go eller tilsvarende. Uansett så vil vi lage eit opplegg før vi søker midler.
 

ganon

The Boshy
#2
Et kjapt søk "vr for elderly" viser at det finnes flere firmaer som gjør tilsvarende borte i statene. Ville tatt kontakt med de og hørt hvilke applikasjoner de har hatt suksess med, og hvilken hardware de bruker.
 

Shinra85

Spillegals effort emo
#3
Tenker at det absolutt er en fin måte å få flere sykehjemsplasser på. Kjøre litt RE7 eller noe
 

Lodin

Der Waaaah
#4
Gear VR er veldig begrensa når det gjelder spill. Stort sett er det bare opplevelser. Veit ikke engang om det fins noe multiplayer til det.
Et annet problem er at Samsung bevisst har ræva støtte for BT-kontrollere og det er vel uansett ikke noe særlig å prøve å lære opp eldre å bruke dem.
Så hvis disse gamlinga skal gjøre no mer aktivt enn å besøke museer må det nok Oculus Go til.
 

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
#5
Keep Talking And Nobody Explodes, la dem gjenoppleve krigen på en måte.

Nei jeg har ingen anelse, men du eier fordi du gjør dette. Ganon forslag virker som et bra utgangspunkt.
 
#6
Gear VR virker for begrenset, men det er det dei har tilgjengelig.
Eit kjapt googlesøk gav meg denne her:
https://www.forbes.com/sites/solrog...ve-the-lives-of-senior-citizens/#b6992a742794

Blandt annet så klart, men der står det at desse selskapene har fokus på opplevelser. Eg savner spel. Keep Talking [...] er eit veldig bra potensiale, så lenge det kan speles sittende, så klart. Og kanskje manualene som skal printes ut kan være på norsk? Er mange eldre med gode språkkunnskaper der ute, for all del, men om man er såpass pleietrengende at man er på sykehjem kan dette være for anstrengende. Eg veit heilt ærlig ikkje. Vi skal ha eit møte tidlig neste veke med kommunen og høre med dei kva opplegg dei har kjørt, veldig spent på det!

Har aller helst lyst til å utvikle eit program for omreisende VR-spilling. Facebook Spaces som linket til i ein annen tråd her på SG virker VELDIG lovende og da snakker vi om muligheter for å være flere teams som aktiverer headsets samtidig og gjør ting sammen.

Google Earth VR er ein fin ting man kan gjøre, men det vil kreve meir ein til ein dialog. Har sett for meg å være ein slags guide i ein gruppe med avatarer eller lignende uten å faktisk sette meg sjølv inn i kva software som er tilgjengelig.
 
#11
Hvis du er gira på spilldelen av VR så er "nature treks" visstnok kurant, og National Geographic har en litt spennende arktisk opplevelse, for ikke å glemme Google earth. Tror det er denne type spill som kan slå an, ikke spill som vår generasjon synes er spennende.
Med det sagt så finnes det sportspill som kanskje slår an, som f.eks Sports scramble som er i samme gate som wii sports. Men slike spill krever ganske mye og til tider rask bevegelse så du får prøve å finne noe som passer for eldre. Det er flust av minigolf spill f.eks.



 

Lodin

Der Waaaah
#12
En jeg likte som er veldig enkel og kort er Night Cafe. Der vandrer man rundt i et av Van Goghs mer kjente malerier og bare titter på ting. Vil tro den er ganske ålreit å lære opp de gamle kreka med. Har tilogmed et påskeegg.