Spørreundersøkelse om fortellerteknikk

#1
Hei!

I forbindelse med vår bacheloroppgave i Spill og opplevelsesteknologi så skal vi utføre en undersøkelse. Denne undersøkelsen går ut på å finne ut om fortellerteknikker eller historien til et spill har noe å si for hvor populært det blir.


Undersøkelsen finner du her: https://web.questback.com/pllfblad/cve4sp5gad/

Takk for at du tar deg tid til å svare på noen spørsmål!
 

SHDR

Gullmedlem
#2
For all del.

Var jeg dere ville jeg skrevet om den undersøkelsen. Det er mye dårlig språk og snodige formulinger, og ikke minst tvetydige spørsmål. Forsøk å stille mindre generelle spørsmål og vær mer nøytrale i formuleringene deres. Enkelte spørsmål, som "favorittspill", er ganske enkelt meningsløse og tjener ingen hensikt. Dere kommer ikke til å få et stort nok datasett til å trekne slutninger utifra det uansett, så dere er bedre tjent med mer målrettede spørsmål. Hva er hypotesen deres? Hva er det egentlig dere forsøker å finne ut? Hva slags type fortellingsteknikker som egner seg for spill, eller hva folk tror om det? Forsøker dere å finne ut noe om hva slags fortellerteknikk som egner seg til å formidle spillsystemer, eller hvordan folk som liker spill foretrekker fortellingene sine?

Trenger mer arbeid. Det holder ikke for en bachelor-oppgave.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#4
Seriøst, hva er dette for noe tull? "Bruk av humor" kan gi positivt eller negativt utslag, hæ? Det avhenger jo av om det er bra eller dårlig gjennomført. Mange cutscenes er negativt? Hva hvis de er skikkelig fete? Er det irrelevant så lenge det er mange av dem?

En annen ting jeg lurer litt på, er hvordan dette kan fortelle dere hvorvidt spill som benytter seg av ulike fortellerteknikker (ikke at dere nevner noen spesifikke fortellerteknikker) blir populære eller ikke, dette er bare en skikkelig vag greie som spør om du synes slik-og-slik er kult eller ikke. Er tanken at folk skal finne på eksempler selv som passer til hvert spørsmål og ta utgangspunkt i sine erfaringer derfra for å besvare hvert spørsmål? Hvordan har dere da tenkt å anvende det tallmaterialet for å si noe om markedet i dag, eller i det hele tatt?

Finnes det noe mer informasjon om denne oppgaven man kan få lest? Jeg ble litt interessert her.
 

Sancti

Terrorkatt
#5
Hm.

Vil bare påpeke at dere kan få litt problemer med å tolke dataen fra den undersøkelsen, flere av spørsmålene er såpass generelle og dårlig formulerte at jeg har problemer med å gi et meningsfylt svar.

Eksempler:

For stor bruk av ”cutscenes” i spill kan få deg til å miste interesse i spillet
Det kommer jo helt an på hva slags spill det er. Hvis det er et japansk JRPG; ja. Hvis det er et spill som grenser til interaktiv film er lista mye høyere, for det er det sannsynligvis det man ønsker seg hvis man setter seg ned for å spille det. I alle tilfeller er det vanskelig å være annet enn enig slik spørsmålet er formulert. Ved å skrive "For stor bruk" har dere allerede antydet at det er for mye av det gode, uansett kontekst. Vil gjerne vite om noen umiddelbart var uenige og om jeg bare er vrang.

En spillkarakter må ha en god bakgrunnshistorie for at et spill skal få en god evaluering
Fra hvem? Fra pressen generelt, eller fra spilleren? Kan du også utdype hva som egentlig menes med evaluering av spillet? Din gjengse spiller skriver som regel ikke omtaler hver gang de har fullført et spill, og det jeg legger i ordet "evaluere" er litt mer enn bare følelsen av gøy eller kjedelig man får av å spille spillet. Det å anmelde og *nyte* et spill vil jeg driste meg til er to litt forskjellige ting til syvende og sist; når man har plukket det fra hverandre lenge nok til å se hvordan det fungerer begynner det å bli en litt annen prosess enn å innta det som gledesstimuli slik mange gamere heldigvis klarer å gjøre. Sorry at jeg babler, men er det klart hvorfor jeg mener det er dårlig valg av ord? *titte over skuldra etter Houseman*
Og så heter det spillfigur. ;)

Spillets formidling av historien er en viktig faktor i din helhetsvurdering av spillet
Jeg kan ikke gjøre noe annet enn å være nøytral siden svaret både er ja og nei. I enkelte sjangere bryr det meg fint lite fordi jeg er ute etter å spille systemet og driter i tiradene av blæblæblæblæ som jeg har lest hundre ganger før. I andre spill er jeg først og fremst ute etter historien (noen ganger fordi spillet og hele pressekorpset har hylt i kor om hvor fantastisk den er), og hvis den viser seg å være noe ræl har jeg ikke fått den biten av spillet jeg var ute etter. Det betyr ikke at spillet aldri kan redde seg fra å få bunnkarakter ved å ha noe annet å by på i stedet, men da må det nesten være noe mer der også.

Det er viktig at spillet baserer seg på en sann hendelse
Mener dere egentlig fortellingen her?

Hva har fortellerteknikker eller spillets historie å si for din oppfattning av et spill? (Frivillig)
Igjen et litt meningsløst spørsmål, det kommer helt an på hva hvert enkelt spill har å by på ellers. Det er ikke alle spill som trenger en fortelling, mens den i andre er hele poenget.


Yase. Det var et forsøk på å være konstruktiv, jeg håper det skinner gjennom.

Edit: Jeg var visst skikkelig treg.
 

justincase

Jjang
Medlem av ledelsen
#6
Hei leafblade, bare støtter rundt det de andre har sagt her, men kom gjerne med mer, du har gjort meg interessert. Faget/studiet het Spill og opplevelsesteknologi? Gi det til oss.
 

CyberK

Finner ikke på noe.
#8
"Nært samarbeide med studiene i geografiske informasjonssystemer", det liker jeg. Er det noen geografisk korrekte spillprosjekter på gang eller? :D