Hm.
Vil bare påpeke at dere
kan få litt problemer med å tolke dataen fra den undersøkelsen, flere av spørsmålene er såpass generelle og dårlig formulerte at jeg har problemer med å gi et meningsfylt svar.
Eksempler:
For stor bruk av ”cutscenes” i spill kan få deg til å miste interesse i spillet
Det kommer jo helt an på hva slags spill det er. Hvis det er et japansk JRPG; ja. Hvis det er et spill som grenser til interaktiv film er lista mye høyere, for det er det sannsynligvis det man ønsker seg hvis man setter seg ned for å spille det. I alle tilfeller er det vanskelig å være annet enn enig slik spørsmålet er formulert. Ved å skrive "
For stor bruk" har dere allerede antydet at det er for mye av det gode, uansett kontekst. Vil gjerne vite om noen umiddelbart var uenige og om jeg bare er vrang.
En spillkarakter må ha en god bakgrunnshistorie for at et spill skal få en god evaluering
Fra hvem? Fra pressen generelt, eller fra spilleren? Kan du også utdype hva som egentlig menes med evaluering av spillet? Din gjengse spiller skriver som regel ikke omtaler hver gang de har fullført et spill, og det jeg legger i ordet "evaluere" er litt mer enn bare følelsen av gøy eller kjedelig man får av å spille spillet. Det å anmelde og *nyte* et spill vil jeg driste meg til er to litt forskjellige ting til syvende og sist; når man har plukket det fra hverandre lenge nok til å se hvordan det fungerer begynner det å bli en litt annen prosess enn å innta det som gledesstimuli slik mange gamere heldigvis klarer å gjøre. Sorry at jeg babler, men er det klart hvorfor jeg mener det er dårlig valg av ord? *titte over skuldra etter Houseman*
Og så heter det spill
figur.
Spillets formidling av historien er en viktig faktor i din helhetsvurdering av spillet
Jeg kan ikke gjøre noe annet enn å være nøytral siden svaret både er ja og nei. I enkelte sjangere bryr det meg fint lite fordi jeg er ute etter å spille systemet og driter i tiradene av blæblæblæblæ som jeg har lest hundre ganger før. I andre spill er jeg først og fremst ute etter historien (noen ganger fordi spillet og hele pressekorpset har hylt i kor om hvor fantastisk den er), og hvis den viser seg å være noe ræl har jeg ikke fått den biten av spillet jeg var ute etter. Det betyr ikke at spillet aldri kan redde seg fra å få bunnkarakter ved å ha noe annet å by på i stedet, men da må det nesten være noe mer der også.
Det er viktig at spillet baserer seg på en sann hendelse
Mener dere egentlig fortellingen her?
Hva har fortellerteknikker eller spillets historie å si for din oppfattning av et spill? (Frivillig)
Igjen et litt meningsløst spørsmål, det kommer helt an på hva
hvert enkelt spill har å by på ellers. Det er ikke alle spill som trenger en fortelling, mens den i andre er hele poenget.
Yase. Det var et forsøk på å være konstruktiv, jeg håper det skinner gjennom.
Edit: Jeg var visst skikkelig treg.