Spørsmålstegn ved FFXIII-eksklusivitet

SHDR

Gullmedlem
#1
Nu ser det ut til at neste FF-spill blir multi-platform. Det er selvsagt godt mulig at det bare er snakk om at en av *versjonene* kommer til for eksempel Wii eller DS eller x360, men jeg tror ikke det er helt umulig at FFXIII kommer til å være både til x360 og PS3. Square-Enix har jo tidligere uttalt at de ikke har noen interesse av å hjelpe Sony til å dominere også denne generasjonen, og selv om de ikke har kommet med noen helt klare kunngjøringer, sår denne typen uttalelser tvil om hvor relevant PS3 vil være i denne generasjonen.

Så, la spekulasjonene begynne! Personlig er jeg ikke helt sikker på hva jeg tror. Jeg har ingen problemer med å tro at FFXIII kommer til x360. Microsoft har jobbet tett med Hironobu Sakaguchi, og selv om han ikke er hos Square-Enix lenger, skulle jeg tro at han har kontakt med de som styrer skuta der. Om han prater pent om sitt samarbeid med Microsoft, kan det jo godt hende at Square-Enix vil vurdere det.

Dragon Quest er jo allerede migrert til Nintendo DS. Kanskje resten av Square-Enix har bestemt seg for å gå etter pengene, heller enn lojaliteten?
 

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
#2
Selve hovedspillet, Fabula Nova Crystalis Final Fantasy XIII (uff), er så langt PS3-eksklusivt, mens de andre; Final Fantasy Versus XIII, Final Fantasy Agito XIII, Haeresis, og Dissidia, er ikke nødvendigvis eksklusive.

Kilde: Joystiq
 
#3
Hvis det ikke går bedre med PS3 innen de har tenkt å lansere spillet kommer de garantert til å porte det over til X360-en. Såvidt jeg har fått med meg, er motoren de bruker laget både for X360 og PS3, så portinga burde gå rimelig knirkefritt.

Men dere, er det bare jeg som blir litt ... urolig når jeg ser at PS3 mister så mange ekslusive titler? Jeg vil ha en gjevn konkurranse mellom X360 og PS3. Det vil, i teorien, presse ned priser, og Sony og Microsoft vil hele tiden prøve å få til noe for å få et lite forsprang, noe som er ganske konge for kundene, eller hva?

Det ser i det minste ut til å bli gjevnere enn forrige generasjon, og det er da noe, men det er fortsatt for tidlig til å si noe sikkert.
 

Kilik

Lokal moderator
#4
Square har historisk sett støttet den mest suksessfulle plattformen (NES, SNES, PS1, PS2). Med budsjettene de har på hovedspillene sine er det uøkonomisk å eksklusivt støtte en konsoll med en brukerbase under 15-20 mill. Det vil regnes som en fiasko hvis et Final Fantasy Romertall eller Dragon Quest Romertall selger særlig dårligere enn 4-5 mill eks.

En viktig forskjell nå er at de for første gang har lisensiert en multiplattform spillmotor (Square Enix licenses Unreal Engine 3). Tidligere laget de sin egen custom engine basert på plattformen de til enhver tid jobbet med.


Sånn apropos, forrige ukes hardwaresalg i Japan...
SITAT
DS: 133,325
Wii: 75,759
PSP:24,850
PS2: 12,872
PS3: 11,948
X360: 2,900
[kotaku]
[/b]
 

Lodin

Der Waaaah
#5
Slik jeg ser det er de ihvertfall gale om de ikke gir ut hoved-FFXIII til 360 også. Det er ikke første gang Square hopper skip og jeg ser ikke hvorfor de skal slutte med det nå.