Spill med utradisjonell fortellerteknikk

SHDR

Gullmedlem
#1
The Path er kanskje ikke årets spill, men det fortjener omtale likevel. Planen er å skrive om det sammen med en rekke andre spill som har utradisjonell fortellerteknikk og formidler fortellingen sin på en måte som bare ville vært mulig via videospill. Jeg er ikke helt sikker på hvilke andre spill jeg skal velge, men jeg lurer på Flower og kanskje til og med noe så kjent som Half-Life 2. Men jeg trenger mer. Er det noen som har forslag?
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#2
Darwinia er jo en klassiker (for meg iallfall), og spill som følger Deus Ex/Thief/Bioshock/System Shock-tradisjonen og lar spilleren oppdage hele historien gjennom etterlatte skrifter og informasjon kan kanskje være verdt å ta med. Jepp.
 

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
#3
Hva med Metroid Prime som gjør det helt valgfritt for spilleren? Historien får man kun med seg ved å scanne alle mulige paneler, maskiner, runer o.l. og det fortelles kun via loggføringer og interne beskjeder. Chozo har skrevet ned gammel historie mens rompiratene logger de som driter seg ut, små samtaler og selv at Samus er i nærheten og vakta derfor er doblet på visse områder. Velger man å ignorere scanningen får man faktisk ikke med seg hvem man sloss mot og hvorfor engang.
 

SHDR

Gullmedlem
#4
Gudd, gudd. Jeg er redd jeg ikke helt har gidd til å begynne på Darwinia for tredje gang (ja, det falt ikke helt i smak), men Metroid Prime er aktuelt nå som det snart slippes på Wii. Eller er det allerede ute? Hva med mer avantgardistiske saker som kanskje dropper tradisjonelt narrativ til fordel for en mer assosiativ og utforskende opplevelse der du selv kommer frem til en betydning?

Hva heter det derre uhyggelige russiske spillet som foregår under pestens herjinger igjen? Er det noen indiespill fra den siste tiden som leker med fortelling? Kanskje Braid er verdt å nevne ettersom fortellingen der først begynner å gi mening etter at du har begynt å tenke på hvordan spillets mekanikker drøfter temaet tid?
 
#5
Har akkurat satt meg ned med Killer 7 til GC, dæven for eit spel, satan for ein estetikk! Fortellerteknikken der er temmelig abstrakt også, nærmest poetisk. Har berre såvidt begynt på det, men ser likevel ein heilt unik tilnærming.
 
#7
Ico og Shadow of the Colossus er gode eksempler på spill hvor handlingene til spilleren er viktigere for historien enn det som er av cut-scenes, men du er kanskje lei av å skrive om dem? :p
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#8
Hva heter det derre uhyggelige russiske spillet som foregår under pestens herjinger igjen?
Det foregår ikke i vår verden, men jeg mistenker at du prekær om Pathologic. RPS har en serie artikler om det hvis du ikke har ork til å spille det selv.
 
#9
Cryostasis - The Sleep of Reason er et russisk utviklet spill med en ganske sær fortellerteknikk. Du spiller som en metrolog som skal undersøke et gammelt skip frosset fast på nordpolen. Er et ganske dystert og stilig spill der du treffer på mange overraskelser og får mange valg iløpet av spillet. Du ser det siste øyeblikket til de forskjellige menneskene ombord og kan enten prøve å hjelpe dem, eller la være...


Cryostasis takes place in 1981 on a nuclear ice breaker called the North Wind, which has become shipwrecked near the North Pole. The main character, Alexander Nesterov is a Russian meteorologist who must investigate what happened onboard the ship.
But he’s not alone and the North Wind is now plagued by dead crewmen who have undergone a bizarre metamorphosis due to the effects of the incredibly cold climate. Alexander must try to unravel the mystery of the ship captain’s death and discover whether it was the cold or, possibly, something far more sinister...


Du har i tillegg noen "abilities" som spiller en ganske stor rolle.

"The Mental Echo is Alexander Nestorov’s ability to physically change the present by travelling back in time and altering the memories of crew members or even creatures on board the ship. Alexander can only use the Mental Echo on those who died under horrible circumstances or those who lost the fight against the freezing temperatures on board the North Wind. As well as their bodies becoming frozen, their memories are frozen too; forcing them to relive their terrible deaths over and over again. Until they themselves become a source of the cold that’s crippling the ship.
When Alexander uses the Mental Echo he travels back to a time before the North Wind was shipwrecked and can see the crew going about their daily business. But he also witnesses the ship’s downfall first hand. So, our hero is left with a terrible conundrum: does he use the Mental Echo to save the ship or does he use it to save himself?"


http://www.cryostasis-game.com/html/


http://www.gametrailers.com/player/38693.html
 

Lodin

Der Waaaah
#10
Deadly Creatures er artig i den forstand at man spiller som en edderkopp og en skorpion, men historien handler egentlig om to hillbillyer uti ørkenen på jakt etter begravde gullmynter. Hele tida mens man fiser omkring og gjør kravlekrypeting som å spise mindre insekter og sloss med iguanaer driver disse to kara å loffer omkring i nærheten av en. Selve historien om grådige menn og jakten på gull er slett ikke orginal, men fluen på veggen-aspektet gjør det hele friskt.
 
D

Doctor Downs

Gjest
#11
Fortellerteknikk, ja. Okami hadde ikke vært lange biten fra et perfekt spill hvis det ikke stoppa opp hver gang noe skjedde for å klemme inn side på side med skrevet dialog. Grense for hvor mange ganger det er morsomt at Issun kaller deg en "furball".