Filmindustrien, for eksempel, har så voldsomme ressurser, og så ærgjerrige og flinke mennesker i toppen at riktig dyktige og interessante filmskapere klarer å komme opp og frem. Det er kanskje flere dårlige filmer enn gode, men det må ventes. Forskjellen ligger i at det er en lojal, sofistikert elite som både kritiserer og nyter det høykulturelle som gis ut. Det er de som er "glad i film". Som sitter og sipper cognac mens de snakker om den. Det er en grunn til at de er litt uglesett, og det er fordi det ikke er alle som skjønner hva man skal med å bare smake på alkohol. Uansett, her skiller spillbransjen seg fra filmbransjen. Filmbransjen har sitt egne lille "kvalitetspoliti" i form av den intellektuelle/dedikerte eliten, som dessuten er stor nok til å bære en film om den ikke skulle treffe massemarkedet.
[/b]
[/b]
Mens Ebert er opptatt med å skrive en Great Movies-artikkel om den ene Spielberg- eller Hitchcock-filmen som ikke har fått 'æren' allerede, sitter dusinvis av originale talenter med fiks ferdige filmer ikke engang de minste festivalene vil vise. John Cassavetes, Amerikas aller største regissør gjennom tidene, ble tvunget til å ta på seg utilfredstillende skuespilleroppdrag bare for å få penger til left-overs (d.v.s film som var til overs fra andre produksjoner), bruke amatører på dugnad til både cast & crew, distribuere filmene sine selv med penger fra sin egen lomme, kjempe for å få dem inn på kinoene, for så å bli møtt med en vegg av kritisk og kommersiell likegyldighet da filmene hans endelig var ferdige. Suksess var for ham å tjene inn igjen det han hadde puttet inn i filmen. Han arbeidet seg bokstavelig talt ihjel for å få lage filmene sine, men når det kommer til alt er det smertelig få som brydde seg da og enda mindre som bryr seg nå. Og dette regnes som en av de mest suksessfulle regissørene av sitt slag!
Om du tenker at det umulig kan være så ille, tenk deg om: Når var siste gang du leste en anmeldelse av den siste filmen til Tom Noonan, Su Friedrich eller Charles Burnett? Hørte en kritiker juble over Wanda, Ice eller The Killing of a Chinese Bookie på samme måte som Citizen Kane, Vertigo og 2001 blir omtalt? Så Robert Kramer, Elaine May eller Caveh Zahedi på Charlie Rose eller David Letterman? Den eneste store uavhengige amerikanske filmskaperen som har klart å bryte gjennom til mainstreamen er vel Jim Jarmusch. Contrary to popular belief er ikke Donnie Darko, Fight Club eller Lost In Translation the be-all and end-all av "alternativ" amerikansk film; de representerer ikke engang forbokstaven av den.
Og denne "lojale, sofistikerte eliten" du snakker om? Vel, de er for opptatte med å sperme over de siste filmene til David Lynch, Quentin Tarantino, Cohen-brødrene eller P.T Anderson eller å skrive hyllester til "gamle helter" som Welles, Kubrick og Hitchcock til å gjøre det som egentlig er jobben deres - å skape oppmerksomhet om filmer som ellers ville blitt ignorert. Dette kvalitetspolitiet du snakker om er rett og slett ikke-eksisterende, og det har det vært i flere tiår.
Det er deprimerende, men sant. Filmindustrien har kanskje voldsomme ressurser, men så lenge disse bare blir brukt på et par CGI-effekter og noen kostymer ekstra til Ringenes Herre hjelper det så lite, så lite.