Spillanmeldelser

Personlig har det blitt sånn at spill som faller under nitallet tar jeg forgitt at er direkte dårlige, noe det ikke burde være. Når man har en såpass stor skala burde vel egentlig spill som får 6 være OK (Et spill skal være direkte elendig for å få en så lav score i dag), spill som får 7 burde være gode spill, men ikke direkte revolusjonerende. 8-10 taler for seg selv.

Filmanmeldere er flinke sånn, de gir ut 3ere i massevis, samt total slakt, her har spillanmeldere mye å lære.

Det er nok vanskelig å endre dette nå, de store sidene kan ikke plutselig heve terskelen, det ville vært urettferdig for alle nye spill som kom, og små sider må også ca. følge rangeringsystemet til de store, for å få et sammenligningsgrunnlag.

Er litt sent nå, så snakker sikkert mye tull, men vil høre deres meninger. God natt!

Endre

Ødela forumet
Jeg synes vi på Spillegal er ganske flinke sånn sett, i motsetning til andre større sider. Du leser kanskje ikke forsiden?

Jeg har dog tenkt litt på det at et helt middelmådig spill burde få 5 av 10. Det er strengt tatt ikke så veldig mange spill som får det, uansett hvem som tester, er det vel? Er det bare det at de fleste spill er bedre enn det? Eller stiller man for lave krav generelt? Disse spørsmålene gjorde deg sikkert mye klokere ...

Uansett et interessant tema, rulleguru.

Jeg er trøtt, har ikke så mye konstruktivt å fare med.

IGN er ikke til å stole på lenger, da nesten alle spill får over 9. Jævla møkkaanmeldere. Tror de er gode fordi de skriver langt.

Det er ikke anmelderene som er problemet er, men rett og slett leserne, altså slike som deg, som helt uten grunn har startet å synes at en åtter er en dårlig karakter. Dessuten er det min generelle oppfatning at det kommer felre gode spill idag enn det gjorde for 5 år siden, og dette vil jo såklart slå ut på flere gode karakterer.
Selv er jeg ikke så opptatt av selve karakterene, men hva som blir fortalt i anmeldesene. Er du likevel veldig opptatt av karakterene på spill, så er gamerankings et sted du burde besøke oftere.

Jeg synes da faen ikke en åtter er dårlig? Hvordan i helvete klarte du å lese det ut ifra innlegget mitt? En åtter er en god karakter, og bør heller ikke leveres ut for ofte. Halvparten av spillene som får nier hos IGN får det ufortjent. og hvorfor er det nesten bare IGN som med glede kaster rundt seg med gode karakterer? Er det bare de som vet hva de snakker om?
Jeg synes ikke det kommer alt for mange gode spill i dag, snarere tvært imot. Dagens marked renner over av elendige EA-spill som folk kjøper i bøtter og spann fordi de har et spennende cover, eller har god grafikk. Faen så undervurdert gameplay er i våre dager.

Edit: hvis det var meg du snakket til da, Smacked :flau:

Ok, sorry for misforståelsen :kos:

Kilik

Lokal moderator
Ja, IGN har blitt skrekkeksempelet her. I skrivende stund har 106 PS2-spill fått 9.0 eller bedre av IGN. Etter min mening er det bare 5-6 spill som fortjener 9.0+ der.

Men spillere ber indirekte selv om overdrevent høye karakterer. Eksempel: På Metal Gear Solid 3-forumet til GameFAQs merket jeg meg følgende nye emner etter at Gamespot hadde gitt spillet 8.7:
WTF?! 8.7?!
Greg Kasavin...............I HATE YOU
Last time I visit GS
dont trust gamespot

Ja, sånn går det når man gir et hypet spill under 9.0. Man bli upopulær. IGN har skjønt det. Det gjelder å tilfredstille fanboyene. Gi dem hva de vil høre. At spillet de gleder seg til er verdens beste...

IGN ga MGS3 en "forventet" 9.6...

SHDR

Gullmedlem
Jeg blir forbanna av å lese de trådene. Det er faen meg ikke mulig.

Uansett er det ikke pressens rolle å tilfredsstille, men informere, sine lesere. Det er ingen her som FORVENTES å være enige med hva vi sier, for eksempel, og dessuten skal vi (og det kommer ...) begynne å profilere oss med forskjellige "personligheter" på SG, slik at man ser hvilken "personlighet" som har omtalt et spill, og kan justere seg i forhold til vedkommendes opinion og beskrivelse av spillet. Dessuten vil det være community-omtaler og så videre, slik at både den kresne mening og den almenne kan komme brukeren til gode. Det er nok egentlig den beste løsningen, selv om jeg stoler langt mer på profesjonell opinion enn den gjengse, og til syvende og sist mer på min egen smak enn andres.

Når dere leser på Spillegal får dere en objektiv fremstilling av spillet, og en subjektiv mening om hvordan spillet fungerer. Disse to fungerer som en helhet, men opinionen om hvordan det føles å spille spillet er selvsagt subjektiv, og personligheten må tas i betraktning. Vi baserer dessuten ikke målingen på grafikk, lyd eller annet bullshit, vi baserer vurderingen på SPILLET. HELHETEN, ikke summen av løsrevne deler. Når så dere sist en filmanmeldelse der de vurderte regi, lyd og skuespill på tre ulike skalaer og vurderte filmen utifra prosentandeler av disse?

Opprinnelig skrevet av Shadar@19.11.2004, 11.38
Når så dere sist en filmanmeldelse der de vurderte regi, lyd og skuespill på tre ulike skalaer og vurderte filmen utifra prosentandeler av disse?
137737​
På IGN. :ler:

Vel, kanskje ikke direkte slik, men de vurderer utifra filmen, lyden og innholdet på DVD-en (ved å gi hver del en karakter, og til slutt en sluttkarakter).

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
Jeg leser IGN i hytt&pine, og jer er t.o.m. insider der, men jeg tar ikke karakterer og skalaer så innmari høytidelig, derimot innholdet i artikkelen. IGN er flinke på å finne frem gode og mindre gode ting ved spill og agrumentere/forklare. Sluttkarakteren har ingen innflytelse på mine spillkjøp.

Opprinnelig skrevet av smached@19.11.2004, 11.29
Det er ikke anmelderene som er problemet er, men rett og slett leserne, altså slike som deg, som helt uten grunn har startet å synes at en åtter er en dårlig karakter. Dessuten er det min generelle oppfatning at det kommer felre gode spill idag enn det gjorde for 5 år siden, og dette vil jo såklart slå ut på flere gode karakterer.
137709​
Det er ikke helt uten grunn jeg ser på 8 som en dårlig karakter, det er akkurat det jeg skriver. Jeg MENER både 7 og 8 burde være bra spill, og at den nedre delen av skalaen burde brukes mer. 8 er ofte gode spill også, men også gitt til spill langt under gjennomsnittet i mine øyne.

Dette er ikke rettet mot spillegal sine anmeldelser selv om jeg skriver det her.

Jeg hadde likt om du hadde komt med eksempler på spill som fikk åttere hos anmelderene, men som egentlig er dårlige.

Noen som vet om noen engelslspråklige magaziner/netsider som kjører Famitsu stilen og bruker 4 forskjelige andmeldere

Noen eksempler på spill jeg så på som middelmådige men har fått relativt god score:

Ign eksempler:
Prince of Persia 3D 8.2 (ikke sands of time, det som er litt eldre)
Gladiator: Sword of Vengeance 8.0
Hulk 8.0
IGI 2: Covert Strike 8.0
Rune 8.0
Spider-Man: The Movie 8.0
True Crime: Streets of L.A. 8.0

Dette er spill jeg mener er helt OK, men ikke bra på noe måte.
Er ikke poengsummene jeg har noe imot, men selve skalaen, som det virker som går fra 7-10 og ikke fra 1-10 som det burde.

Men det er bare min personlige mening.

Det finns ingen oppegående mennesker som tar karakteren til ign seriøst, kom med andre eksempler. Fordi IGN er for slapp med karaktersettingen, betyr ikke det at hele bransje er slik.

(Jeg vil nå faktsik si at flere av disse der spillene fortjener en åtter.)

Rulleguru, Rune er GENIALT! Må prøves på lan. Spess hvis du har en som kan spawne alle monsterne. Hoho, gode tider. Fortjente forresten karakteren 8 i sin tid.

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
Opprinnelig skrevet av ak74u@19.11.2004, 15.36
Noen som vet om noen engelslspråklige magaziner/netsider som kjører Famitsu stilen og bruker 4 forskjelige andmeldere
EGM, eller Electronic Gaming Monthly om du vil, gjorde det, men det ble så få ord per anmelder at de har byttet til 3 anmeldere per spill.

SHDR

Gullmedlem
Prince of Persia 3D
Ikke spilt, men det er kjent for å være maksimalt homo.

Gladiator: Sword of Vengeance
Ikke spilt det heller, gitt ...

Hulk
Hulk sint! Har bare spilt dette i omtrent 20 minutter, men jeg er redd det var 20 uengasjerende minutter. Jada, du kan knuse ting og slikt, og man er stor og grønn, men det er ikke særlig underholdende. En glatt 5/10 for min del. Om man elsker Hulken, og vil leve Hulks dagligliv, er dette flotte saker. Men det er ikke bra.

IGI 2: Covert Strike
Dette er faktisk ganske bra. Det var bedre enn Raven Shield i mine øyne, og med en god del lavere frustrasjonsfaktor enn hva som er vanlig i slike spill. 8/10 er kanskje litt raust, men for en fan av taktiske/snikete actionspill i første person er dette et bedre valg enn både Delta Force og Rainbow Six-serien. Jeg tillater meg en 7/10; et spill som fortjente langt mer suksess enn hva det mottok.

Rune
Ikke det verste spillet jeg har spilt evvah, men nærkampsystemet er ganske enkelt ikke særlig gjennomført. Føles mer ut som om du hindres i å slå slåss skikkelig enn noe annet. Flott grafikk og til dels morsomt, dog, men ikke min greie i det hele tatt. For å kunne kalles et action-spill skal man helst ha litt mer avansert fightingsystem enn Morrowind, gitt! 5/10

Spider-Man: The Movie
Kjedelig møkk. Ikke verdt noe som helst, langt mindre en åtter. Det er faktisk så dårlig at det ikke er middelmådig engang. Hva er det som er bra med dette spillet? Fightingen er vanskelig å kontrollere, og veldig lite gjennomtenkt. Vevspinningen er bare gimmicks, som hindrer heller enn forbedrer gameplayet; at det er så dårlig implementert at man kan svinge seg rundt i LØSE LUFTEN sier vel alt. Legg til sterkt middelmådig grafikk og en ellers ganske middelmådig presentasjon, og du har for min del en klar 3/10.

True Crime: Streets of L.A.
Hahahahaha. Ikke like elendig som DRIV3R, men stadig et godt stykke under GTA3. Halvartig, men frustrerende og upresist fightingsystem, skrekkelig stemmeskuespill og en historie som får Thunderbirds til å rocke max shit er ikke helt min idé om 8/10. Når du tenker på det mislykkede moral/amoral-systemet, og hvor lite underholdning spillet faktisk kan by på, tenker jeg vi ender på en 4/10.