Spillanmeldelser

#22
Opprinnelig skrevet av Buggz@19.11.2004, 13.09
Jeg leser IGN i hytt&pine, og jer er t.o.m. insider der, men jeg tar ikke karakterer og skalaer så innmari høytidelig, derimot innholdet i artikkelen.  IGN er flinke på å finne frem gode og mindre gode ting ved spill og agrumentere/forklare.  Sluttkarakteren har ingen innflytelse på mine spillkjøp.
137764​
Ja, omtrent på samme måte jeg også tenker. Tar aldri scoren høytidlig, men leser hva som de mener er pluss og minus sidene. Ikke alltid jeg er enig da men.
Ser bare på score som en veldig cirka pekepinn og tar dette alltid med en klype salt og vel så det.
 
#23
Opprinnelig skrevet av smached@19.11.2004, 17.00
Det finns ingen oppegående mennesker som tar karakteren til ign seriøst, kom med andre eksempler. Fordi IGN er for slapp med karaktersettingen, betyr ikke det at hele bransje er slik.

(Jeg vil nå faktsik si at flere av disse der spillene fortjener en åtter.)
137848​
Hvilke av dem? Gjerne sleng på en begrunnelse også.
 

Lodin

Der Waaaah
#24
Slutta å stole på anmeldere når det ble klart at flesteparten av dem er styrt av markedet. Har mer tro på folk på dette og SA sine forum.
 
#25
Interressant at dette emnet kom opp nå. Meg og Shigsy hadde en diskusjon om dette for ikke så altfor lenge siden, og jeg tenkte faktisk å lage et emne om det selv, men det ble aldri noe...
Skulle hatt loggen nå så jeg slipper å skrive så mye.

Jeg synes det er synd at anmeldere ikke bruker en større del av skalaen. Personlig ser jeg ikke på et spill som får 7/10 som dårlig, men føler jeg blir pent nødt til å innse at mange anmeldere mener det, og innrette meg deretter. Jeg føler vi får en dårligere indikasjon på hvor gode spillene er når alle spill som er verdt å spille blir samlet på to-tre karakterer, selv om det finnes gode spill på de lavere karakterene, men de virker som har en tendens til å selge dårlig (Dette er ikke fakta, det er bare noe jeg tror altså).
Det blir nesten som å bruke terningkast, som jeg synes blir altfor begrensende.

Kort oppsummert mener jeg at anmeldere bør spre karakterene bedre utover skalaen og lesere bør lære at alle spill under 8/10 ikke er møkk.
 
#26
Siste score har jo lite å si i forhold til hvordan anmeldelsen tar for seg hvert enkelt aspekt av spillet, ikke bind dere så hardt til den. Synes IGN har bedre anmeldelser en scores, for å si det sånn. :)
 
#27
Bra poeng, men det er ikke alle som gidder å lese hele anmeldelsene vet du. Mange syns det er lettere å forstå en poengsum enn å forstå en tekst.
 
#28
Jeg synes anmeldere bare skulle anmelde den katergorien de liker best..
Slik at ikke en hardcore action gamer skal anmelde et koselig rpg spill osv..
Det har bare ikke et rettferdig utfall..
Og en som liker den kategorien de spiller mest vil jo ha mer å sammenlikne med og mer erfaring..
Jeg hater å lese anmelderlser i blader hvor man kan se på teksten at anmelderen ikke har noe "kjærlighet" for den kategorien de spiller.. Men men..

Også liker jeg ikke når f.eks spillblader skriver bedre enn (...) og verre enn (...)

Personlig så driter jeg i terningkast.. Leser bare anmeldelsen..
Og jeg kjøper de spillene jeg har gledet meg til uten å bry meg om hva nattsider og blader har sagt om dem.. Hadde snake eater fått en treer så hadde jeg løpt og kjøpt uansett.. Og spill jeg er nysgjerrig på venter jeg til jeg hører noe om de fra "rundt omkring"

Driv3r fikk jo nesten bare seksere mens mange "rundt omkring" ville gitt en toer..
 
#29
Opprinnelig skrevet av the-finalfantasy-fan@24.11.2004, 08.18
Jeg synes anmeldere bare skulle anmelde den katergorien de liker best..
Slik at ikke en hardcore action gamer skal anmelde et koselig rpg spill osv..
Det har bare ikke et rettferdig utfall..
140183​
Jeg vil nå tro at de ansatte ved Gamespot og IGN er mer objektive en det.
 
#30
Her er en interressant link.
Den viser blant annet hvor stort avik i karkatersettingen diverse anmeldere har i forhold til gjennomsnittet på gamerankings.
 
#31
liker best de anmeldelsene som gir karakter fra 0-100 ettersom det gir mere nøyaktig syn på hvor spillet ligger i terrenget. men liker ikke anmeldere som benytter denne skalaen å gir spill 100 i score. det vil jo si at spillet er feilfri, å der ikke eksisterer bugs, grafikken er maksimal, soundtracket er drittøft, gameplay er helt sinnsykt å har uendelig levetid, storyen er brilliant, alle karakterene er elskverdige, våpnene er fantastisk, kontrollene er perfekt osv.

kommer nok aldri til å bli laget et spill som er så fantastisk at det rett å slett er en 100 prosenter. det perfekte feilfrie genmanipulerte spillet for å si det sånn...

hvis noen her har lest PCGamingWorld så er de så snille å gi en generell forklaring på hva hver enkelt score vil si i deres blad hvertfall. å det syntes jeg alle disse nettsidene og kunne laget en liten forklaring på. her er hvertfall hva PcGamingWorld skriver om sin poeng givning:

>90%: Ethvert spill som blir vurdert til over 90 vil sette nye kvalitets standarder i sjangeren sin. Disse spillene er feilfrie og vil garantert gi deg timevis med underholdende spilling.

>80%: Du kan være sikker på at ethvert spill som går inn under 80+ tallet er et fremragende spill som spesielt anbefales til fans av sjangeren. Grafikk, lyd og spillbarhet er på topp.

>70%: Dette er kvalitetsspill som nok kan appelere til noen, men bedre spill vil finnes. Spill på 70+ tallet har ofte mindre, men likevel svært avslørende feil som totalt hindrer dem fra å få en høyere poengsum.

>60%: Selv om de generelt er spill med bra innhold, kan du være sikker på at alle med 60+ har grunnleggende problemer med spilldesign eller større feil som virkelig hindrer spillbarheten.

>50%: Spill som blir vurdert til mellom 50 og 59 kan ha både god grafikk å tilby timevis med spilling, men fundamentale designfeil og andre alvorlige feil vil være synlig igjennom hele spillet.

<50%: Dersom du kjøper noe i den røde sonen (dårligere enn 50%) vil du helt sikkert bli skuffet. Det vil være bedre om du tar pengene dine og kaster dem rett ut av vinduet - du vil få mer morro ut av det.


med andre ord alle spill fra 80 og oppover er et safe bet som alle fans av sjangeren vil elske. spill på 70 tallet er og meget gode kjøp for spesielt interreserte å hvis prisen er lav er det god underholdning for en billig penge for alle fans av sjangeren.

men anmeldere flest tar selfølgelig ikke forbehold om pris når de anmelder spill ettersom prisen varierer drastisk fra butikk til butikk...
 

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
#32
Var det ikke bladet Power Player som hadde en skala hvor 75 % var middelmådig, og alt under var dritt?
 
#33
Opprinnelig skrevet av Scwepps@30.11.2004, 14.03
hvis noen her har lest PCGamingWorld så er de så snille å gi en generell forklaring på hva hver enkelt score vil si i deres blad hvertfall. å det syntes jeg alle disse nettsidene og kunne laget en liten forklaring på.
Hva syntes du (og dere andre) om vår inndeling?
 
#34
Opprinnelig skrevet av oerhört@30.11.2004, 14.45
Hva syntes du (og dere andre) om vår inndeling?
Jeg synes dere er veldig flinke til å bruke hele skalaen, er helt enig i den inndelingen. I det hele tatt bruker alle spillmediene jeg forbruker mer eller mindre fast en skala som jeg synes er fornuftig - det gjelder i første rekke Eurogamer og Edge, men jeg synes også SuperPLAY er flinke til å gi lave scores der de (subjektivt) mener spillet fortjener det.

Jeg tror veldig mange medier har en tendens til å gi "forventede" scores, og jeg tror det har mye med teknologi å gjøre. Man kan kjede seg ihjel med et spill, men ende opp med å gi en score man synes spillet "fortjener" utifra grafikk/teknologi. Eller evt. utifra hva man tror leserne forventer.

Dette er noe jeg med glede ser går mot en drastisk endring. Når teknologi og grafikk etter hvert kommer opp på et generelt høyt nivå, vil anmelderens subjektive smak ha langt mer å si. Og da kan vi komme til å se en spredning som er mer vanlig i film, hvor det er akseptert og forventet at en film kan både slaktes og hylles i forskjellige medier.
 

SHDR

Gullmedlem
#35
Jeg jobber med en slik inndeling selv. Forklare hva vi mener med en karakter, samtidig som vi vil at skribentenes smak skal gjøres mer synlig på siden, slik at lesere kan identifisere seg med vedkommendes meninger, og se på hvilke spill vedkommende har gitt gode karakterer, slik at man kan se hvor man befinner seg i forhold til skribentens smak.

Og utover det synes jeg spillsider som driver med prosentskalaer like gjerne kan gå over til 1/5, ettersom alt under 50% vil være ræl, og de små distinksjonene mellom 83 og 88% kan jeg ærlig talt klare meg uten. Jeg liker hele karakterskalaer uten desimaler, og der karakteren settes utifra et enkelt kriterie: gameplay. Som tidligere sagt: 4 i gameplay KAN ikke trekkes opp av 9 i grafikk. Slik fungerer det bare ikke.
 
#36
For meg er ikke karakteren så farlig. Jeg synes det viktigste er at en anmelderen får frem hvordan spillet er. Og hvis den beskrivelsen er god, og det høres ut som noe jeg kan like, spiller det ingen rolle om spillet får tre eller seks.

Og jeg er av den mening at grafikk og gameplay er såpass tett knyttet sammen at en 9 i grafikk kan trekke opp et spill som ellers ligger rundt middels på de fleste andre aspekter.
 

kakarlsen

Høyere yrkesfaglig
#37
Opprinnelig skrevet av Thinaran@30.11.2004, 14.15
Var det ikke bladet Power Player som hadde en skala hvor 75 % var middelmådig, og alt under var dritt?
143667​

Vel...

1-9 Finnes ikke. I hvert fall ikke i Norge. Og godt er det.
10-29 Er skikkelig ille. Som nyutgivelser av gamle Game & Watch-spill.
30-49 Er på grensen til ille. Selv om du elsker sjangeren, er det sikrest å leie.
50-59 Er underkjent. Som regel ikke noe å bry seg om.
60-69 Er fremdeles ok, men med en risiko for at du blir misfornøyd om du ikke virkelig elsker denne sjangeren.
70-79 Er middels. Her finner du de spillene du bør teste før du kjøper.
80-89 Er over middels. Gode, men ingen soleklare kjøp om du ikke er fan av sjangeren.
90-94 Er også veldig bra. Dette er spill som det absolutt er verdt å kjøpe.
95-99 Er uhyre bra. Mario og Zelda og desslike er nesten de eneste som kommer opp i denne klassen.
100 Er best. Helt perfekt. Så gode spill har aldri vært laget.

...det er i hvert fall ikke langt unna.