Tja... Engelsk troner fortsatt på andreplassen med 500 millioner i antall personer som har språket enten som morsmål, 2. nasjonale språk eller som fremmedspråk, mens Japan fortsatt henger etter med kun ca 125 millioner mennesker som snakker språket
Så sjansen er betydelig større for å treffe en person som snakker engelsk enn japansk. Men sjansen for å treffe en person som snakker japansk i FFXI er sikkert nesten like stor som å treffe en person som snakker engelsk, siden spillet trossalt er erke-japansk opp av dage.
Å kalle japansk for det universale "gamer" språket blir litt feil, siden det avhenger helt og holdent hvilke type spill man foretrekker.
Personlig så er jeg mer fan av vestlige spillprodusenter, enn de Asiatiske og generelt så er flerparten av de vestlige gamerene mer vestligorientert enn østlig, og selvfølgelig vica versa i østen.
Hvordan personforholdet av gamere mellom østen og vesten er, vet jeg ikke, men jeg ville tro at det ikke er så altfor langt unna like stort.
Å kalle engelsk for "white man" språket er også ganske feil, siden engelsk tross alt er enten hovedspråket eller ett av flere språk i nesten alle afrikanske land og noen deler av Asia, og for ikke å nevne Karibien.
Noen eksempler:
* Bahamas
* Barbados
* Bermuda
* Botswana
* Cameroon
* Fiji
* Gambia
* Ghana
* India
* Jamaica
* Kenya
* Liberia
* Nigeria
* Pakistan
* Philippines
* Puerto Rico
* Senegal
* Sierra Leone
* Singapore
* South Africa
* Surinam
* Swaziland
* Tanzania
* Trinidad and Tobago
* Uganda
* Zambia
* Zimbabwe
Jeg vet ikke med deg, men jeg ser betydelige mengder med generelt "mørkhudete land" på denne listen.