Spillegal undersøker: Xbox 360-feilprosent

Xbox 360-feilprosent

• Ved lansering, ingen problemer

Stemmer: 0 0,0%
  • Ved lansering, problemer

• Etter lansering, ingen problemer

• Etter lansering, problemer

• Totalt antall stemmer
    0

Novastrum

Feminist-elitist
Kommentarene på denne siden er ganske skremmende lesning.
http://www.vgb.no/8004/perma/215248/

Jeg har nettopp sittet i telefonen i 30 minutter selv, bare for å kansellere Xbox Live Gull-kontoen min. Hvorfor ligger ikke dette som en funksjon i dashbordet? (Vel selvsagt er penger grunnen.) At de ikke har norske kundebehandlere, og at prosessen generelt er meget kjedelig å gå igjennom gjør nok ofte at folk kvier seg for å si opp Live. Er nok siste gangen jeg gidder å betale for å spille på nett gitt. Da er jeg mye mer villig til å betale for innhold, som map-packs osv.

360 er i ferd med å virke veldig forbrukerfiendtlig i mitt syn.

Jeg har ikke hørt om én person som har måttet sende inn sin PS3. Og 30% feilprosent? Selv på nyere modeller. Det er for dårlig, rett og slett.

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Sånn for å komme med en liten erfaring fra her om kvelden, kan jeg informere om at det jeg absolutt ikke måtte gjøre skjedde med 360-en min: Mens jeg spilte Gears of War, og spillet lasta inn et nytt brett fra plata, dulta jeg borti pulten sånn at konsollen begynte å vippe (den står oppreist oppå pulten). Frykta at nå var det gjort, og at jeg kunne si farvel til både konsoll og plate, men neida. Ingen problemer. Får ikke si at jeg har vært heldig, for da kommer vel karmaen og biter meg i ræva med noen røde ringer om en ukes tid.

Novastrum

Feminist-elitist
Man bør også passe seg for å slå på maskinen - rett etter den har vært slått av etter intens bruk. Maskinen vil da i noen tilfeller på grunn av varmeforskjellen reagere med å avløse et par kritiske loddepunkter ... og dermed på en snedig måte la diverse deler separere seg med knekk og knas og røde ringer i slep.

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Ja, har hørt det der. Bra jobba, Microsoft. >_<

Microsoft har nå endelig innrømmet at feilraten er altfor høy, og at de vil gjøre noe seriøst med det. Les mer her.

Opprinnelig skrevet av 1UP
"As a result of what Microsoft views as an unacceptable number of repairs to Xbox 360 consoles, the company conducted extensive investigations into potential sources of general hardware failures," said the company in a statement. "Having identified a number of factors which can cause general hardware failures indicated by three red flashing lights on the console, Microsoft has made improvements to the console and is enhancing its Xbox 360 warranty policy for existing and new customers."
Kort oppsummert: garantitiden øker fra 1 til 3 år og de som har betalt for reperasjon får pengene tilbake. Og ikke minst, kommende maskiner vil ha forbedret hardware.

Er ikke garanti og reklamasjon to forskjellige ting? Eller er jeg helt på jordet?

Endre

Ødela forumet
Garanti er det produsenten gir, reklamasjonsrett er noe som er lovfestet i Norge. Det er rimelig å anta at Xbox 360 har en forventet levetid på mer enn to år (selv om det ikke er spesifisert i forbrukerkjøpsloven hvor lang tid bestemte varer er forventet å holde), og derfor har man fem års reklamasjonsrett. Reklamsjonsretten går ut på at man kan få reparert eller erstattet produktet hvis det oppstår feil eller mangler, som det heter i forbrukerkjøpsloven (det er en mangel hvis maskinen ikke starter og viser tre røde ringer f.eks. :p).

Garantien kan ikke innskrenke reklamasjonsfristen, men i praksis kan dette bety at du må krangle med Microsoft for å få reparert Xbox-en din utover den treårige garantiperioden, til tross for at du egentlig har rett til det. Dette var egentlig ikke spesifikt rettet mot Microsoft, men det er flere utenlandske firmaer som har fått kritikk for å ikke overholde norsk kjøpslov og bare forholde seg til egen garantiperiode, så man bør være bestemt når man ringer kundestøtten for å reklamere. :)

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Gode tips der, Endre. Jeg liker at Norge kan ha såpass gunstige forbrukerlover, tror det ville blitt ramaskrik i USA om noen prøvde seg på å innføre noe slikt der, for eksempel. ^_^

Min 360 døde her om dagen også, men ikke om jeg kunne vente så jeg kjøpte ny med en gang for og ha maskin mens jeg ventet på ny.

Så hadde de bare premium i butikken så når den kommer tilbake så skal jeg selge den her.

Helt ny core maskin med helt ny premium pakke utstyr.

Vel, nå har min Xbox 360 også tatt kvelden. :grine:

Det begynte på lørdag da jeg skulle spille Crackdown. Spilte det i ca. 10 minutter, og så frøs bildet. Det er svært sjeldent det skjer, men uansett, så satte jeg bare inn et annet spill. Det frøs igjen. Denne gangen etter enda kortere tid. Jeg prøvde å starte maskinen på nytt, men det oppstod enda ei gang. Jeg prøvde å bytte disker, men den ble bare verre og verre. Senest i går tenkte jeg at jeg skulle prøve på nytt. Denne gangen med en DVD-film (Pink Floyd - Live At Pompeii, for de som lurer), meeen den frøs atter igjen. Til slutt kom jeg ikke forbi Xbox-logoen på oppstarten en gang.

Har prøvd å ringe kundeservicen til Microsoft fire ganger i dag, men kommer ikke gjennom. Kom bare til en engelsk fyr. Og jeg gidder ikke å sitte og forklare på engelsk. Er vanskelig nok på norsk.

Bah.

Har fått The Red Rings of Light nå jeg, omtrent et år etter den forrige 360en min bestemte seg for å ikke spille av Oblivion. Denne gang skal jeg ringe inn til kundeservice selv og være hjemme når de kommer med eska. For noe dritt. Satser på å få en helt ny konsoll, selge den på QXL og spare opp penger til Xbox 360 Halo 3 Edition. :D

Trench_Rat

Sommerbildene våre
info@itavisen

SITAT
Microsoft har nå innrømmet at alle Xbox 360-konsoller solgt de siste 19 månedene har en produksjonsfeil som kan føre til at konsollen dør.

Utvider garantien
På verdensbasis vil selskapet, som en følge av dette, utvide sin garantiperiode fra ett til tre år. Det er ikke planer om noen tilbakekalling.

Ifølge Microsoft Gaming-sjef Robbie Bach ble beslutningen tatt etter at stadig flere 360-konsoller dukket opp på service med den samme feilen.

Koster milliarder
Microsoft vil ikke ut med akkurat hva som er årsaken til feilen, men det er kjent at flere av konsollene som er kommet tilbake fra reparasjon har fått installert ekstra kjøleribber.

Microsofts utvidede garanti gjelder kun problemet som manifesterer seg ved at tre blinkende røde lys på konsollen, også kjent som «the red ring of death». Microsoft anslår at det vil koste ca. 1,1 milliarder dollar, eller 6,6 milliarder kroner, å reparere konsollene.[/b]

ouch :hm:

Microsoft har nå åpnet en web-basert tjeneste hvor folk kan reklamere og bestille service for konsollene sine. Dette betyr man slipper å måtte ringe kundesupport over telefon. Bare tilgjengelig i USA for øyeblikket, men det jobbes med å få til dette her i Europa også. Tar nok litt tid, med tanke på språk og ulikt lovverk i de forskjellige landene. Uansett, positivt.

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
Snakket akkurat med karen som leverer DHL-pakker her, ha sa at de brukte å sende 4-5 defekte 360-er til Frankfurt hver eneste dag. Og det er bare i Tromsø.