Spillegals gjulenøtter 2019!

Ho! Ho! Ho! godtfolk og velkommen til årets adventskalender, en quiz i 24 deler! Hver dag i desember frem til jul kommer et eller flere spørsmål som må besvares innen midnatt samme dag.
For hvert riktige svar putter jeg som tidligere en lapp med nicket ditt i en hatt som jeg trekker de heldige vinnerne fra etter julaften! Altså, jo flere riktige svar, jo større mulighet for premie. For å ytterligere hjelpe sjansene deres blir det kun èn premie per person!
Jeg prøver å holde det mulig for alle på ett eller annet tidspunkt så ikke fortvil om spørsmålene virker vanskelige fra tid til annen. Jeg kommer til å spørre om både nytt og gammelt (for det meste gammelt). I år er film og tegneserier tilbake, men det blir nok ikke lettere av den grunn.

Som tidligere så holdes premiene hemmelige og vil finne veien til vinnerne ferdig innpakket. Vinnerne oppmuntres til å dele hva de vinner her i tråden i etterkant. Tidligere premier har vært alt fra brettspill, hjemmelagde perler av spillkarakterer til en arkademaskin (som forhåpentligvis blir levert nå i desember).

Dere svarer ved å lage en samtale og sende meg en PM med det du tror er det riktige svaret innen midnatt. Jeg deler fasiten med dere etterhvert som nye spørsmål dukker opp.
Vi starter årets quiz helt tilbake i 60 tallet når Steve Russell skapte bestefaren til alle spill, nemlig Spacewar!.

spacewar.jpg

Spørsmål 1.

Hvilken datamskin brukte Steve til å lage Spacewar!?

a. PDP-1

b. Apple 1

c. Sinclair ZX80

d. ENIAC

Spørsmål 2.

Hva het de to skipene man kunne fly?

a. 1 og 2

b. Fat boy og Slim Jim

c. Wedge og Needle

d. Vic Viper og Anaconda

Veldig bra respons så langt! Vi skal holde oss på 60 (og *kremt* 70, my bad) tallet litt til, og jeg vil vite hvilke filmer disse alternative plakatene representerer:

1.

60ss.jpg

2.

60s.jpg

3.

60.jpg

Fasit 1. desember:

1. a, PDP-1. Når de fikk denne hos MIT var det vanskelig å få booke tid på den, så Steve måtte sitte på kveldene og lage Spacewar!.

2. c, The Wedge og The Needle.

pagepreview.jpg

Spillet lever faktisk strålende den dag i dag, og er et av de mest spilte spillene på Steam daglig! Hvorfor og hvordan kan du lese mer om i denne artikkelen: Spacewar!
I tillegg til å kunne spille det gratis på Steam så kan du også spille det gratis i browseren her: https://www.masswerk.at/spacewar/
Det støtter to spillere til og med!

Sist redigert:
Fasit 2 desember:

1. Dawn of the dead.

2. Psycho (duh)

3. Spartacus!

Siste dag før vi hopper helt over til 70 tallet og flere spillspørsmål, og det er tegneserier det går i. Spørsmål 3 desember:

1. I USA deler de inn tegneserier i fire tidsaldre. Hvilken tidsalder tilhører 60 tallet?
  • a. Golden Age
  • b. Silver Age
  • c. Bronze Age
  • d. Modern Age
2. Hvilken av disse superheltene stammer ikke fra 60 tallet?

a. Catwoman
b. Hulken
c. Spiderman
d. Antman

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
Jeg glemte å svare! :doh:

Houseman

Filmnerden
Medlem av ledelsen
Som påpekt på PM er Dawn of the Dead fra 1978, ikke 60-tallet. Night of the Living Dead derimot er fra tiåret det ble spurt etter.

Fasit 3. desember:

1.

• Golden Age (1938 – 1956) ...
  • Silver Age (1956 – 1970) ...
  • Bronze Age (1970 – 1985) ...
  • Modern Age (1985 – Present Day) 90-tallet var også kjent som the dark ages hvor edginess var ordet som Terje påpekte!
2.

Catwoman! Dukket opp allerede i 1940, mange som tok denne!

Spørsmål 4 desember:

Jeg vil ha navnene til følgende 70 talls klassikere:

1.

1040_1.png

2.

4d.png

3.

bk.png

Fasit 4 desember:

1. Gun Fight.

Fun fact: Dette er kjent for å være det første spillet som avbilder vold mellom to menneskelige karakterer.

2. Asteroids.

3. Breakout.

Fun fact: Steve Wozniak og Jobs lagde dette spillet etter konseptet til Nolan Bushell og Steve Bristow.

Spørsmål 5. desember:

70 talls filmer!

1.

70.jpg

2.

72.jpg

3.

71.jpg

Fasit 5 desember:

1. Piknik med døden / Deliverance,

2. Ikke Taxi driver som mange gjettet, men Hjortejegeren!

3. Carrie.

Spørsmål 6 desember.

Hva heter disse 70 talls tegneseriene?

1.

co.jpg

2.

comi.jpg

3.

com.jpg
com.jpg

Topp