Spillegals gjulenøtter 2019!

ganon

The Boshy
#1
Ho! Ho! Ho! godtfolk og velkommen til årets adventskalender, en quiz i 24 deler! Hver dag i desember frem til jul kommer et eller flere spørsmål som må besvares innen midnatt samme dag.
For hvert riktige svar putter jeg som tidligere en lapp med nicket ditt i en hatt som jeg trekker de heldige vinnerne fra etter julaften! Altså, jo flere riktige svar, jo større mulighet for premie. For å ytterligere hjelpe sjansene deres blir det kun èn premie per person!
Jeg prøver å holde det mulig for alle på ett eller annet tidspunkt så ikke fortvil om spørsmålene virker vanskelige fra tid til annen. Jeg kommer til å spørre om både nytt og gammelt (for det meste gammelt). I år er film og tegneserier tilbake, men det blir nok ikke lettere av den grunn.

Som tidligere så holdes premiene hemmelige og vil finne veien til vinnerne ferdig innpakket. Vinnerne oppmuntres til å dele hva de vinner her i tråden i etterkant. Tidligere premier har vært alt fra brettspill, hjemmelagde perler av spillkarakterer til en arkademaskin (som forhåpentligvis blir levert nå i desember).

Dere svarer ved å lage en samtale og sende meg en PM med det du tror er det riktige svaret innen midnatt. Jeg deler fasiten med dere etterhvert som nye spørsmål dukker opp.
Vi starter årets quiz helt tilbake i 60 tallet når Steve Russell skapte bestefaren til alle spill, nemlig Spacewar!.

spacewar.jpg


Spørsmål 1.

Hvilken datamskin brukte Steve til å lage Spacewar!?

a. PDP-1

b. Apple 1

c. Sinclair ZX80

d. ENIAC

Spørsmål 2.

Hva het de to skipene man kunne fly?

a. 1 og 2

b. Fat boy og Slim Jim

c. Wedge og Needle

d. Vic Viper og Anaconda
 

ganon

The Boshy
#3
Veldig bra respons så langt! Vi skal holde oss på 60 (og *kremt* 70, my bad) tallet litt til, og jeg vil vite hvilke filmer disse alternative plakatene representerer:

1.

60ss.jpg


2.

60s.jpg


3.

60.jpg


Fasit 1. desember:

1. a, PDP-1. Når de fikk denne hos MIT var det vanskelig å få booke tid på den, så Steve måtte sitte på kveldene og lage Spacewar!.

2. c, The Wedge og The Needle.

pagepreview.jpg


Spillet lever faktisk strålende den dag i dag, og er et av de mest spilte spillene på Steam daglig! Hvorfor og hvordan kan du lese mer om i denne artikkelen: Spacewar!
I tillegg til å kunne spille det gratis på Steam så kan du også spille det gratis i browseren her: https://www.masswerk.at/spacewar/
Det støtter to spillere til og med!
 
Sist redigert:

ganon

The Boshy
#4
Fasit 2 desember:

1. Dawn of the dead.

2. Psycho (duh)

3. Spartacus!

Siste dag før vi hopper helt over til 70 tallet og flere spillspørsmål, og det er tegneserier det går i. Spørsmål 3 desember:

1. I USA deler de inn tegneserier i fire tidsaldre. Hvilken tidsalder tilhører 60 tallet?
  • a. Golden Age
  • b. Silver Age
  • c. Bronze Age
  • d. Modern Age
2. Hvilken av disse superheltene stammer ikke fra 60 tallet?

a. Catwoman
b. Hulken
c. Spiderman
d. Antman
 

Houseman

Filmnerden
Medlem av ledelsen
#6
Som påpekt på PM er Dawn of the Dead fra 1978, ikke 60-tallet. Night of the Living Dead derimot er fra tiåret det ble spurt etter.
 

ganon

The Boshy
#8
Fasit 3. desember:

1.

  • Golden Age (1938 – 1956) ...
  • Silver Age (1956 – 1970) ...
  • Bronze Age (1970 – 1985) ...
  • Modern Age (1985 – Present Day) 90-tallet var også kjent som the dark ages hvor edginess var ordet som Terje påpekte!
2.

Catwoman! Dukket opp allerede i 1940, mange som tok denne!

Spørsmål 4 desember:

Jeg vil ha navnene til følgende 70 talls klassikere:

1.

1040_1.png


2.

4d.png


3.

bk.png
 

ganon

The Boshy
#9
Fasit 4 desember:

1. Gun Fight.

Fun fact: Dette er kjent for å være det første spillet som avbilder vold mellom to menneskelige karakterer.

2. Asteroids.

3. Breakout.

Fun fact: Steve Wozniak og Jobs lagde dette spillet etter konseptet til Nolan Bushell og Steve Bristow.

Spørsmål 5. desember:

70 talls filmer!

1.

70.jpg


2.

72.jpg


3.

71.jpg
 

ganon

The Boshy
#13
Fasit 5 desember:

1. Piknik med døden / Deliverance,

2. Ikke Taxi driver som mange gjettet, men Hjortejegeren!

3. Carrie.

Spørsmål 6 desember.

Hva heter disse 70 talls tegneseriene?

1.

co.jpg


2.

comi.jpg


3.

com.jpg
com.jpg
 

ganon

The Boshy
#14
urk. Etter byen i går brukte jeg datapakken min++ på å laste ned The Climb til Questen og fylleklatret en stund før jeg la meg. Ganske chill spill.

Fasit 6 desember:

1. Lady Snowblood! Bildet inneholder alt man trenger å vite :p

2. ElfQuest/alvefolket. Denne serien var mer populær enn jeg ante. Husker at den tok opp mer enn forventet plass på Comic Con, og den gikk i hele 40 år før den ble avsluttet!

3. Devilman. Et obskurt bilde, men det er jo flere her som er kjent med den nyere animen Devilman Crybaby og joda, flere som tok den. Thinaran har sjekket ut original mangaen, men den var visst ikke noe å oppsøke.

Spørsmål 7 desember:

Vi hopper over til 80 tallet og jeg vil vite hvilke spill dette er:

1.

80.jpg


2.

81..jpg


3.

82.jpg
 

ganon

The Boshy
#15
Hoden min :psyduck:

Fasit 7 desember:

1. Pitfall. Denne tok alle tror jeg.

2. Dungeon Master.

3. Popolous.

Spørsmål 8 desember: tilbake til polske filmplakater.

Hvilke 80 talls klassikere er dette?

1.

86.jpg


2.

85.jpg


3.

84.jpg
 

ganon

The Boshy
#16
Fasit 8 desember:

1. Indiana Jones and the raiders of the lost ark.

2. Aliens.

3. The shining.

Spørsmål 9 desember:

80 talls tegneserier (spill kommer til å ta mer over etterhvert)

1. I hvilken tegneserie får man høre denne vitsen?

See, there were these two guys in a lunatic asylum… and one night, one night they decide they don’t like living in an asylum any more. They decide they’re going to escape! So, like, they get up onto the roof, and there, just across this narrow gap, they see the rooftops of the town, stretching away in the moon light… stretching away to freedom. Now, the first guy, he jumps right across with no problem. But his friend, his friend didn’t dare make the leap. Y’see… Y’see, he’s afraid of falling. So then, the first guy has an idea… He says “Hey! I have my flashlight with me! I’ll shine it across the gap between the buildings. You can walk along the beam and join me!” B-but the second guy just shakes his head. He suh-says… He says “Wh-what do you think I am? Crazy? You’d turn it off when I was half way across!

2. Turtles var meget populære på 80 tallet, men husker du hva disse karakterene heter?

a.

turut.png


b.

turtt.jpg


c.

turtle.jpg
 
#17
Fasit 9 desember:

1. The killing joke.

2.

a. Rocksteady

b. Casey Jones

c. Krang

Spørsmål 10 desember:

Vi skal over til 90 tallet!

1. Hvilken konsoll fylte 25 år 3 desember?

2. Yu Suzuki er kjent som en av tidenes spillskapere og hans mest ambisiøse (og tidenes dyreste frem til GTA IV i 2008) spill ble sluppet for 20 år siden. Hvilket var det?

3. I hvilken spillserie kan du høre beskjeden "Unable to comply, building in progress" hvis du er litt utålmodig?
 
#18
Fasit 10 desember:

1. Playstation

2. Shenmue

3. Command & Conquer (Red alert)

spørsmål 11 desember: 90talls filmsitater. I hvilke filmer blir følgende sagt:

1.

Sir, I don`t understand. What good`s a knife in a nuke fight? All you have to do is press a button, sir

2.

“Don't you blame the movies. Movies don't create psychos. Movies make psychos more creative!”

3.

“We can't stop here, this is bat country!” “Maybe it meant something. Maybe not, in the long run, but no explanation, no mix of words or music or memories can touch that sense of knowing that you were there and alive in that corner of time and the world. Whatever it meant.”
 
Sist redigert:
#19
Fasit 11 desember:

1. Starship Troopers. Tror alle tok denne :)

2. Det var verre med Scream, men etter en stund i tenkeboksen var det flere som tok denne og.

3. Bat country var en dead give away, men satser på at flere startet dagen med litt mild humring i skjegget, ikke alt må være vanskelig.

Spørsmål 12 desember:

Her er noen liveaction bilder fra noen av 90 tallets mest ikoniske tegneserier, men hva het de?

1.

90.jpg


2.

91.jpg


3.

92.jpg


Funfact: I går hadde Eurogamer tilfeldigvis en artikkel om hun som hadde AI stemmen i Command & Conquer. De originale innspillingene har gått tapt, men hun har gått med på å spille de inn på nytt! Eurogamer artikkel