Spillegals spillklubb: Metal Gear Solid 4: Storytråden (SPOILERE ITT)

oma

Village Drunk
For min del så er det alt det unødvendige maset, det påtatte melodramaet som blir utspillt. Alt har egentlig gått helt fint, helt frem til andre briefing (
da det er så flaut at jeg og kjæresten min lo høyt mellom det tullet som var mellom naomi og otacon - hele naomi sin rolle der i den briefingen er nesten bare ett stort spørsmålstegn
) og det er
naomi
sine cutscenes som generelt sett ødelegger det aller meste. (om det er tilfeldig eller ei vet jeg ikke)

det toppet seg atter en gang når big mamma begynte å whine om at hun var moren til snake - altså, no offence, men hva pokkeren har det med 1) hvor liquid er 2) hvordan man skal få big boss unna liquid. Nesten hele den sekvensen minnet om en parodi på star wars. De fokuserer såpass lite på historien her og nå at det er skummelt

appropo mote: moten er vel å ikke like noen av de i serien? Er det ikke mulig å faktisk bli genuint skuffet over noe?

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Jeg tror nemlig 7 millioner eksemplarer preker høyere enn en 27 år gammel råner med 12,000 innlegg på et spillforum.
Du da, Aleks? Hvor langt rekker din stemme? Langt nok til at du gledesstrålende kaster deg over MGS2 fordi det ligner på ei bok du liker, og dermed representerer noe trygt og ufarlig du kan la skylle over deg uten motstand?

Tenkte meg det.

Jeg vet ikke om jeg fikk det fram godt nok, men for meg så var Metal Gear Solid 2 den oppskriften perfeksjonert, og jeg lot det selvfølgelig ikke skylle over meg. Jeg spilte det, og jeg syntes det var moro; det var det som var poenget mitt.

Når det gjelder oma, så skal jeg ta tilbake motepreiket mitt. Metal Gear Solid har nemlig alltid vært slik som du beskriver det. Jeg tror problemet her har vært en kjæreste med kritiske øyner til noe du sikkert har skrytt opp :D

Det meste blir dårlig, spesielt noe så anerledes som Metal Gear, når noen sitter ved siden av deg og peker ut feil.

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Annerledes behøver ikke automatisk bety bra. Og når du spiller det og synes det er moro fordi det er så likt Paul Auster og greier og greier da er du ikke akkurat veldig inngående kritisk til sakene, spørru meg. :p

Nei, hvem sa noe om det?

Jeg spiller det ikke fordi jeg synes det er så moro at det ligner på noe av Paul Auster; grunnen til at jeg trakk Auster inn var fordi du støttet treeren ved å fortelle hvor fast det var med en skikkelig god James Bond-pastisje og uten tøv. Selvfølgelig var jeg kritisk første gangen jeg spilte det, man er da ikke en skikkelig gamer om man ikke er skeptisk til alt, det er først etterpå -- nå -- jeg lovpriser. Og selv om jeg så skulle være ukritisk til spillene, så må det da være en grunn til det? Jeg har ikke bare plutselig en dag våkna og bestemt meg for å forsvare MGS2 mot alt som er ondt.

Det er ikke noen hemmelighet at Kojima ble pressa ganske bra for å få ut MGS2 fortest. Mulig jeg husker feil, men jeg tror det var for å ha mer å stille opp med mot X-boxen som jeg mener kom ut på samme tid. At det tar kortere tid å lage codecsamtalene mot å lage cutscenes er jo åpenbart. Dette er da min teori, jeg har ingen på innsiden hos konami eller noe som kan bekrefte dette.;)

Edit: Men jeg kjenner en japaner. Han sa det var sånn. Sikker kilde :p
Åja. men da legger jeg meg i gresset:p

For min del så er det alt det unødvendige maset, det påtatte melodramaet som blir utspillt. Alt har egentlig gått helt fint, helt frem til andre briefing (
da det er så flaut at jeg og kjæresten min lo høyt mellom det tullet som var mellom naomi og otacon - hele naomi sin rolle der i den briefingen er nesten bare ett stort spørsmålstegn
) og det er
naomi
sine cutscenes som generelt sett ødelegger det aller meste. (om det er tilfeldig eller ei vet jeg ikke)

det toppet seg atter en gang når big mamma begynte å whine om at hun var moren til snake - altså, no offence, men hva pokkeren har det med 1) hvor liquid er 2) hvordan man skal få big boss unna liquid. Nesten hele den sekvensen minnet om en parodi på star wars. De fokuserer såpass lite på historien her og nå at det er skummelt

appropo mote: moten er vel å ikke like noen av de i serien? Er det ikke mulig å faktisk bli genuint skuffet over noe?
Ja.
I og med at EVA var en av the patriots så er det jo idiotisk at vi fikk vite at det var ho som fødte snake og liquid. Teit å få vite at hun var en av patriotene også forresten
Vi trang jo ikke vite det for å finne ut hva vi skulle gjøre. Alt hadde vært mye bedre om vi bare kunne få en liste med hvor vi skulle gå og hva vi skulle gjøre.
EVA er mora til snake
Så teit. Huff og huff.

Altså greit nok att du syns det er tett att de ikke vil att andre skal overhøre samtalen deres og derfor bruker codec (som er logisk nok syns jeg)
Isåfall er jeg forferdelig nysgjerrig på hvordan du kan høre hva andre sier, gjennom codecen, uten at de sier noe. Det blir som om hvis jeg og deg skal diskutere spoilere i MGS4, forran noen andre i rommet som enda er på Act 1, så vi tar frem mobilene og snakker gjennom dem, mens alle enda står rett ved siden av hverandre.

Vi som har følgt med vet at alle CODEC-bærende har en slags grei i tanna så de ikke trenger lage lyd for at folka skal høre det -- bare forme lyden eller noe sånt, i tillegg til at høytaleren er koblet til øremusklene eller noe sånt slik at den ikke trenger lage en lyd, men bare vibrerer -- noe som er uhørlig for alle andre enn dem som snakker.

Så ja, unnskyldingen er ikke spesielt dårlig.

oma

Village Drunk
Men igjen så driver jo grafikken å viser at de snakker sammen, ikke bare former ordene - ikke at jeg har noe imot codec, og savner det litt slik som du nevner (og spesielt noen kinesiske ordtak), men de har egentlig gode poenger med det at det er teit.

Og at jeg skrøt det opp til kjæresten er i og for seg sant, men likevel, hadde syns noen av scenene var virkelig flau om jeg satt der alene også.

Selvfølgelig er forklaringen kjempeteit -- selv om den likevel er ganske dekkende og søt, men jeg liker CODEC-samtalene som de er selv om det i akkurat dette tilfellet er nostalgi som snakker.

Når det gjelder det med kjæresten, så er det bare å innrømme det. Jeg kan tenke meg du begynte å rette deg med "Næmmen! De gamle spillene var ikke sånn!!!!" :D

Men det var de jo. Du kan ikke like yoghurt, også plutselig ikke like den når den får ny forpakning.

oma

Village Drunk
:p kanskje jeg bør spille dem omigjen bare for å se - kjøpte jo MGS:TTS på gc, så kan jo la henne se det litt

Da synes jeg du skal gi etter for torturen slik at du får med deg otacon. Å høre snake snakke om skjønnhet, nytt liv, verdsette hva man har og reinsdyr til Otacon mens han holder seg fast til snake kan jeg tenke meg ikke blir pinlig i det hele tatt. Hele den samtalen snake har med love on the battlefield er også en must.

Jeg sovna faktisk i en av cut scenesa tidligere i dag.

Isåfall er jeg forferdelig nysgjerrig på hvordan du kan høre hva andre sier, gjennom codecen, uten at de sier noe. Det blir som om hvis jeg og deg skal diskutere spoilere i MGS4, forran noen andre i rommet som enda er på Act 1, så vi tar frem mobilene og snakker gjennom dem, mens alle enda står rett ved siden av hverandre.
Det aleks sa.

Det er jo hele poenget med CODEC, att de skal kunne kommunisere uten att folk kan høre det.

Att man ser animasjoner som viser att de snakker selvom det egentlig er tyst er teit ja, men drit nå i det:D

Selvom jeg er metal gear idiot og er såpass glad i hele greia og stemninga att jeg ser forbi ting som dere henger dere opp i og griner over så er jeg faktisk enig i att cutscensa kunne bli litt vel lange, og de tok meg ut av spillet for ofte. Men jeg dret dog i det da jeg har følgt serien så lenge og ville få meg med det siste det hadde og si. (Enig i Naomi-otacon pisset da)

Har dere falt ned en trapp eller noe? Poenget med CODEC, er jo å kunne kommunisere med noen som ikke er i samme rommet, samme som med telefoner. De forklarer at bare DU kan høre det som blir sagt til deg, men de har aldri forklart at de i samme rommet ikke hører deg snakke.

En annen ting, er at det er pissenkelt å tappe seg inn i lydsignaler som sendes over radiobølger, ihvertfall når de ikke har skiftet standardfrekvenser siden 60-tallet.

Det er, ganske enkelt, en rævva unnskyldning for å maskere latskap/tidspress/pengesparing.

Naomi skulle jo bare komme innpå otacon. Ingen som husker det? Hvem bryr seg om scenene var litt cheesy?
Tenk at folk lar bittesmå detaljer ødelegge en fantastisk opplevelse. Dere kan ikke ha mange gleder i livet. Jeg oppfordrer dessuten til å vise meg spillet med bedre historie. Come on. Give it to me baby, aha aha.

Edit: Liker du ikke spillet så er egentlig unødvendig å nevne at det blir noe annet. Men å si at det ikke er bra. Da tar man rett og slett feil. Så enkelt er det.

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Nei, hvem sa noe om det?
Du.
Aleks skrev:
Det meste blir dårlig, spesielt noe så anerledes som Metal Gear, når noen sitter ved siden av deg og peker ut feil.
Aleks skrev:
Jeg spiller det ikke fordi jeg synes det er så moro at det ligner på noe av Paul Auster; grunnen til at jeg trakk Auster inn var fordi du støttet treeren ved å fortelle hvor fast det var med en skikkelig god James Bond-pastisje og uten tøv. Selvfølgelig var jeg kritisk første gangen jeg spilte det, man er da ikke en skikkelig gamer om man ikke er skeptisk til alt, det er først etterpå -- nå -- jeg lovpriser. Og selv om jeg så skulle være ukritisk til spillene, så må det da være en grunn til det? Jeg har ikke bare plutselig en dag våkna og bestemt meg for å forsvare MGS2 mot alt som er ondt.
Det som igrunn var litt kjipt var at du trakk en parallell mellom historien i MGS2 og det faktum at det solgte i bøtter og spann. Jeg syntes spillopplevelsene i MGS2 var krem, det var den råtne historien - spesielt slutten, som kan illustreres ganske nøyaktig med et bilde av Hideo Kojima som gliser mens han driter på en fyr som spiller MGS2 - som trakk det ned i søla. Det føles litt som om M. Night Shyamalan skulle skrive et spill, men så i siste liten kommer det noen andre som fullfører manus og synes det er på tide med en ny historie etter den obligatoriske Shyamalan-plottwisten som handler om noe han har drømt en gang og som gav skikkelig mening da. Snake Eater holdt seg for god til å drite ut spilleren på den måten, uten at de smarte, meta-gameplayelementene ble borte. Jeg liker Kojimas manglende vilje til å innrette seg etter etablerte standarder for spillopplevelser, men jeg misliker hans hang til selvdyrkelse som virkelig slo ut i full blomst i MGS2. Håper han har lært for godt nå.

Jostein: Hvis de små detaljene i den fantastiske opplevelsen omfatter bein å stå på, da er ikke opplevelsen spesielt fantastisk fordi detaljene ødelegger. Kalles kritisk sans, dette. :p

oma

Village Drunk
Jostein: Jeg har ikke noe imot at
Otacon og naomi humper i høyet
det handler bare om måten de gjør det på. De er tross alt voksne mennesker, og ikke 8-9 år lengre noen av dem.
men om det er sant dette med at otacon er hideo, så kan jeg vel kanskje forstå den asiatiske forelskelsesgreien

Har dere falt ned en trapp eller noe? Poenget med CODEC, er jo å kunne kommunisere med noen som ikke er i samme rommet, samme som med telefoner. De forklarer at bare DU kan høre det som blir sagt til deg, men de har aldri forklart at de i samme rommet ikke hører deg snakke.

En annen ting, er at det er pissenkelt å tappe seg inn i lydsignaler som sendes over radiobølger, ihvertfall når de ikke har skiftet standardfrekvenser siden 60-tallet.

Det er, ganske enkelt, en rævva unnskyldning for å maskere latskap/tidspress/pengesparing.
Ja jeg har falt ned en trapp eller to.
Men slo bare armen.