Spillegals spillklubb: Metal Gear Solid 4: Storytråden (SPOILERE ITT)

Jostein: Hvis de små detaljene i den fantastiske opplevelsen omfatter bein å stå på, da er ikke opplevelsen spesielt fantastisk fordi detaljene ødelegger. Kalles kritisk sans, dette. :p
Nr.1 Din kødd.:p

Nr. 2 Jeg skal ikke legge skjul på det noen av dere sikkert har fått med dere. Jeg har egentlig ikke så mye problem med å legge den kritiske sansen min i en sekk å slå den med en pinne hvis den ødelegger en ellers fin opplevelse. Kall meg gjerne "sett inn et ord som passer, for jeg kom ikke på noe i farta". Men jeg liker å kose meg. Siden jeg har denne fantastiske evnen klarer jeg å kose meg med ting på tross av feilene de har. Derfor har jeg rundet MGS2 mange ganger. Derfor elsker jeg det første mgs spillet(som jeg fortsatt ikke er enig i har noen stor feil noe sted, så det så). På denne måten kan jeg kose meg med spill som The Punisher, enter the matrix, final fantasy, dynasty warriors, osv osv. Jeg er klar over feilene, men de fleste er enkle å overse på grunn av gleden de gir av og spille. Er dette en dårlig egenskap? På SG er det sikkert det, men jeg gangster som jeg er bryr meg ikke så mye om hva dere synes. Jeg presiserer at jeg er klar over feilene, jeg klarer bare å overse dem og ha det gøy likevell. (det finnes selvfølgelig mange spill der dette ikke er mulig, der disse feilene er si, tja, bein å stå på?).

Men, MGS4 er ikke en av disse spillene. På ingen måte.
Naomi og octacons fem minutters forelskelse plaget ikke meg.
tenkte ikke over det en gang, annet at det sikkert var noe lureri bak. Det blir som når noen jeg ikke husker klaga over The Sorrow i mgs3. Det veier på ingen måte opp. Til slutt skulle jeg ønske at jeg var bedre med ord, å jeg gleder meg til noen som kan snakke for seg skal forsvare spillet.

Å oma. Det du klager på i mgs4 har vært mye tydligere i tidligere mgs spill, som du sier du liker. Jeg er forvirret, og min kritiske sans(hey) sier at du bare prøver å være pop. Om du ikke hadde likt spillet skulle jeg ikke sagt noe, men begrunnelsen din var så vag og rett ut idiotisk at jeg klarer ikke ta den alvorlig.

oma

Village Drunk
De spillte lenge på den fløyten
helt fra første sekvens der naomi bånder med "datteren" til otacon så skjønner man jo at noe skal skje, og alle de "små" detaljene som blir trykket inn overalt ie. ta på hånden trikset, av med brillene trikset osv. Jeg husker nesten ikke en gang hva sekvensen egentlig handlet om. (Noe om at de ikke var skikkelige kloner likevel?) Hadde hovedfokuset vært på det med klonene, og ikke kjærlighetsdramaet som skulle utfolde seg så hadde jeg ikke vært flau, men heller egentlig litt "stolt" over otacon, da jeg alltid tidligere har likt ham veldig godt.

og anngående big mamma, så ok. Du har forsåvidt rett, men herregud for en måte å gjøre det på, du kan da ikke si at de ikke kunne gjort det på en bedre måte? "Impressive CQC Snake.... I am your mother" "MOTHER!??!?!?!" Seriøst.

Poenget mitt er ikke at jeg ikke syns all informasjonen ikke er viktig, det er bare reggissert på en slik måte at det bare høres teit ut.

Off Topic: Og igjen pop, jeg har vært her på forumet en god stund nå og jeg har aldri prøvd å være pop. Hvorfor i sparebankens navn skal jeg prøve det nå? Mine meninger om enkeltpersoner, eller enkeltgrupper, elitister og andre forummedlemmer har jeg ganske uavhengig av meningene deres. Det er måten de legger det frem på som sier noe om dem til meg og om jeg liker det eller ikke. (noe veldig mange ikke har forandret på veldig lang tid) Så vær så snill. Jeg har fått avsmak på MGS4 rett og slett fordi jeg har erfart det selv, ikke fordi det er kult å gjøre det.

Hehe, pop er et artig ord når folk bruker det alvorlig.:p

Det er flere her på forumet som har vært her en stund, og som det likevel virker som følger moten å klager på bra spill bare for å være kul. Det er litt vanskelig å skille ut, og siden din grunn var såppas tåpelig, tolket jeg det feil.
Når det gjelder Naomi og otacon så er det jo ganske tydelig at måten ho smyger seg inn på både sunny og otacon er får å få viljen sin igjennom, som du får vite seinere i spillet. I og med at jeg er usikker på om du har rundet det på måten du snakker så skal jeg ikke si på hvilken måten, siden det er en stor sjans for at du skal lese dette, selv med spoilertag. Det er da lett å forstå at disse små detaljene som det med brillene er triks hun bruker som fungerer supert på den usikkre og kjærlighetssyke otacon. Hun trer inn i en slags "morsrolle" for sunny som mistet moren sin, og hun bruker dem begge. Mulig du visste dette, men i min bok rettferdiggjør dette de noe flaue scenene, som jeg forøvrig ikke synes var så flaue.

Edit: Er det så mye bedre når Solidus sier at han er faren til Raiden i mgs2?

oma

Village Drunk
Haha :p slutten av toern husker jeg nesten ingenting av, ble ganske lei dialog der på slutten da alt bare var tull ie. how long have you been playing this game jack osv. Så det husket jeg ikke, og kan vel på noen måter sammenligne slutten i toern med følelsen av hva jeg føler nå når jeg spiller 4ern. Men resten av toern syns jeg er fett, fatman og de andre bossene ^^

Det med naomi har jeg blitt hintet til før, og på sett å vis så forklarer vel det en del av flauheten. Men tenker jeg skal spille det ferdig før jeg bitcher mer om historien ^^

Men yo niggesh, selvom dere er kritiske blabla.

Ikke skru av spillet med en gang dere ser rulletekst, rimelig mye som skjer rett etter.

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Har akkurat kommet såpass dritlangt i spillet at jeg har møtt FROGS for første gang. Jepp, her har du kjappeste gutten i klassen. Uansett: Det funker fett for meg så langt, iallfall. Kan styre meg for all fanservice-en, men action- og snikedelene er bedre enn noen gang så jeg klarer meg. Når det er sagt så kan den som fant ut at Akiba skulle være med som comic relief hoppe i sjøen.

D

Deleted member 91

Gjest
Vedder på at du blir ferdig før meg. Nådde andre boss før helgen og har ennå ikke mannet meg opp nok til å spille det igjen. Jeg må rett og slett dosere animeen min.

Det som igrunn var litt kjipt var at du trakk en parallell mellom historien i MGS2 og det faktum at det solgte i bøtter og spann. Jeg syntes spillopplevelsene i MGS2 var krem, det var den råtne historien - spesielt slutten, som kan illustreres ganske nøyaktig med et bilde av Hideo Kojima som gliser mens han driter på en fyr som spiller MGS2 - som trakk det ned i søla. Det føles litt som om M. Night Shyamalan skulle skrive et spill, men så i siste liten kommer det noen andre som fullfører manus og synes det er på tide med en ny historie etter den obligatoriske Shyamalan-plottwisten som handler om noe han har drømt en gang og som gav skikkelig mening da. Snake Eater holdt seg for god til å drite ut spilleren på den måten, uten at de smarte, meta-gameplayelementene ble borte. Jeg liker Kojimas manglende vilje til å innrette seg etter etablerte standarder for spillopplevelser, men jeg misliker hans hang til selvdyrkelse som virkelig slo ut i full blomst i MGS2. Håper han har lært for godt nå.
Poenget mitt med å trekke fram salgstallene var å fortelle at selv om Kojima kjørte en pastisj (Og nei, det er ikke bare noe jeg har funnet på. Originalt skulle faktisk hele supporteamet ditt være oppkalt etter figurer fra The New York Trilogy, men det ble til at bare Peter Stillman ble igjen.) som du i senere tid har valgt å kalle selvdyrkelse, så solgte spillet -- og da har vel han vunnet? Jeg likte det han gjorde med historien, jeg var underholdt -- og jeg sier ikke at anerledes er bra, men hvis man får anerledes til like bra som her så er jeg fornøyd, dessuten synes jeg det er flott det i hvert fall er noen spilldesigner som tørr være litt pretensiøse. Hvor mange er det'a? 2? Han og han derre' Suda-fyren? Det er faktisk en god grunn til at det står "No Place for Hideo" på den boksen i introen.

Jeg digger forresten hvordan du hevder Kojima bæsja på deg bare fordi han gjorde noe annet enn det han alltid hadde gjort. Det kuriøse her er at han før det bare hadde prøvd seg som storyteller skikkelig, én gang. Du er på mange måter sinna på Metal Gear fordi spillet gjorde noe nytt istedenfor å gjenta det formularet du kjente og ventet deg fra eneren.

Andre enn meg som forresten smilte fælt da de så at Kojima hadde credita seg selv som "God" på rollelisten :ler:

Ellers, for å vikle diskusjonen tilbake til flaue øyeblikk mellom Naomi og Otacon: Nei. Otacon er en Otaku, og den eneste erfaringen han har med kvinner er sex med stemora si og ei død, sadistisk, sniperkjerring. Naomi har heller ikke tenkt særlig mye på menn og greier, siden hun dedikerte hele livet sitt til å finne ut hvem hun var og sånne greier vi fikk med oss i slutten av eneren. Og jeg trenger jo heller ikke nevne at Naomi har fått i oppdrag å lure dem med den USB-stikka hun hadde i smykke, for å ikke snakke om at settingen er på randen av verdens ende -- er det da riktig å sexe i sånne omgivelser? Folkens, de har massevis av grunner til å nøle, og selv om scena muligens ikke var realistisk eller lignet på justincase sine forføringsmetoder så var det søtt :elsk:

Ellers er jeg for en gang skyld enig med noe Yetipants sier om Metal Gear. Akiba bør gå å hoppe i sjøen, og det verste av alt er at det bare blir verre og verre før de en gang mot slutten av spillet plutselig finner ut de skal etablere ham som en seriøs figur -- hva i alle?

Spoilertqag aleks. Spoilertag. Jeg synes at det er en god ting at man kun møter Johnny i akt 1, og hovedsaklig i videoer i akt 3 og 5. Å det er jo bare i akt 1 at han skal være morsom. Men han er ikke morsom. De har jo hatt med Johnny med diare i alle spillene, til og med mgs3, å jeg hadde blitt oppriktig skuffet hvis han ikke hadde vært med her også, men dette ble litt mye. Hadde holdt lenge med diarescena i starten, og at han hadde vært "normal" etter det. Selv om den heller ikke var så morsom. Comic relief person er jo aldri morsomt. Uansett om det er spill eller film. Nesten i allefall.

Jeg må si at jeg er skuffet over meg selv. Jeg prøver nå å spille igjennom på normal for å få fox merket. Jeg har oppriktig store problemer med den scena der du
sitter bakpå motorsykkelen til mordi å skal skyte en hel haug av ting. Å på normal!!
Jeg klarte den til slutt, men ærlig talt. Noen som har noen gyldene tips til til hva man kan gjøre siden man ikke har noen mulighet til å komme i dekning der? Jeg tenker da på gru til jeg skal gjøre dette på extreme.

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Jeg digger forresten hvordan du hevder Kojima bæsja på deg bare fordi han gjorde noe annet enn det han alltid hadde gjort. Det kuriøse her er at han før det bare hadde prøvd seg som storyteller skikkelig, én gang. Du er på mange måter sinna på Metal Gear fordi spillet gjorde noe nytt istedenfor å gjenta det formularet du kjente og ventet deg fra eneren.
Jeg spilte MGS2 før jeg spilte MGS1. Historien i MGS1 var også drit, men den kasta ikke bort så mye tid som toeren gjorde. Og Kojima hadde laget drøssevis med spill før MGS2 kom ut, så ikke prøv deg.

Nei, det som er hovedpoenget mitt - som jeg har skrevet nå noen ganger - er at historien i MGS2 er så selvrefererende og selvdyrkende, og rekker så vidt at det blir massevis av løse fjasetråder som ikke har noe som helst med gameplayet å gjøre, at du skal være ekstremt villig til å godta piss for at det skal være tilfredsstillende. Mot slutten av spillet blir et ytre, upåvirkelig handlingsforløp brått mye viktigere enn det som faktisk skjer i spillet, og din rolle blir redusert til noe fjas som ikke har noe å si for noen. Tycho i Penny Arcade sa det egentlig ganske bra: Det er ikke så mye at jeg hater Metal Gear, det er mer det at på slutten av MGS2 så virka det veldig som om Hideo Kojima hata meg.

Spoilertqag aleks. Spoilertag. Jeg synes at det er en god ting at man kun møter Johnny i akt 1, og hovedsaklig i videoer i akt 3 og 5. Å det er jo bare i akt 1 at han skal være morsom. Men han er ikke morsom. De har jo hatt med Johnny med diare i alle spillene, til og med mgs3, å jeg hadde blitt oppriktig skuffet hvis han ikke hadde vært med her også, men dette ble litt mye. Hadde holdt lenge med diarescena i starten, og at han hadde vært "normal" etter det. Selv om den heller ikke var så morsom. Comic relief person er jo aldri morsomt. Uansett om det er spill eller film. Nesten i allefall.

Jeg må si at jeg er skuffet over meg selv. Jeg prøver nå å spille igjennom på normal for å få fox merket. Jeg har oppriktig store problemer med den scena der du
sitter bakpå motorsykkelen til mordi å skal skyte en hel haug av ting. Å på normal!!
Jeg klarte den til slutt, men ærlig talt. Noen som har noen gyldene tips til til hva man kan gjøre siden man ikke har noen mulighet til å komme i dekning der? Jeg tenker da på gru til jeg skal gjøre dette på extreme.
Syns du den delen er så hard? tok den på big boss hard i går, var liksom ikke noe utfordring i det hele tatt. ikke gjør jeg noe spesielt annet enn og skyte på de jeg ser heller.

Men delen før det....den var noe dritt på big boss hard.

Jeg spilte MGS2 før jeg spilte MGS1. Historien i MGS1 var også drit, men den kasta ikke bort så mye tid som toeren gjorde. Og Kojima hadde laget drøssevis med spill før MGS2 kom ut, så ikke prøv deg.
Jeg sa første gangen han faktisk prøvde seg som en storyteller! Du kan si hva du vil, men i Penguin Adventure, Lost Warld og de gamle Metal Gear-spilla er det ingen som forsøker å gjøre noe vettugt med fortellingen. Den *er* bare der, også er den litt kul. That's it.

Nei, det som er hovedpoenget mitt - som jeg har skrevet nå noen ganger - er at historien i MGS2 er så selvrefererende og selvdyrkende, og rekker så vidt at det blir massevis av løse fjasetråder som ikke har noe som helst med gameplayet å gjøre, at du skal være ekstremt villig til å godta piss for at det skal være tilfredsstillende. Mot slutten av spillet blir et ytre, upåvirkelig handlingsforløp brått mye viktigere enn det som faktisk skjer i spillet, og din rolle blir redusert til noe fjas som ikke har noe å si for noen. Tycho i Penny Arcade sa det egentlig ganske bra: Det er ikke så mye at jeg hater Metal Gear, det er mer det at på slutten av MGS2 så virka det veldig som om Hideo Kojima hata meg.
Problemet ditt er altså at du sliter med å akseptere at et spill prioriterer sitt budskap høyere enn selve gameplayet, du får ikke det du tror du vil få servert, og istedet for å like det for hva det er så angriper du det for å være et dårlig "tradisjonelt" spill. Men greit, du mener det er tøv, jeg mener ikke; vi kommer ingen vei. Slutt.

Jostein: Prøvd å attache sånn knock-out-rounds på en av shotgunnene? Tar lang tid å faktisk få folk i svime med den, men bare et skudd så flagrer de i bakken -- burde vel være nok til å gjøre det i hvert fall en smule enklere.

Tenk at jeg har oversett knockout rounds. Takker. Håper bare den fungerer på motorsykkelen. Vil gjøre det mye enklere på hard og extreme. Er nå ferdig med fox emblem, og jeg er nå den stolte eier av en long barrel desert eagle. Vurderer om jeg skal gjøre noen enklere emblem, som assassin eller om jeg skal kjøre igjennom på extreme uten å tenke på hvilke items og våpen jeg bruker. Kan være en stor hjelp til å ta fox hound emblem. Jeg kan ikke få sagt hvor mye jeg elsker dette spillet.

Med bedøvelsespistolen og uten recovery items?
Jeg hadde maskingevær selvfølgelig.

Eller var det fy fy av meg og bruke det på den delen? jeg trodde man kunne det uten att det gikk ut over merkene. Den delen er jo så utrolig lagt opp til att du kun skal drepe folk, så og gjøre det med bedøvelsesgønner er jo bare ulogisk og tett i forhold til hva som foregår.