Tror ikke jeg har allverdens grunnlag for å fylle ut denne listen i år, da jeg spiller mindre enn noen sinne. Jeg vet i hvert fall at jeg kan telle antall gjennomførte spill i år på en hånd. : /
Beste spill (konsollspesifikt):
PlayStation 2: Okami. Har dessverre ikke fått spilt gjennom det, men kan vel si såpass at Okami i tillgg er en solid kandidat til årets grafikkpris, til tross for at det kjøres på sliten PS2 hardware. Gledelig var nyheten om at spillet også er på vei til Wii, for hvis jeg skulle trekke frem noe negativt om PS2-versjonen, så måtte det være at selve tegnemekanikken føltes noe unøyaktig. Dette burde funke mye bedre på Wii.
PlayStation 3:
Xbox 360:
Wii: Resident Evil 4: Wii edition. Nå skal det nevnes at jeg iherdig venter på å få Mario Galaxy i hus, og for å være ærlig regner jeg med at det stikker av med seieren. Når det er sagt så fortjener fortsatt RE4 varme ord. Med et vesentlig forbedret kontrollsystem i forhold til GC- og PS2-versjonen, er Wii-versjonen helt klart den beste.
DS: Call of Duty 4: Modern Combat. Denne nominasjonen hadde jeg ikke klart å forutse for noen måneder tilbake, men CoD4 for DS har virkelig overrasket meg positivt. Kontrollsystemet funker som en drøm, grafikken er pen for DS å være, og både våpenlyder og musikk er faktisk veldig bra saker. Heldigvis kjøpte noen "uvitende" foreldre dette spillet til min bror til jul, for dette hadde verken meg eller han kjøpt for egne penger. Deilig å se et multiplattformspill på DS som faktisk er ordentlig gjennomført.
PSP:
PC (Windows): Bioshock!
Årets spill: Bioshock. Hands down beste, mest engasjerende historie fortalt gjennom et spill noen sinne.(I hvert fall blant de jeg har spilt) Spillet bare oser av kreativitet på alle områder. Det beste er kanskje at spillet fengslet meg såpass mye at det ble gjennomført innen en kort tidsperiode. For meg er dette veldig uvanlig for tiden, da jeg veldig fort mister interessen for spill, noe som gjør at jeg tar lange pauser mellom hver gang jeg spiller. Bioshock greide altså å skille seg såpass ut at interessen min holdt helt til slutt.
Sjangerpriser (alle plattformer)
Beste actionspill: Bioshock
Beste action/adventure-spill: Metroid Prime 3: Corruption. Jeg merker jeg smått begynner å bli lei denne spillserien, men Corrution har unektelig mange nevneverdige kvaliteter. Beste bruk av Wii-kontrollen jeg har vært borti til nå.
Beste eventyrspill:
Beste plattformspill: [Reservert Mario Galaxy] (har ikke spilt noe annet i år allikevel)
Beste sportsspill:
Beste racingspill:
Beste strategispill: World in Conflict.
Beste rollespill (vestlig): The Witcher. Har ikke spilt dette mer enn ti timer eller så, men så langt er jeg veldig godt fornøyd. Spillet later til å ha en bra historie og byr dessuten på en av de aller kuleste hovedpersonene i manns minne.
Beste rollespill (japansk): Pokemon Diamond/Pearl. Pokemon er fortsatt et greit tidsfordriv, men nå krever jeg drastiske endringer til de neste versjonene. De må hvertfall klare å sprite opp de døllene kampene litt. I mangel på andre erfaring stikker Pokemon av med denne nominasjonen.
Beste puzzlespill: Portal. Portal og Bioshock er de spillene som for meg har vært mest givende i år, men det av helt forskjellige årsaker. Der Bioshock holder opp interessen med engasjerende historie og veldig innbydende spillomgivelser, så er trekkplasteret i Portal veldig kreative puzzles. Gjorde ferdig dette spillet i to sittinger, og hadde garantert gjort det i en sitting hvis jeg hadde hatt tid.
Beste rytmespill:
Beste partyspill:
Beste slåssespill:
Beste importspill:
Mest innovative spill: Portal. Jeg satt flere ganger i løpet av spillet og tenkte for meg selv: "Wow, dette er kreative saker". Det er svært lenge siden jeg har opplevd det samme fra et spill.
Beste grafikk: Bioshock får min stemme her. Spillet er veldig solid på den tekniske fronten, samtidig som det artistiske grunnarbeidet er herlige saker.
Beste VC/XBL/PSN-spill: Får nesten bli Sin and Punnishment, siden det er et meget godt VC-spill hvor man faktisk også føler at det er verdt pengene.
Verste spill: Crysis. Pent er det. Bare synd at nært sagt ingen foreløpig kan spillet det slik som det var ment å spilles. Det er greit med høye ambisjoner, men det er alltid mulig å overdrive. Bortsett fra grafikk så synes jeg Crysis var en helt ordinær shooter med lite andre trekkplastre enn det visuelle.
Edit: Dere får tilgi mye rot og dårlige forklaringer, men tror jaggu meg ikke jeg er i stand til å få til noe bedre. Forståelig er det nok uansett.