Og ellers da? Absolutt alle spill som noensinne er laget er noe forbanna dritt, unntatt Braid og The Witness. Det kan vi lære i
dette intervjuet med Jonathan Blow, mannen bak spill som Braid og The Witness... aha.
Sånn ellers vil jeg bare si at Blow har et poeng, selv om jeg er uenig i noen av synspunktene hans. Greia her er at den som har skrevet det intervjuet der er en skrotnisse.
Edit: Leste mer nå, spoiler Blow har aspergers.
Edit 2: Bare for å presisere litt til, her har vi et utmerket eksempel på hvorfor jeg ikke ble veldig imponert av den artikkelen:
There’s no nice way to say this, but it needs to be said: video games, with very few exceptions, are dumb. And they’re not just dumb in the gleeful, winking way that a big Hollywood movie is dumb; they’re dumb in the puerile, excruciatingly serious way that a grown man in latex elf ears reciting an epic poem about Gandalf is dumb. Aside from a handful of truly smart games, tentpole titles like The Elder Scrolls V: Skyrim and Call of Duty: Black Ops tend to be so silly and so poorly written that they make Michael Bay movies look like the Godfather series. In games, brick-shaped men yell catchphrases like “Suck pavement!” and wield giant rifles that double as chain saws, while back-breakingly buxom women rush into combat wearing outfits that would make a Victoria’s Secret photographer blush. In games, nuance and character development simply do not exist. In games, any predicament or line of dialogue that would make the average ADHD-afflicted high-school sophomore scratch his head gets expunged and then, ideally, replaced with a cinematic clip of something large exploding.
I Tetris, Kabal, Myst, Monkey Island, Triple Town, Minecraft og Barbie Horse Adventures roper klosseformede menn "Sug fortau!" og er bevæpnet med rifler som også er motorsager. I journalistikkens verden kommer skribenter med overdrevne generaliseringer som fullstendig misser poenget med et helt medium.
Det stemmer ganske bra at det f.eks. finnes en spill-franchise hvor menn formet som mursteiner (eller kanskje en stabel Leca-blokker) roper catchphrases som like godt kunne vært skrevet av en niendeklassing mens de gønner ned romvesener med motorsagrifler, og det stemmer at det er omtrent like sofistikert og intellektuelt stimulerende som Politiskolen 7, men det ække derfor jeg synes det er artig med Gears of War. Om noe, blir jeg litt bekymra for The Witness (et spill jeg i utgangspunktet gleder meg veldig til å prøve) hvis det viser seg at det er måten spill forteller historier på Blow har fokusert på. Altså, jeg vil også se spill integrere historiefortelling og spillmekanikker på nye måter, det vil jeg faktisk gå så langt som å si at jeg er 100% for. Aberet er bare at man må la historiefortellingen vokse ut av mekanikkene, ikke teipe dem sammen. Sier ikke at det er hva Blow har tenkt, men hvis det først og fremst er "asså spill er bare driiit dårlige til å fortelle historier og dessuten er spillhistorier imma teite asså!" som er poenget journalisten har fått ut av intervjuet, så... vel, den åpne døra ble iallfall grundig sparka inn, om ikke annet.