Spillfisletråden

  • Trådstarter Deleted member 91
  • Startdato

Terje

mostly harmless
Hvordan funka det å bruke kassetter på gamle datamaskiner? Lydbånd altså, ikke cartridges. Alle de gamle datamaskinene kunne bruke svære 5,25" disketter, men den gangen var ingenting innebygd så lagringsenheter var en tilleggskomponent man koblet til. Og diskettstasjoner var svindyre. Det var bare noen få steder som USA og Tyskland hvor disketter var standarden, overalt ellers inkludert her på berget så brukte de aller fleste kassetter. Jeg hadde én kompis med diskettstasjon, alle andre jeg kjente med datamaskin brukte kassett. Og det gjorde jeg også frem til jeg kjøpte en Amiga på begynnelsen av nittitallet, de nesten ti åra jeg hadde Commodore 64 var det smertefulle lastetider som var standarden. Men de har et ufortjent dårlig rykte, folk snakker om at det pleide å ta ti til femten minutter å laste inn noe, men i realiteten var det sjelden eller aldri noe tok så lang tid. Originalspill tok gjerne nærmere ti minutter ja, mens piratkopierte var gjerne "komprimerte" (brukte en fastloader rutine) og tok som regel rundt minuttet. Og siden de fleste spilla man hadde var piratkopier så var det rundt minuttet som var den egentlig vanlige ventetiden. Men originalspilla var ikke alltid så ille de heller siden de vanligvis hadde en lasteskjerm med kul musikk mens spillet lasta. Artig å se igjen dette og se nærmere på hvordan dette fungerte, med kommentarer underveis fra blant annet Clint fra LGR:

 
Sist redigert:

Terje

mostly harmless
Kan jo dra frem et eksempel, her har noen fanga hele lastesekvensen til Rambo: First Blood part II på Commodore 64. Videoen er over ni minutter lang, men det er fordi den inkluderer hele tittellåta etter at spillet er ferdig lastet også. Jeg forventer ikke at noen skal gidde å se hele (men se gjerne delen med lastemusikken for den eier), men som et eksempel så kommer lasteskjermen med musikk først ved 1:45, musikken er nesten ferdig men blir brått avbrutt ved 5:05 fordi RAMen må frigjøres for å få lastet siste rest av spillet, og ved 6:15 er spillet ferdig lastet inn. Dette er ikke av de største spilla så det finnes verre eksempler, men likevel, neste gang du hører noen sutre om hvor hat det var før med kassettene hvor det tok femten-tjue minutter å laste inn noe så deng dem.


Eneste problemet jeg har med denne videoen er hvor merkelig lang tid det tar fra han trykker play til maskinen faktisk finner spillet og begynner å laste det. Det må ha ligget et stykke ut på båndet av en eller annen grunn? :confused: Det pleide ikke ta så lang tid fra starten av kassetten til der datasporet startet.
 

demake

Seksuelt godteri
Vedder nesten på at Terje har posta denne før, men vi kan vel overleve et gjensyn?


 

Sjutten

Piraten fra Sjuttavika
Den kassett-videoen var interessant. Alt jeg noensinne har spilt på C64 var på kassett og det tok mange år før jeg fant ut at det var andre muligheter. Turte aldri å sette dem i kassettspillere fordi jeg var redd for at de skulle bli ødelagt.
 
Det hadde de ikke blitt, men det hadde ikke vært mye fin lyd. Med mindre det var et av de få spilla som hadde bånd til overs og slang med en sang på slutten. Særlig engelske utviklere likte å gjøre det.

Ny oppdatering til Broforce! Tank Girl, Bruce Lee og Dirty Harry!

Stockholm Pride jobba med noen folk for å mekke denne saken. Trevor er kanskje ikke helt riktig å trekke fram, men men.
 

kakarlsen

Høyere yrkesfaglig
Bilde av en Macbook og "This is why people buy from Apple." Intet nytt der i gården, altså.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Mer lettere underholdt fordi han enten driter seg ut eller juger. Men bra forsøk, det skal du ha!
 

Terje

mostly harmless
Okei, vi har lært hvordan gammeldags grafikk og lyd fungerte, og vi har lært om hvordan det var å bruke kassetter som lagringsmedium i hine hårde. Men disketter da? Det har vel de aller fleste av oss vært borti ihvertfall på slutten av tiden de var i bruk. Men hvordan funka de egentlig? Og var de egentlig så upålitelige som de fleste husker? 8-bit Guy har svarene: