Hvordan funka det å bruke kassetter på gamle datamaskiner? Lydbånd altså, ikke cartridges. Alle de gamle datamaskinene kunne bruke svære 5,25" disketter, men den gangen var ingenting innebygd så lagringsenheter var en tilleggskomponent man koblet til. Og diskettstasjoner var svindyre. Det var bare noen få steder som USA og Tyskland hvor disketter var standarden, overalt ellers inkludert her på berget så brukte de aller fleste kassetter. Jeg hadde én kompis med diskettstasjon, alle andre jeg kjente med datamaskin brukte kassett. Og det gjorde jeg også frem til jeg kjøpte en Amiga på begynnelsen av nittitallet, de nesten ti åra jeg hadde Commodore 64 var det smertefulle lastetider som var standarden. Men de har et ufortjent dårlig rykte, folk snakker om at det pleide å ta ti til femten minutter å laste inn noe, men i realiteten var det sjelden eller aldri noe tok så lang tid. Originalspill tok gjerne nærmere ti minutter ja, mens piratkopierte var gjerne "komprimerte" (brukte en fastloader rutine) og tok som regel rundt minuttet. Og siden de fleste spilla man hadde var piratkopier så var det rundt minuttet som var den egentlig vanlige ventetiden. Men originalspilla var ikke alltid så ille de heller siden de vanligvis hadde en lasteskjerm med kul musikk mens spillet lasta. Artig å se igjen dette og se nærmere på hvordan dette fungerte, med kommentarer underveis fra blant annet Clint fra LGR: