Joa, skikkelig... fett spill det der.
Sånn ellers måtte jeg jo såklart fyre opp Painkiller igjen (ifølge savene mine er det nå litt over ett år siden sist jeg spilte), og jeg kom på noen flere ting som er sabla irriterende og sabla tøft med det spillet. For det første så er den der "Hoi, du blir udødelig og skikkelig rå og kan drepe folk bare ved å se på dem"-modusen ubrukelig implementert; du får den ved å samle opp 65 (tror jeg?) sjeler, og da trigges den automatisk. Siden du som regel samler opp sjeler i etterkant av at du har slakta folk (litt bissi mens du holder på med slaktinga, kan du si) får du den som oftest etter at alle er døde og så brukes den opp mens du er på vei til neste runde. Jaja. Det finnes også overraskende mange steder hvor det går an å sette seg fast uten noen annen utvei enn å trykke restart. Festlig nok lagres ikke spillet ditt med mindre du går oppå et checkpoint, men det går fint an å gå forbi disse uforvarende og trigge neste trefning. Dermed står du i ælva uten åre hvis du dauer før neste checkpoint. Hrrrm.
Men ja, litt flere fete ting: Spillet er så Quake at det nesten gjør vondt, og dette innebærer blant annet at bunnyhopping-glitchen er veldig present and correct (så lenge du toger bortover og hopper hver gang du treffer bakken løper du stadig fortere), noe som er nyttig i mange situasjoner. Standardvåpenet ditt med evig ammo er driteffektivt til en forandring, men er litt vanskelig å bruke. Uansett er det konge å hekte kroken i en jævel og se liket fly veggimellom på grunn av at det blir røska avgårde når du trekker kroken tilbake. Ja, og bossene er digre som skyskrapere og fete å slåss mot. En ting Jatsi ikke nevnte er at lydene i spillet er skikkelig fete; alt høres bra ut, og våpeneffektene er faenmeg noe av det bedre jeg har vært borti. Hagla høres ut som ei ordentlig hagle, trepålegeværet har skikkelig godfølelse og granatene har tidenes feteste lyd når de forlater løpet. Ja, og før du kommer til børsa som skyter shurikens og lyn får du blant annet ei hagle som også skyter is og den tidligere nevnte stakebørsa som også skyter granater. Dette i tillegg til barberkniv-hjulvispen som også skyter en gripekrok med laser istedenfor kjetting. Noen av mellomfilmene har litt pupp også (ikke at det gjør dem utholdelige å se på, men alt hjelper). Kan også nevnes at hvis du syntes Gears of War hadde teite figurer og jalla stemning så er Painkiller enormt mye verre (navnet gir et lite hint).
tl;dr: Spill Painkiller fordi det er barskt.
PS: Noen som er med på multiplayer? Det er kos, skal jeg si dere. Kos med hagle og rakettkaster riktignok, men det er en slags kos det også.