Ble kalt ut på family techsupport i dag, så da gjorde jeg det eneste vettuge nemlig å ta med lappisen så jeg kunne lese/se noe av det jeg har køa opp i løpet av uka. Valget falt på
uspenstig - men presist - titulerte Demoscene Documentary, en serie på seks (og med seks mener jeg sju) episoder som tar for seg den finske demoscenen på nittitallet, og litt på nulltallet. Produksjonen bærer preg av at det er scenere som har tatt initiativet og til dels sitter bak spakene, på godt og vondt. Du skal helst ha litt peiling og kjenne til sakene fra før av, ellers spørs det nok om ikke dette blir litt for gåtefullt. Det jeg reagerte litt på var at gjennom alle intervjuene var det minimalt med fokus på kulturen og individene som deltok, til tross for at det meste er intervjuer med ymse scenere. Det blir mest prating om egne produksjoner og bittelitt om egen motivasjon, og andres produksjoner man likte. Den tekniske biten blir belyst litt, men mest for å forklare hva i helvete det egentlig er som foregår. For uinnvidde vil jeg anta man er omtrent like klok før og etter; at demogruppene har hatt innvirkning på spillutvikling og andre felter innenfor datateknologien blir nevnt i en setning og så aldri forklart, for eksempel. Så, ja. Resultatet er en merkelig blanding av overfladisk og nærgående, og det er litt hipp som happ hva man får vite om de forskjellige demoene og gruppene. I den grad det var noe egentlig miljø utover det interne i demogruppene blir det ikke belyst i det hele tatt, utover at man får vite hva demoparties er for noe og at folka i dokumentaren deltok der. Uansett får man jo vite ett og annet om bakgrunnen til folka og demoene, og det er jo artig nok. Mest for fansen, ikke at det kanskje kom som noen gedigen overraskelse.
Ja, og hele greia er på finsk, så det kan være verdt å slå på undertekster.