Spillfisletråden

  • Trådstarter Deleted member 91
  • Startdato
En interessant artikkel om minneverdige arkadekabinetter:

http://www.i-mockery.com/minimocks/50arcadecabinets/

Det jeg husker best av de nevnte er uten tvil et fullskala Afterburner kabinett jeg hadde gleden av å prøve som en guttunge.
Et de ikke nevner som jeg holder veldig høyt er Police911. Det minner litt om Time Crisis, men man må bruke hele kroppen til å dukke bak hindre, noe som hjelper innlevelsen enormt og gir deg som en bonus lårmuskulatur som Johann Olav Koss.



Jeg har lest meg opp på arkade kabinetter den siste tiden fordi jeg har startet en prosess med å lage noen mindre bartop kabinetter selv. I første omgang et til meg selv og et til videre distribusjon. Jeg kommer til å legge ut mer om prosjektet mitt når delene ankommer.
 
De la ikke med Time Traveler så de er urutt.
Det er et spill hvor man er en cowboy og må QTE'e seg unna dritt.
Spillet saug, men hadde evig continues på maskina jeg prøvde på.
 

Terje

mostly harmless
Time Travelerer er da #10 på lista?

Av de maskinene som er lista opp der så har jeg personlig spilt:

49: Crystal Castles - Fy faen den trackballen ødela mye. Geniet som fant ut at man styrer et spill som primært går i de fire hovedretningene med trackball burde vært stilt opp mot veggen. Tenk Pac-Man med trackball. Man styrer en bjørn som navigerer labyrinter og plukker opp krystaller, men må kjappe seg hvis han vil ha særlig med poeng for det er monstre på banen som prøver å rappe alle krystallene først. Og drepe deg. Spillet er artig nok til at jeg blåste deler av ukelønna mang en gang på det, og det hadde alltid noen folk rundt seg så det gjorde det nok bra. Men det var en forbannet idiotisk idé med den trackballen likevel.

47: APB - Denne maskinen var igrunn akkurat som alle andre ratt-styrte spill på den tiden. At den hadde blålys kan jeg ikke huske at jeg reagerte særlig på. Spillet i seg selv var skikkelig bra og ble spilt mye. Det er et sett ovenifra-spill hvor man er trafikkpoliti og skal bøtelegge syndere som f.eks. slenger søppel ut av vinduet eller står på hornet unødvendig og så videre. Dette gjør man enten ved å dulte borti de med sirena på, eller styre slik at et sikte man har foran bilen treffer de og så mashe på sireneknappen til de kjører inn til siden. Man har en kvote man skal rekke å oppfylle og gjør man noe galt som å treffe noen uten sirene på så får man demerits. Får man for mange av de så er det game over. Innimellom dukker det opp en ettersøkt skurk man må jage etter og presse av veien. Da kommer et minigame hvor man må rekke å banke en tilståelse ut av skurken før sjanten dukker opp. God grafikk og artige animasjoner gjorde at dette var et skikkelig gøy spill.

42: Super Off-Road - Altså, alle som fulgte med husker at dette spillet het "Ironman" Stewart's Super Off-Road Challenge. Det er juks å ikke ha med hele tittelen. Ser ikke hva som er så spesielt med denne maskinen, den hadde tre ratt så tre stykker kunne spille samtidig. Tror ikke den gjorde det først heller, det mener jeg Super Sprint Championship gjorde. Uansett, dette er et av de racingspilla hvor man ser hele banen ovenfra og fire småbiler kjører om kapp. Det var et helt greit spill på den tiden og artig nok å spille, men ikke et av de spilla det er noe stort poeng å bemerke seg. Om man kun prøvde NES-versjonen av dette så skal man vite at man har bare spilt den aller aller kjipeste versjonen av det. Det var langt bedre på omtrent alle andre plattformer.

36: Teenage Mutant Ninja Turtles - Ayup. Alle kjenner dette. Gøy spill. Den europeiske varianten het såklart Teenage Mutant Hero Turtles, men ellers er det samme maskin. Så.. en maskin for fire spillere? Dette vet vi Gauntlet gjorde lenge lenge før.

35: S.T.U.N. Runner - Wipeout lenge før Wipeout! Å sitte på denne futuristiske greia og spille dette var helt konge! Spillet var gøy også, men jeg husker at det fort ble ganske dritvanskelig. Et av de tidlige spillene med tredimensjonal grafikk (det het vector graphics en gang i tiden) og minner mye om Wipeout ja. Løpene foregår stort sett i digre rør, og trikset var å tenke som en bobsledekjører og legge seg opp på veggen av røret i yttersvingen for å holde farten oppe.

31: Thunder Blade - Ok, den stolen var sjef. Den svingte seg fra side til side når du styrte, og hadde en skikkelig flystikke med en throttle-spak ved siden av stolen. Eide. Dette var et helikopter shoot'em-up sett ovenifra som hadde en gimmick hvor halvveis ut i brettet så skiftet det vinkel til sett bakfra og man fløy innover i skjermen istedet. Fortsatt var alt zooma 2D-sprites såklart. Det ble spilt en del, men jeg tror det var mye på grunn av den stolen. På egne ben var ikke spillet dårlig, men det utmerket seg vel heller ikke noe særlig utover den gimmicken hvor det skiftet synsvinkel.

13: Star Wars - Dette kjenner vel alle til. Maskinen som stod her var standardvarianten, men jeg spilte cockpitversjonen også på et tivoli et sted. Så da er den innafor.

Har spilt flere av resten av spilla på lista også i andre varianter, for eksempel en standardvariant av After Burner. Men den cockpitversjonen som den vi ser i Terminator 2 filmen var jeg aldri borti.
 
Sist redigert:

Trench_Rat

Sommerbildene våre
En interessant artikkel om minneverdige arkadekabinetter:

http://www.i-mockery.com/minimocks/50arcadecabinets/

Det jeg husker best av de nevnte er uten tvil et fullskala Afterburner kabinett jeg hadde gleden av å prøve som en guttunge.
Et de ikke nevner som jeg holder veldig høyt er Police911. Det minner litt om Time Crisis, men man må bruke hele kroppen til å dukke bak hindre, noe som hjelper innlevelsen enormt og gir deg som en bonus lårmuskulatur som Johann Olav Koss.



Jeg har lest meg opp på arkade kabinetter den siste tiden fordi jeg har startet en prosess med å lage noen mindre bartop kabinetter selv. I første omgang et til meg selv og et til videre distribusjon. Jeg kommer til å legge ut mer om prosjektet mitt når delene ankommer.

ingen 18 wheeler sønn jeg er disapoint


 

Terje

mostly harmless
Hard Drivin' og Race Drivin' er også litt spesielle med tanke på at de kom med 4-trinns girspak, clutchpedal og tenningsnøkkel. Man måtte clutche riktig for å få gira og bilen kunne kveles og måtte startes på nytt med nøkkelen, blant annet. Man kunne også velge automatgir på de og drite i alt det der, spilla var gode nok for den tiden uten gimmicken. De har nok ikke holdt seg like godt, ingen ville vel likt dem i dag.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Stunts er vel en mer eller mindre skamløs kopi av Hard Drivin', så det kommer alltid til å ha en plass i hjertet.
 
Endelig.
“Well met, Arisens! Here, have some awesome news:

“As of January 2016, the epic fantasy action-RPG Dragon’s Dogma: Dark Arisen will be available on Windows PC for $29.99 / € 29.99 / £ 23.99, with full Steam platform support. Huzzah!"
Huzzah indeed.